124
Julian Stańczak | "Boreal", 1972
Estymacja:
180,000 zł - 300,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Julian Stańczak (1928 - 2017)
Wymiary
52 x 108 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 52 x 108 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Julian Stańczak 1972' oraz opisany na ramie: 'JULIAN STAŃCZAK "BOREAL" 1972',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W AMPLITUDZIE ENERGII FAL
Dzieła Juliana Stańczaka znajdują się w zbiorach kilkudziesięciu instytucji sztuki na całym świecie. Szczególne uznanie przyniósł mu udział w wystawie „The Responsive Eye” w 1965 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, jednak mimo to chciał być artystą odosobnionym. Kompozycja prezentowanego obrazu, zatytułowanego „Boreal”, tchnie młodzieńczą świeżością, radością i zachwytem. Szczególnej siły wyrazu dodaje tu charakterystyczna siatka, tworząca zgeometryzowane formy nakładających się na siebie liniowych wzorów. Dla uzyskania perfekcyjnego efektu iluzji Stańczak w swojej pracowni w Seven Hills stworzył specjalne urządzenie złożone z kół zębatych i ostrzy umożliwiających idealne wycięcie pasków cienkiej taśmy – szablonu niezbędnego do stworzenia geometrycznych wzorów. Z naukową precyzją łączył ze sobą modulowane partie farb akrylowych, które nakładał na owe paski, aby uzyskać ścisły, niemal matematyczny efekt malarski. Działanie to wymagało ze strony artysty niezwykłej precyzji i skupienia, aby zapobiec zaciekom lub oderwania powierzchni malarskiej po zdjęciu taśmy.
Głównym przedmiotem zainteresowań Stańczaka jest kolor, amplituda energii fal oraz ich wzajemne relacje. Same uzyskane formy i kształty mają dla niego znaczenie drugorzędne. Tworzenie w obrębie konkretnych płaszczyzn obrazowania pozwala mu oddać element czasowości, który jest wyznaczany poprzez sekwencje zestawionych ze sobą linii. Inspirację do uzyskania owej płynności i zmienności Stańczak odnajdował w naturze. To właśnie ona była dla niego motywacją do działań, a w połączeniu z geometrią stała się na obrazach artysty czynnikiem decydującym o ich osobistym i emocjonalnym wymiarze. Obcowanie z naturą i wrażliwość na kolor ugruntowały jego postawę już w okresie nastoletnim, będącą częścią jego niezwykłej biografii. W 1942, po ogłoszeniu częściowej amnestii, wraz z rodziną uciekł z obozu pracy w Permie na Syberii, by finalnie trafić na polską armię emigracji tworzoną w ZSRR. Czternastoletni wówczas Julian zapisał się do tej armii, by otrzymać jedzenie i pomoc medyczną. Jednakże niepełnosprawność skłoniła go do podjęcia decyzji o dezercji. Po samotnej wędrówce przez Środkowy Wschód dotarł do Teheranu, gdzie cudem w jednym z obozów dla uchodźców odnalazł matkę i siostrę, zaś w sierocińcu – brata. Jeszcze w tym samym roku rodzina, nie mając wieści o miejscu pobytu ojca, została przetransportowana przez Indie do obozu polskich uchodźców w Masindi, w ugandyjskiej dżungli. To właśnie tam artysta postanowił zostać malarzem, zachwycony urodą afrykańskiej natury, a pierwsze jego dzieła z tego okresu świadczą o niezwykłej wrażliwości na kolor. W 1948 Julian Stańczak z matką i rodzeństwem osiadł w Londynie. Wkrótce podjął studia w Borough Polytechnic Institute. Zmuszeni sytuacją finansową Stańczakowie podjęli decyzję o wyjeździe do USA. Najpierw trafili do Binghamton w stanie Nowy Jork, by szybko przenieść się do Cleveland w Ohio. Żeby uzupełnić edukację rozpoczętą w Borough Polytechnic Institute, Julian Stańczak podjął studia w Cleveland Institute of Art. To właśnie wtedy zaczął wystawiać swoje pierwsze prace, który wkrótce przyniosły mu międzynarodowe uznanie i karierę artystyczną.
Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.
