41
Sławomir Toman | Bez tytułu (Donbas 1), 2021
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Sławomir Toman (1966)
Wymiary
100 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMAN'S | BEZ TYTUŁU | (DONBAS I) | 2021 | OLEJ'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Fotorealistyczne obrazy Sławomira Tomana są porównywane do krzywego zwierciadła niedokładnego i nieoczywistego obrazu świata. Artysta swój hiperrealistyczny warsztat w pełni wypracował w krakowskiej AkademiiSztuk Pięknych i École régionale des beaux-arts w Rennes we Francji. Widoczne tu szczególne uwrażliwienie na detal przejawia się w przeskalowywaniu ich na powierzchnię całego blejtramu i tym samym artysta nadaje im nowe znaczenia. Przeskalowane przedmioty Tomana zawieszone w bliżej nieokreślonej przestrzeni stanowią istotny głos w sprawie konsumpcjonizmu i banalizacji wizerunków współczesnych twórców. Prezentowany obraz należący do cyklu dedykowanego ukraińskiemu Donbasowi stanowi przeobrażenie trudnego tematu w bajecznie kolorową impresję, iluzyjnie podkreślającą materię malarską. Ukazany moment zdaje się unieruchomiony w kadrze i tym samym nasuwa pytanie o elitarność dyscyplin artystycznych. Wykorzystywane przez Tomana kody i rozwiązania formalne uderzają w bezdyskusyjność wymowy ustalonej kulturowo. Stanowią one „emanację mglistych pragnień”, które nigdy się nie spełniają. Jak zauważa sam artysta: „Myślę, iż realizacja obiektów, które istnieją fizycznie, w zderzeniu z kruchą egzystencją, jest rodzajem poprawy samopoczucia artysty jako człowieka. Ja sam nie wyobrażam sobie twórczości totalnie efemerycznej – wykonywania rzeczy, która istnieje tylko w ciągu jednej wystawy, albo obiektu, który w ogóle nie istnieje, a który pozostawia ślad tylko w postaci dokumentacji. Czy sztuka dla mnie polega na pozostawieniu fizycznego śladu? Dokładnie tak, i musi to być obraz” (Sławomir Toman, [cyt. za:] Justyna Gorzkowicz, Przedmioty i pop-art. Malarstwo Sławomira Tomana,„Popmoderna”, 9.04.2012, źródło: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16232/J_Gorzkowicz_Pop_Tomana.pdf?sequence=1&isAllowed=y, dostęp: 6.11.2023).
Malarz, dydaktyk, kurator wystaw, juror konkursów artystycznych. Odbył studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie w pracowni prof. Mieczysława Hermana (1986-87), na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1988-93. Uzyskał dyplom w pracowni prof. Włodzimierza Kunza) oraz w Ecole Regionale des Beaux-Arts w Rennes we Francji (1995-97 oraz dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Gerarda Baldet). W 2003 roku nominowany do Paszportu Polityki. Od 1997 roku związany z Instytutem Sztuk Pięknych na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie.
Członek Otwartej Pracowni w Krakowie i Lublinie, lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych oraz Związku Polskich Artystów Plastyków. Swoje malarstwo prezentował na wystawach indywidualnych i zbiorowych w galeriach Warszawy (CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Narodowe, Muzeum Biegasa, Salon Akademii, Bardzo Biała, Beta16, Karowa, Farbiarnia, DAP), Poznania (ABC, Piekary, U Jezuitów, InnerSpaces, Szyperska, CK Zamek), Krakowa (Otwarta Pracownia, Nova, Pryzmat, Pałac Sztuki, Galeria ASP, Fosfor), Trójmiasta (PGS w Sopocie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Chlebnicka-ASP, Tajna), Lublina (Zachęta, Biała, BWA, Labirynt, Warsztaty Kultury, Zajezdnia, Pod podłogą), oraz w wielu innych galeriach w Polsce i za granicą.
