107
Wojciech Fangor | "M 39", 1969
Estymacja:
6,000,000 zł - 10,000,000 zł
Sprzedane
6,300,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna
Artysta
Wojciech Fangor (1922 - 2015)
Wymiary
203 x 203 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 203 x 203 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'FANGOR | M 39 1969', na odwrociu nalepki z The Salomon Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Galerii Fibak w Warszawie, Sotheby’s New York oraz opisy flamastrem: 'Fangor 341.10 (TOP) | Fangor | #16 (B01M0M)'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
WIELOWYMIAROWOŚĆ MISTRZA OP-ARTU
Wojciech Fangor stworzył tylko kilka płócien z wykorzystaniem motywu rozety, co czyni prezentowane dzieło unikalnym na rynku sztuki. „M39” wraz z 33 innymi obrazami powstało specjalnie na indywidualną wystawę artysty w The Solomon Guggenheim Museum w 1970, która stanowiła symboliczne ukoronowanie jego twórczości i potwierdzenie jej istotnej roli na międzynarodowej scenie artystycznej. Magdalena Dabrowski zwróciła uwagę na szczególne oddziaływanie tutejszej architektury muzealnej, która zdawała się zaprojektowana do ekspozycji prac i podkreślająca optyczną iluzją, mającą zabrać odbiorcę w szczególny świat barwnych dzieł Fangora: „Architektura i malarstwo komponowały się w sposób organiczny. Tak więc oko widza, stojącego w centrum rotundy, na parterze, ślizgało się po wibrujących, kolorystycznych przestrzeniach ramp, rozmieszczonych na różnych poziomach, stwarzając wrażenie wnętrza wypełnionego różnymi drgającymi barwami” (Magdalena Dabrowski. Fangor – epizod nowojorski: Guggenheim 1970, [cyt. za:] Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, [red.] Stefan Szydłowski, Kraków 2012, s. 132). Ekspozycje tę poprzedziła wystawa „15 Polish Painters”, gdzie w 1961 prace Fangora po raz pierwszy zostały zaprezentowane nowojorskiej publiczności. Cztery lata później artysta został zaproszony do kolejnej ważnej wystawie o kluczowym wpływie na obraz sztuki lat 60. – legendarnej „The Responsive Eye”, eksponowanej w The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, a następnie podróżującej do St. Louis, Seattle, Pasadeny i Baltimore. Obraz „M39” wpisuje się w najbardziej charakterystyczną dla twórczości artysty koncepcję pozytywnej przestrzeni iluzyjnej, gdzie nieograniczona ramami otwarta kompozycja pulsuje ruchem i kolorem. Częstym zabiegiem Fangora było tytułowanie swoich obrazami literami, odpowiadającymi konkretnym miejscom. Obraz „M39” powstał w pracowni w Madison, co sugeruje litera „M”. Poglądy artysty, oparte na analizie przestrzeni realnej, stanowiły novum w amerykańskim środowisku i jak sam uważał: „(…) istotą jest realna przestrzeń otaczająca widza, odnotowana w czasie jako element powodujący powstanie nowych relacji pomiędzy formą, kolorem i światłem” (Magdalena Dabrowski. Fangor – epizod nowojorski: Guggenheim 1970, [cyt. za:] Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, [red.] Stefan Szydłowski, Kraków 2012, s. 133).
Fangor często podkreślał w swojej twórczości rolę inspiracji naturą. Jego matka Wanda z d. Chachlowskich była pianistką, która przekazywała synowi zamiłowania artystyczne. Ową potrzebę malowania Fangor traktował jako formę poznawania świata oraz radzenia sobie z najwcześniejszymi lękami i grozą. Był wyczulony również na wrażenia towarzyszące procesowi rysunku oraz obrazu, wydobyte poprzez aromaty kredek, akwareli i farb olejnych. Tym samym w jego procesie twórczym współuczestniczyły wszystkie zmysły, intelekt oraz emocje harmonijnie ze sobą współdziałające. Malarstwo było dla młodego Fangora odskocznią od samotności i innych działań edukacyjnych, co wzbudzało u jego ojca niepokój, a u matki entuzjazm.
W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op-art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.
