35
Piotr Kotlicki | "Fight like a girl", 2022
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
6,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Piotr Kotlicki (1972)
Wymiary
100 x 80 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 80 cm (w świetle passe-partout), sygnowany i datowany naodwrociu: 'PIOTR | KOTLICKI | 2022', na odwrociu nalepka Galerii Olimpus
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Wraz z Piotrem Kotlickim wkraczamy więc w świat ciemnych gam, gęstej farby i gęstego cienia – w przestrzeń budowaną raczej mrokiem niż perspektywą. To świat wykreowany tradycyjnymi malarskimi środkami, ale pozostający w ścisłej relacji z teraźniejszością. Daleki od realizmu, ciążący raczej w stronę groteski, a przecież konkretny – pomimo tego, że obrazy Kotlickiego nie są pomyślane jako okna, przez które można zajrzeć w przedstawiona rzeczywistość. Wszystko, co ważne, znajduje się na powierzchni płócien, ponieważ świat, który pokazuje nam artysta, zbudowany jest z farby”.
STACH SZABŁOWSKI
Bohaterami płócien Kotlickiego są, jak określa Stach Szabłowski, „PostacieGolemiczne”. Pozbawione twarzy wydają się pokryte grubą warstwą mokrej, gęstej, ziemistej farby. Nie inaczej jest w przypadku zaprezentowanej pracy „Fight like a girl” z 2022. Postacie są namalowane, potocznie mówiąc, „z grubsza” – widzimy ich sylwetki, ale nie sposób dostrzec szczegółów anatomicznych. Większość realizacji to nokturny, przedstawiające rzeczowość spowitą cieniem oraz nocą. Tak opisuje specyficzne, intrygujące postacie Stach Szabłowski: „Nieprzypadkowo figura żywego trupa stała się tak popularną alegorią późnokapitalistycznego, postpolitycznego społeczeństwa; popkultura rzadko myli się w takich sprawach. Ciało zbudowane z materii, ale pozbawione tożsamości, rysów twarzy, imienia. Ciało, które straciło świadomość, ale uczestniczy w ‘zbiorowej nieświadomości’,w popędach i pragnieniach animujących postaci z obrazów Kotlickiego – istoty, które wydają się wyobcowane i obce, a jednocześnie znajome jako dbicia w zwierciadle, albo jak odpowiedzi na postawione przez malarza pytania ‘co się z nami stało’”. (Stach Szabłowski, Pejzaż z zombie/Landscapewith Zombie, s. 8, [w:] Piotr Kotlicki, Drobna wiadomość wypowiedziana półgłosem, Łódź 2023).
Description:
"Fight like a girl", 2022
oil/canvas, 100 x 80 cm (dimensions in passe-partout window); sygnowany i datowany naodwrociu: 'PIOTR | KOTLICKI | 2022', na odwrociu nalepka Galerii Olimpus,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Wraz z Piotrem Kotlickim wkraczamy więc w świat ciemnych gam, gęstej farby i gęstego cienia – w przestrzeń budowaną raczej mrokiem niż perspektywą. To świat wykreowany tradycyjnymi malarskimi środkami, ale pozostający w ścisłej relacji z teraźniejszością. Daleki od realizmu, ciążący raczej w stronę groteski, a przecież konkretny – pomimo tego, że obrazy Kotlickiego nie są pomyślane jako okna, przez które można zajrzeć w przedstawiona rzeczywistość. Wszystko, co ważne, znajduje się na powierzchni płócien, ponieważ świat, który pokazuje nam artysta, zbudowany jest z farby”.
STACH SZABŁOWSKI
Bohaterami płócien Kotlickiego są, jak określa Stach Szabłowski, „PostacieGolemiczne”. Pozbawione twarzy wydają się pokryte grubą warstwą mokrej, gęstej, ziemistej farby. Nie inaczej jest w przypadku zaprezentowanej pracy „Fight like a girl” z 2022. Postacie są namalowane, potocznie mówiąc, „z grubsza” – widzimy ich sylwetki, ale nie sposób dostrzec szczegółów anatomicznych. Większość realizacji to nokturny, przedstawiające rzeczowość spowitą cieniem oraz nocą. Tak opisuje specyficzne, intrygujące postacie Stach Szabłowski: „Nieprzypadkowo figura żywego trupa stała się tak popularną alegorią późnokapitalistycznego, postpolitycznego społeczeństwa; popkultura rzadko myli się w takich sprawach. Ciało zbudowane z materii, ale pozbawione tożsamości, rysów twarzy, imienia. Ciało, które straciło świadomość, ale uczestniczy w ‘zbiorowej nieświadomości’,w popędach i pragnieniach animujących postaci z obrazów Kotlickiego – istoty, które wydają się wyobcowane i obce, a jednocześnie znajome jako dbicia w zwierciadle, albo jak odpowiedzi na postawione przez malarza pytania ‘co się z nami stało’”. (Stach Szabłowski, Pejzaż z zombie/Landscapewith Zombie, s. 8, [w:] Piotr Kotlicki, Drobna wiadomość wypowiedziana półgłosem, Łódź 2023).
Description:
"Fight like a girl", 2022
oil/canvas, 100 x 80 cm (dimensions in passe-partout window); sygnowany i datowany naodwrociu: 'PIOTR | KOTLICKI | 2022', na odwrociu nalepka Galerii Olimpus,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany naodwrociu: 'PIOTR | KOTLICKI | 2022'
Literatura
Piotr Kotlicki. Drobna wiadomość wypowiedziana półgłosem, red. Agnieszka Skolasińska, Łódź 2023, s. 73 (il.)
Wystawiany
Piotr Kotlicki, „Nóż”, Galeria Olimpus, Łódź, 7.04-1.05.2022