125
Richard Anuszkiewicz | Bez tytułu , 1975
Estymacja:
300,000 zł - 400,000 zł
Sprzedane
240,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Wymiary
122 x 153 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 122 x 153 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1975', na odwrociu nalepka z D. Wigmore Fine Art, Inc.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
POMIĘDZY LINIĄ I KOLOREM
Richard Anuszkiewicz w latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art w stanie Ohio. Następnie ukończył studia na Wydziale Sztuki i Architektury Uniwersytetu Yale. Przedmiotem jego pracy magisterskiej była „Kreacja przestrzeni poprzez rysunek linii”. Obserwacje te stały się podłożem jego realizacji prac malarskich, podejmowanych na początku lat 60., w których szczególną uwagę zwracał na pozorne poruszanie się zgeometryzowanych figur w przestrzeni. Równolegle posługiwał się diagonalnie ustawionym kolorem i sugerował istnienie ruchu w obrębie kompozycji o pulsujących płaszczyznach. Jednocześnie w dziełach tych Anuszkiewicz coraz bardziej oddalał się od wpływów twórczości Albersa, poszukującego interakcji kolorystycznych na rzecz pogłębiania relacji linii i przestrzeni. To właśnie niemal wykreślone regularne figury tworzyły w obrazach artysty charakterystyczne, zgeometryzowane formy. Ich poetyckość podkreślały również oszczędnie stosowane barwy – zindywidualizowane w tonacjach, obecne w postaci długich linii, wywołujących wrażenie promieniowania światła.
„Niemal od razu po przybyciu do Nowego Jorku poddany zostałem działaniu dwóch silnych inspiracji – z jednej strony Albersa, którego sztuka była dla mnie bardzo dynamiczna, z drugiej ekspresjonizmu abstrakcyjnego, królującego wówczas w nowojorskich galeriach. W owym czasie byłem niezwykle podekscytowany możliwością życia w Nowym Jorku. Oglądałem płótna między innymi Stuarta Davisa – pierwszego Amerykanina, który stosował tak mocny kolor, jego sztuka mnie zafascynowała. Nadal chadzam oglądać jego prace do Downtown Gallery. Po raz pierwszy miałem możliwość obejrzenia na żywo prac Shahna i Kuniyoshi. Interesowało mnie wówczas również malarstwo Cézanne’a i impresjonistów, Bonnarda i Matisse’a. Możliwość regularnego odwiedzania Museum od Modern Art była dla mnie niesamowitą korzyścią z życia w Nowym Jorku. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem tam prace Paula Klee, niektóre z moich własnych idei nabrały większego sensu. (…) Byłem gotów. Przybyłem do Nowego Jorku z istotnym zamiarem pracy. Byłem gotów próbować swoich sił w galeriach, ponieważ posiadałem coś. Posiadałem pomysł. Miałem serię prac, które go wizualizowały. Czułem, że to jest dokładnie to miejsce, w którym powinienem wówczas być. Pamiętam, że kiedy wróciłem z podróży po Europie i północnej Afryce, pokazywałem swoje prace w galeriach i zbierałem pozytywne komentarze od ludzi z różnych środowisk. Bardzo popularny był wówczas abstrakcyjny ekspresjonizm. To, czym się wówczas zajmowałem, było diametralnie odmienne – ostre krawędzie i innowacyjne zastosowanie koloru”.
Richard Anuszkiewicz
Kolorystyka prezentowanego obrazu ogranicza się do czterech barw: czerwieni, zieleni, żółci i błękitu, stanowiących dla artysty najbardziej optymalne zestawienie. Ukazane w obrębie kompozycji geometryczne formy są również zbudowane za pomocą linii. Anuszkiewicz wykorzystuje różnorodność połączeń zintensyfikowanych barw w celu finalnego uzyskania żywej materii obrazu pozostającej w nieustannym napięciu pomiędzy dwu- i trójwymiarowością. Tym samym obraz zdaje się niemal pulsować oświetleniem, którego źródło znajduje się wewnątrz kompozycji. Charakterystyczne linie Anuszkiewicza są niezwykle precyzyjne i czyste, a odpowiednio zestawione ze sobą tworzą hipnotyzujące efekty zapisane w gradacji koloru. Pozycję Anuszkiewicza jako mistrza op-artu ugruntował jego udział w wystawie „The Responsive Eye” w nowojorskiej MoMA w 1965. Równie istotną okazała się współpraca z Sidney Janis Gallery, z którą związani byli najwybitniejsi przedstawiciele sztuki współczesnej, tacy jak Albers, Gorky, de Koonig, Kline, Motherwell, Pollock czy Rothko. Przez kolejne dwa lata wystawa podróżowała po Stanach Zjednoczonych, ugruntowując pozycję Anuszkiewicza w kanonie najważniejszych amerykańskich twórców tego okresu. W połowie lat 80. nazwisko artysty było wymieniane przez ówczesnych krytyków amerykańskich w czołówce twórców obok Mondriana, Malewicza, Albersa, a także Moneta, Seurata czy Marisse’a, ze szczególnym uznaniem jego podejścia do tworzenia przestrzeni pozostającej w relacji pomiędzy linią i kolorem.
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogii twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząć iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.