Description:
Bez tytulu (Donbas 1), 2021
oil/canvas, 100 x 100 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMAN'S | BEZ TYTULU | (DONBAS I) | 2021 | OLEJ', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Fotorealistyczne obrazy Sławomira Tomana są porównywane do krzywego zwierciadła niedokładnego i nieoczywistego obrazu świata. Artysta swój hiperrealistyczny warsztat w pełni wypracował w krakowskiej AkademiiSztuk Pięknych i École régionale des beaux-arts w Rennes we Francji. Widoczne tu szczególne uwrażliwienie na detal przejawia się w przeskalowywaniu ich na powierzchnię całego blejtramu i tym samym artysta nadaje im nowe znaczenia. Przeskalowane przedmioty Tomana zawieszone w bliżej nieokreślonej przestrzeni stanowią istotny głos w sprawie konsumpcjonizmu i banalizacji wizerunków współczesnych twórców. Prezentowany obraz należący do cyklu dedykowanego ukraińskiemu Donbasowi stanowi przeobrażenie trudnego tematu w bajecznie kolorową impresję, iluzyjnie podkreślającą materię malarską. Ukazany moment zdaje się unieruchomiony w kadrze i tym samym nasuwa pytanie o elitarność dyscyplin artystycznych. Wykorzystywane przez Tomana kody i rozwiązania formalne uderzają w bezdyskusyjność wymowy ustalonej kulturowo. Stanowią one „emanację mglistych pragnień”, które nigdy się nie spełniają. Jak zauważa sam artysta: „Myślę, iż realizacja obiektów, które istnieją fizycznie, w zderzeniu z kruchą egzystencją, jest rodzajem poprawy samopoczucia artysty jako człowieka. Ja sam nie wyobrażam sobie twórczości totalnie efemerycznej – wykonywania rzeczy, która istnieje tylko w ciągu jednej wystawy, albo obiektu, który w ogóle nie istnieje, a który pozostawia ślad tylko w postaci dokumentacji. Czy sztuka dla mnie polega na pozostawieniu fizycznego śladu? Dokładnie tak, i musi to być obraz” (Sławomir Toman, [cyt. za:] Justyna Gorzkowicz, Przedmioty i pop-art. Malarstwo Sławomira Tomana,„Popmoderna”, 9.04.2012, źródło: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16232/J_Gorzkowicz_Pop_Tomana.pdf?sequence=1&isAllowed=y, dostęp: 6.11.2023).
Malarz, dydaktyk, kurator wystaw, juror konkursów artystycznych. Odbył studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie w pracowni prof. Mieczysława Hermana (1986-87), na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1988-93. Uzyskał dyplom w pracowni prof. Włodzimierza Kunza) oraz w Ecole Regionale des Beaux-Arts w Rennes we Francji (1995-97 oraz dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Gerarda Baldet). W 2003 roku nominowany do Paszportu Polityki. Od 1997 roku związany z Instytutem Sztuk Pięknych na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie.
Członek Otwartej Pracowni w Krakowie i Lublinie, lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych oraz Związku Polskich Artystów Plastyków. Swoje malarstwo prezentował na wystawach indywidualnych i zbiorowych w galeriach Warszawy (CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Narodowe, Muzeum Biegasa, Salon Akademii, Bardzo Biała, Beta16, Karowa, Farbiarnia, DAP), Poznania (ABC, Piekary, U Jezuitów, InnerSpaces, Szyperska, CK Zamek), Krakowa (Otwarta Pracownia, Nova, Pryzmat, Pałac Sztuki, Galeria ASP, Fosfor), Trójmiasta (PGS w Sopocie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Chlebnicka-ASP, Tajna), Lublina (Zachęta, Biała, BWA, Labirynt, Warsztaty Kultury, Zajezdnia, Pod podłogą), oraz w wielu innych galeriach w Polsce i za granicą.
Description:
Bez tytulu (Donbas 1), 2021
oil/canvas, 100 x 100 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMAN'S | BEZ TYTULU | (DONBAS I) | 2021 | OLEJ', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMAN'S | BEZ TYTUŁU | (DONBAS I) | 2021 | OLEJ'
Wystawiany
„Sławomir Toman. Malarstwo”, Galeria na Piętrze, Powiatowy Instytut Kultury, Iłża, 22.04-22.05.2022; „TOMAN'S”, Galeria Skład Solny, Kraków, 1-31.08.2021; Sławomir Toman, „Trzy po trzy”, Pastula Gallery, Poręby Kupieńskie, 3-28.07.2021;