Description:
"M 39", 1969
oil/canvas, 203 x 203 cm; signed, dated and described on the reverse: 'FANGOR | M 39 1969', on the reverse the sticker from The Salomon R. Guggenheim Museum in New York, Fibak Gallery in Warsaw, Sotheby’s New York and descriptions with marker: 'Fangor 341.10 (TOP) | Fangor | #16 (B01M0M)',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
WIELOWYMIAROWOŚĆ MISTRZA OP-ARTU
Wojciech Fangor stworzył tylko kilka płócien z wykorzystaniem motywu rozety, co czyni prezentowane dzieło unikalnym na rynku sztuki. „M39” wraz z 33 innymi obrazami powstało specjalnie na indywidualną wystawę artysty w The Solomon Guggenheim Museum w 1970, która stanowiła symboliczne ukoronowanie jego twórczości i potwierdzenie jej istotnej roli na międzynarodowej scenie artystycznej. Magdalena Dabrowski zwróciła uwagę na szczególne oddziaływanie tutejszej architektury muzealnej, która zdawała się zaprojektowana do ekspozycji prac i podkreślająca optyczną iluzją, mającą zabrać odbiorcę w szczególny świat barwnych dzieł Fangora: „Architektura i malarstwo komponowały się w sposób organiczny. Tak więc oko widza, stojącego w centrum rotundy, na parterze, ślizgało się po wibrujących, kolorystycznych przestrzeniach ramp, rozmieszczonych na różnych poziomach, stwarzając wrażenie wnętrza wypełnionego różnymi drgającymi barwami” (Magdalena Dabrowski. Fangor – epizod nowojorski: Guggenheim 1970, [cyt. za:] Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, [red.] Stefan Szydłowski, Kraków 2012, s. 132). Ekspozycje tę poprzedziła wystawa „15 Polish Painters”, gdzie w 1961 prace Fangora po raz pierwszy zostały zaprezentowane nowojorskiej publiczności. Cztery lata później artysta został zaproszony do kolejnej ważnej wystawie o kluczowym wpływie na obraz sztuki lat 60. – legendarnej „The Responsive Eye”, eksponowanej w The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, a następnie podróżującej do St. Louis, Seattle, Pasadeny i Baltimore. Obraz „M39” wpisuje się w najbardziej charakterystyczną dla twórczości artysty koncepcję pozytywnej przestrzeni iluzyjnej, gdzie nieograniczona ramami otwarta kompozycja pulsuje ruchem i kolorem. Częstym zabiegiem Fangora było tytułowanie swoich obrazami literami, odpowiadającymi konkretnym miejscom. Obraz „M39” powstał w pracowni w Madison, co sugeruje litera „M”. Poglądy artysty, oparte na analizie przestrzeni realnej, stanowiły novum w amerykańskim środowisku i jak sam uważał: „(…) istotą jest realna przestrzeń otaczająca widza, odnotowana w czasie jako element powodujący powstanie nowych relacji pomiędzy formą, kolorem i światłem” (Magdalena Dabrowski. Fangor – epizod nowojorski: Guggenheim 1970, [cyt. za:] Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, [red.] Stefan Szydłowski, Kraków 2012, s. 133).
Fangor często podkreślał w swojej twórczości rolę inspiracji naturą. Jego matka Wanda z d. Chachlowskich była pianistką, która przekazywała synowi zamiłowania artystyczne. Ową potrzebę malowania Fangor traktował jako formę poznawania świata oraz radzenia sobie z najwcześniejszymi lękami i grozą. Był wyczulony również na wrażenia towarzyszące procesowi rysunku oraz obrazu, wydobyte poprzez aromaty kredek, akwareli i farb olejnych. Tym samym w jego procesie twórczym współuczestniczyły wszystkie zmysły, intelekt oraz emocje harmonijnie ze sobą współdziałające. Malarstwo było dla młodego Fangora odskocznią od samotności i innych działań edukacyjnych, co wzbudzało u jego ojca niepokój, a u matki entuzjazm.
W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op-art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.
Description:
"M 39", 1969
oil/canvas, 203 x 203 cm; signed, dated and described on the reverse: 'FANGOR | M 39 1969', on the reverse the sticker from The Salomon R. Guggenheim Museum in New York, Fibak Gallery in Warsaw, Sotheby’s New York and descriptions with marker: 'Fangor 341.10 (TOP) | Fangor | #16 (B01M0M)',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'FANGOR | M 39 1969'
Proweniencja
kolekcja The Solomon Guggenheim Museum; kolekcja prywatna, Morristown, New Jersey; Sotheby’s New York, 2007; kolekcja Wojciecha Fibaka, Monte Carlo; DESA Unicum, 2018; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Fangor, kat. wyst., Solomon Guggenheim Museum, Nowy Jork 1970, poz. 16, s. 18 (il.); Nowe obrazy. Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaka, red. Cezary Ślaziński, Galeria Fibak, Warszawa 2010, s. 63 (il., okładka); Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, katalog wystawy, red. Stefan Szydłowski, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2013, s. 10-11, 413 (il.); Fangor. Color and Space, red. Magdalena Dabrawski, Mediolan 2018, s. 125 (il.); Sztuka współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka, kat. wyst., red. Inga Kopciewicz, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018, s. 101 (il.); Fangor. Poza obraz, Muzeum Narodowe w Gdańsku, zaproszenia, materiały promocyjne wystawy Fangor. Poza obraz, kat. wyst., red. Daria Majewska, Muzeum Narodowe w Gdańsku 2022, poz. kat. 76, ss. 112-113, 213 (il.)
Wystawiany
„Fangor”, wystawa indywidualna w Solomon Guggenheim Museum, Nowy Jork 18.12.1970-07.02.1971; „Fangor”, wystawa indywidualna, Fort Worth Center Museum, Fort Worth (Teksas), 4.04-9.05.1971; „Fangor”, wystawa indywidualna, University Art Museum, Berkeley (Kalifornia), 4.07-15.09.1971; „Fangor”, Galeria Fibak, Warszawa, 24.06-25.07.2007; „Wybór. Tadeusz Brzozowski, Wojciech Fangor, Jan Tarasin, Tomasz Ciecierski, Włodzimierz Jan Zakrzewski, Leon Tarasewicz”, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot, 12.08.-10.10.2010; „Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 20.10.2012-20.01.2013; „Wojciech Fangor. Laureat Nagrody im. Jana Cybisa za rok 2014”, Galeria DAP, Dom Artysty Plastyka, Warszawa, 6.11-15.12.2015; „Sztuka współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka”, Muzeum Okręgowe im. Lena Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, 23.06-26.08.2018; „Fangor. Poza obraz”, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 7.10.2022-12.03.2023