122
Julian Stańczak | "Floating (Green)" - "Zmienność (Zieleń)", 1974
Estymacja:
150,000 zł - 200,000 zł
Sprzedane
140,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Julian Stańczak (1928 - 2017)
Wymiary
71,5 x 71,5 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 71,5 x 71,5 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Stanczak '74', na odwrociu nalepki wystawowe Martha Jackson Gallery oraz Mitchell-Innes and Nash z opisami pracy
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ZŁAPAĆ ŚWIATŁO
Stańczak swoje doświadczenia w wydobywaniu przestrzenności obrazu opierał na relacji koloru i geometrii. Odpowiedni dobór kontrastujących ze sobą barw został szczególnie dostrzeżony i doceniony w jego twórczości ze szczególnym naciskiem na finalny efekt oddziałujący energetycznie na odbiorców. W 1964 wystawę prac Stańczaka w Ohio odwiedziła nowojorska marszandka Martha Jackson, która zwróciła szczególną uwagę na precyzyjne, gładkie dzieła artysty, wyróżniające się na tle dominującego wówczas w amerykańskim środowisku artystycznym ekspresjonizmu abstrakcyjnego. W tym samym roku w Martha Jackson Gallery odbyła się indywidualna wystawa Stańczaka zatytułowana „The Optical Paintings”, która nadała jednocześnie nazwę nowemu kierunkowi op-art, a sam artysta stał się prekursorem tego nurtu. Kolejna istotna ekspozycja prezentująca twórczość Stańczaka w kontekście twórców, związanych ze sztuką optyczną odbyła się w Galerie Denise Rene w Paryżu. Natomiast czołową pozycję na międzynarodowej arenie sztuki ugruntowała op-artowi wystawa „The Responsive Eye” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1965.
Artysta w swoich obrazach przekładał dramat i potęgę natury na uniwersalne doświadczenie, co czyniło je kultowymi na miarę ówczesnych mu czasów. Ich powstaniu towarzyszył jednocześnie skomplikowany proces twórczy przy użyciu taśmy maskującej, systematycznie dodającej i odsłaniającej warstwy kolorów. Jak zauważył Robert Grosman, kurator wystawy „Julian Stańczak – The Life of the Surface, Paintings 1970–1975” w Galerii Mitchell-Innes & Nash na amerykańskim Manhattanie: „Stanowią one odbicie jego życia. Wywierają swoisty, emocjonalny wpływ rzadko widoczny w abstrakcyjnym malarstwie. Artysta przekazuje emocje kwadratami, liniami czy kołami w sposób, który czyni je specjalnymi i wyjątkowymi” (Robert Grosman w wywiadzie dla PAP, [cyt. za:] https://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/1044355,usawystawa-obrazow-pioniera-op-artu-juliana-stanczaka-w-nowym-jorku.html, źródło: 26.10.2023).
Stańczak w wieku 12 lat został wywieziony wraz z rodziną w pierwszym transporcie na Syberię, gdzie stracił władanie w prawej ręce. Po „amnestii” i sfałszowaniu metryki urodzenia wraz z Armią Andersa opuścił ZSRR. Przebywał w obozie dla uchodźców w Ugandzie, następnie dostał się do Wielkiej Brytanii, a w 1950 przybył do USA i ostatecznie osiadł w Cleveland. Pomimo obrażeń i trudnych doświadczeń w sowieckim obozie pracy Stańczak pozostał „zdecydowanie optymistycznym artystą”, na co zwrócono uwagę w jednej z publikacji w „New York Times”. Niezwykła biografia twórcy zainspirowała reżysera Tomasza Magierskiego do zrealizowania filmowego dokumentu pt. „Julian Stańczak. Złapać światło”, którego premiera miała miejsce w 2023.
Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.