Description:
Untitled, 1975
acrylic/canvas, 122 x 153 cm; signed and dated on the reverse: 'RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1975', the sticker from z D. Wigmore Fine Art, Inc. on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
POMIĘDZY LINIĄ I KOLOREM
Richard Anuszkiewicz w latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art w stanie Ohio. Następnie ukończył studia na Wydziale Sztuki i Architektury Uniwersytetu Yale. Przedmiotem jego pracy magisterskiej była „Kreacja przestrzeni poprzez rysunek linii”. Obserwacje te stały się podłożem jego realizacji prac malarskich, podejmowanych na początku lat 60., w których szczególną uwagę zwracał na pozorne poruszanie się zgeometryzowanych figur w przestrzeni. Równolegle posługiwał się diagonalnie ustawionym kolorem i sugerował istnienie ruchu w obrębie kompozycji o pulsujących płaszczyznach. Jednocześnie w dziełach tych Anuszkiewicz coraz bardziej oddalał się od wpływów twórczości Albersa, poszukującego interakcji kolorystycznych na rzecz pogłębiania relacji linii i przestrzeni. To właśnie niemal wykreślone regularne figury tworzyły w obrazach artysty charakterystyczne, zgeometryzowane formy. Ich poetyckość podkreślały również oszczędnie stosowane barwy – zindywidualizowane w tonacjach, obecne w postaci długich linii, wywołujących wrażenie promieniowania światła.
„Niemal od razu po przybyciu do Nowego Jorku poddany zostałem działaniu dwóch silnych inspiracji – z jednej strony Albersa, którego sztuka była dla mnie bardzo dynamiczna, z drugiej ekspresjonizmu abstrakcyjnego, królującego wówczas w nowojorskich galeriach. W owym czasie byłem niezwykle podekscytowany możliwością życia w Nowym Jorku. Oglądałem płótna między innymi Stuarta Davisa – pierwszego Amerykanina, który stosował tak mocny kolor, jego sztuka mnie zafascynowała. Nadal chadzam oglądać jego prace do Downtown Gallery. Po raz pierwszy miałem możliwość obejrzenia na żywo prac Shahna i Kuniyoshi. Interesowało mnie wówczas również malarstwo Cézanne’a i impresjonistów, Bonnarda i Matisse’a. Możliwość regularnego odwiedzania Museum od Modern Art była dla mnie niesamowitą korzyścią z życia w Nowym Jorku. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem tam prace Paula Klee, niektóre z moich własnych idei nabrały większego sensu. (…) Byłem gotów. Przybyłem do Nowego Jorku z istotnym zamiarem pracy. Byłem gotów próbować swoich sił w galeriach, ponieważ posiadałem coś. Posiadałem pomysł. Miałem serię prac, które go wizualizowały. Czułem, że to jest dokładnie to miejsce, w którym powinienem wówczas być. Pamiętam, że kiedy wróciłem z podróży po Europie i północnej Afryce, pokazywałem swoje prace w galeriach i zbierałem pozytywne komentarze od ludzi z różnych środowisk. Bardzo popularny był wówczas abstrakcyjny ekspresjonizm. To, czym się wówczas zajmowałem, było diametralnie odmienne – ostre krawędzie i innowacyjne zastosowanie koloru”.
Richard Anuszkiewicz
Kolorystyka prezentowanego obrazu ogranicza się do czterech barw: czerwieni, zieleni, żółci i błękitu, stanowiących dla artysty najbardziej optymalne zestawienie. Ukazane w obrębie kompozycji geometryczne formy są również zbudowane za pomocą linii. Anuszkiewicz wykorzystuje różnorodność połączeń zintensyfikowanych barw w celu finalnego uzyskania żywej materii obrazu pozostającej w nieustannym napięciu pomiędzy dwu- i trójwymiarowością. Tym samym obraz zdaje się niemal pulsować oświetleniem, którego źródło znajduje się wewnątrz kompozycji. Charakterystyczne linie Anuszkiewicza są niezwykle precyzyjne i czyste, a odpowiednio zestawione ze sobą tworzą hipnotyzujące efekty zapisane w gradacji koloru. Pozycję Anuszkiewicza jako mistrza op-artu ugruntował jego udział w wystawie „The Responsive Eye” w nowojorskiej MoMA w 1965. Równie istotną okazała się współpraca z Sidney Janis Gallery, z którą związani byli najwybitniejsi przedstawiciele sztuki współczesnej, tacy jak Albers, Gorky, de Koonig, Kline, Motherwell, Pollock czy Rothko. Przez kolejne dwa lata wystawa podróżowała po Stanach Zjednoczonych, ugruntowując pozycję Anuszkiewicza w kanonie najważniejszych amerykańskich twórców tego okresu. W połowie lat 80. nazwisko artysty było wymieniane przez ówczesnych krytyków amerykańskich w czołówce twórców obok Mondriana, Malewicza, Albersa, a także Moneta, Seurata czy Marisse’a, ze szczególnym uznaniem jego podejścia do tworzenia przestrzeni pozostającej w relacji pomiędzy linią i kolorem.
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogii twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząć iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.
Description:
Untitled, 1975
acrylic/canvas, 122 x 153 cm; signed and dated on the reverse: 'RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1975', the sticker from z D. Wigmore Fine Art, Inc. on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1975'
Proweniencja
kolekcja prywatna, USA; Wigmore Fine Arts, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
David Madden, Nicholas Spike, Anuszkiewicz: Paintings and Sculpture 1945-2001, Catalogue Raisonne, Florencja 2010, poz. 1975.12
Wystawiany
„Global Exchange. Geometric Abstraction since 1950”, Museo de Arte Contemporáneo de Buenos Aires, Buenos Aires, 8.11.2014-4.01.2015