Description:
"Boreal", 1972
acrylic/canvas, 52 x 108 cm; signed and dated on the reverse: 'Julian Stanczak 1972' and described on the streatcher: 'JULIAN STANCZAK "BOREAL" 1972', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W AMPLITUDZIE ENERGII FAL
Dzieła Juliana Stańczaka znajdują się w zbiorach kilkudziesięciu instytucji sztuki na całym świecie. Szczególne uznanie przyniósł mu udział w wystawie „The Responsive Eye” w 1965 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, jednak mimo to chciał być artystą odosobnionym. Kompozycja prezentowanego obrazu, zatytułowanego „Boreal”, tchnie młodzieńczą świeżością, radością i zachwytem. Szczególnej siły wyrazu dodaje tu charakterystyczna siatka, tworząca zgeometryzowane formy nakładających się na siebie liniowych wzorów. Dla uzyskania perfekcyjnego efektu iluzji Stańczak w swojej pracowni w Seven Hills stworzył specjalne urządzenie złożone z kół zębatych i ostrzy umożliwiających idealne wycięcie pasków cienkiej taśmy – szablonu niezbędnego do stworzenia geometrycznych wzorów. Z naukową precyzją łączył ze sobą modulowane partie farb akrylowych, które nakładał na owe paski, aby uzyskać ścisły, niemal matematyczny efekt malarski. Działanie to wymagało ze strony artysty niezwykłej precyzji i skupienia, aby zapobiec zaciekom lub oderwania powierzchni malarskiej po zdjęciu taśmy.
Głównym przedmiotem zainteresowań Stańczaka jest kolor, amplituda energii fal oraz ich wzajemne relacje. Same uzyskane formy i kształty mają dla niego znaczenie drugorzędne. Tworzenie w obrębie konkretnych płaszczyzn obrazowania pozwala mu oddać element czasowości, który jest wyznaczany poprzez sekwencje zestawionych ze sobą linii. Inspirację do uzyskania owej płynności i zmienności Stańczak odnajdował w naturze. To właśnie ona była dla niego motywacją do działań, a w połączeniu z geometrią stała się na obrazach artysty czynnikiem decydującym o ich osobistym i emocjonalnym wymiarze. Obcowanie z naturą i wrażliwość na kolor ugruntowały jego postawę już w okresie nastoletnim, będącą częścią jego niezwykłej biografii. W 1942, po ogłoszeniu częściowej amnestii, wraz z rodziną uciekł z obozu pracy w Permie na Syberii, by finalnie trafić na polską armię emigracji tworzoną w ZSRR. Czternastoletni wówczas Julian zapisał się do tej armii, by otrzymać jedzenie i pomoc medyczną. Jednakże niepełnosprawność skłoniła go do podjęcia decyzji o dezercji. Po samotnej wędrówce przez Środkowy Wschód dotarł do Teheranu, gdzie cudem w jednym z obozów dla uchodźców odnalazł matkę i siostrę, zaś w sierocińcu – brata. Jeszcze w tym samym roku rodzina, nie mając wieści o miejscu pobytu ojca, została przetransportowana przez Indie do obozu polskich uchodźców w Masindi, w ugandyjskiej dżungli. To właśnie tam artysta postanowił zostać malarzem, zachwycony urodą afrykańskiej natury, a pierwsze jego dzieła z tego okresu świadczą o niezwykłej wrażliwości na kolor. W 1948 Julian Stańczak z matką i rodzeństwem osiadł w Londynie. Wkrótce podjął studia w Borough Polytechnic Institute. Zmuszeni sytuacją finansową Stańczakowie podjęli decyzję o wyjeździe do USA. Najpierw trafili do Binghamton w stanie Nowy Jork, by szybko przenieść się do Cleveland w Ohio. Żeby uzupełnić edukację rozpoczętą w Borough Polytechnic Institute, Julian Stańczak podjął studia w Cleveland Institute of Art. To właśnie wtedy zaczął wystawiać swoje pierwsze prace, który wkrótce przyniosły mu międzynarodowe uznanie i karierę artystyczną.
Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.
Description:
"Boreal", 1972
acrylic/canvas, 52 x 108 cm; signed and dated on the reverse: 'Julian Stanczak 1972' and described on the streatcher: 'JULIAN STANCZAK "BOREAL" 1972', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Julian Stańczak 1972' oraz opisany na ramie: 'JULIAN STAŃCZAK "BOREAL" 1972'
Proweniencja
zakup od artysty, 1972; kolekcja prywatna; Christie's, 2018; kolekcja prywatna, Polska