Description:
"Floating (Green)", 1974
acrylic/canvas, 71.5 x 71.5 cm; signed and dated on the reverse: 'Stanczak '74', the stickers from exhibition in Martha Jackson Gallery and Mitchell-Innes and Nash with work's description,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ZŁAPAĆ ŚWIATŁO
Stańczak swoje doświadczenia w wydobywaniu przestrzenności obrazu opierał na relacji koloru i geometrii. Odpowiedni dobór kontrastujących ze sobą barw został szczególnie dostrzeżony i doceniony w jego twórczości ze szczególnym naciskiem na finalny efekt oddziałujący energetycznie na odbiorców. W 1964 wystawę prac Stańczaka w Ohio odwiedziła nowojorska marszandka Martha Jackson, która zwróciła szczególną uwagę na precyzyjne, gładkie dzieła artysty, wyróżniające się na tle dominującego wówczas w amerykańskim środowisku artystycznym ekspresjonizmu abstrakcyjnego. W tym samym roku w Martha Jackson Gallery odbyła się indywidualna wystawa Stańczaka zatytułowana „The Optical Paintings”, która nadała jednocześnie nazwę nowemu kierunkowi op-art, a sam artysta stał się prekursorem tego nurtu. Kolejna istotna ekspozycja prezentująca twórczość Stańczaka w kontekście twórców, związanych ze sztuką optyczną odbyła się w Galerie Denise Rene w Paryżu. Natomiast czołową pozycję na międzynarodowej arenie sztuki ugruntowała op-artowi wystawa „The Responsive Eye” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1965.
Artysta w swoich obrazach przekładał dramat i potęgę natury na uniwersalne doświadczenie, co czyniło je kultowymi na miarę ówczesnych mu czasów. Ich powstaniu towarzyszył jednocześnie skomplikowany proces twórczy przy użyciu taśmy maskującej, systematycznie dodającej i odsłaniającej warstwy kolorów. Jak zauważył Robert Grosman, kurator wystawy „Julian Stańczak – The Life of the Surface, Paintings 1970–1975” w Galerii Mitchell-Innes & Nash na amerykańskim Manhattanie: „Stanowią one odbicie jego życia. Wywierają swoisty, emocjonalny wpływ rzadko widoczny w abstrakcyjnym malarstwie. Artysta przekazuje emocje kwadratami, liniami czy kołami w sposób, który czyni je specjalnymi i wyjątkowymi” (Robert Grosman w wywiadzie dla PAP, [cyt. za:] https://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/1044355,usawystawa-obrazow-pioniera-op-artu-juliana-stanczaka-w-nowym-jorku.html, źródło: 26.10.2023).
Stańczak w wieku 12 lat został wywieziony wraz z rodziną w pierwszym transporcie na Syberię, gdzie stracił władanie w prawej ręce. Po „amnestii” i sfałszowaniu metryki urodzenia wraz z Armią Andersa opuścił ZSRR. Przebywał w obozie dla uchodźców w Ugandzie, następnie dostał się do Wielkiej Brytanii, a w 1950 przybył do USA i ostatecznie osiadł w Cleveland. Pomimo obrażeń i trudnych doświadczeń w sowieckim obozie pracy Stańczak pozostał „zdecydowanie optymistycznym artystą”, na co zwrócono uwagę w jednej z publikacji w „New York Times”. Niezwykła biografia twórcy zainspirowała reżysera Tomasza Magierskiego do zrealizowania filmowego dokumentu pt. „Julian Stańczak. Złapać światło”, którego premiera miała miejsce w 2023.
Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.
Description:
"Floating (Green)", 1974
acrylic/canvas, 71.5 x 71.5 cm; signed and dated on the reverse: 'Stanczak '74', the stickers from exhibition in Martha Jackson Gallery and Mitchell-Innes and Nash with work's description,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Stanczak '74'
Proweniencja
Martha Jackson Gallery, Nowy Jork; Mitchell-Innes and Nash, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Marta Smolińska, Julian Stańczak. Op-art i dynamika percepcji, Warszawa 2014, s. 224 (il.)
Wystawiany
„Julian Stańczak”, wystawa indywidualna, Martha Jackson Gallery, Nowy Jork, 1975