33
Konrad Żukowski | "Bitwa w piekle", 2020
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Konrad Żukowski (1995)
Wymiary
190 x 170 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 190 x 170 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Konrad Żukowski | 2020',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dla Konrada Żukowskiego malarstwo jest przede wszystkim możliwością tworzenia. W jednym z wywiadów mówił: „Mogę od samego początku kreować własny świat. Punktem wyjścia są białe płótno, farba i pędzle, dzięki którym mogę namalować dosłownie wszystko”. A jego malowanie zaczęło się od pracowni, którą artysta zorganizował sobie w domu babci. Szybko zaczął malować „na poważnie” na płótnie i używając farb olejnych. Dość naturalnym wydaje się więc wybór Akademii Sztuk Pięknych jako miejsca edukacji (Arkadiusz Gruszczyński, Malarz Konrad Żukowski: Nie oglądam się na innych, „Vogue”, https://www.vogue.pl/a/malarz-konrad-zukowski-nie-ogladam-sie-na-innych, dostęp:5.11.2023). Żukowski jako artysta bawi się kolorami, grubo nakłada farbę na płótno, pozwala jej swobodnie ściekać po jego powierzchni. Tematy jego prac ewoluują, kolejne cykle przekraczają kolejne granice. Zaczynał odmalowania zwierząt. Później na obrazach Żukowskiego pojawiły się jednorożce, które stały się na jakiś czas jego znakiem rozpoznawczym. Jednorożce powoli były wypierane z płaszczyzn obrazów przez wizerunki ludzkie. Byli to najczęściej mężczyźni, nadzy, w homoseksualnych sytuacjach intymnych. Żukowski coraz chętniej również malował męskie akty. Motyw nagich ciał jest ciągle obecny w twórczości artysty. Jednak z biegiem czasu na płótnach Żukowskiego możemy odnaleźć szkielety czy porzucone czaszki. Twórczość Żukowskiego przesiąknięta jest niepokojem i wrażeniem nadchodzącej apokalipsy. Dużo w niej marzeń sennych, które artysta stara się zapamiętywać i przyswoić, aby móc zapełnić nimi swoje kolejne dzieła. Oniryczne wizje, postaci wyobrażone, dziwne psy czy – tak jak w przypadku pracy „Bitwa w piekle” z 2020 prezentowanej na aukcji, całe rzesze upadłych aniołów. Jak pisał Piotr Policht: „Żukowski to bodaj największy entuzjasta infernalnych motywów we współczesnej polskiej sztuce – piekło to wręcz domyślna sceneria, w której rozgrywa się akcja jego obrazów. Tworzą ją wypluwające fontanny lawy wulkany, spalona na węgiel ziemia i rzeki ognia, a łysy pejzaż zamiast drzew upstrzony jest ciałami nabitymi na pale, ogołoconymi do kości. Gryzące wyziewy i strzelające w górę płomienie zyskują dodatkową materialność dzięki ekspresyjności i niejednolitości samej warstwy malarskiej. Grubo kładziona miejscami farba, wyciskana na powierzchnię płótna, tworzy niekiedy niemal reliefową fakturę” (Piotr Policht, Nie taki diabeł straszny, jak go malują. Infernalne motywy w sztuce współczesnej, Culture.pl, https://culture.pl/pl/artykul/nie-taki-diabel-straszny-jak-go-maluja-infernalne-motywy-w-sztuce-wspolczesnej, dostęp: 5.11.2023). Żukowski sam przyznaje, że nie jest malarzem na akord: „Maluję, kiedy czuję, że mam taką potrzebę, i wiem, że sprawi mi to satysfakcję. Nie zmuszam się do pracy. Czasami pracownia długo stoi pusta”.
Malarz, twórca wideo i instalacji; absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i University of Applied Arts w Wiedniu; finalista 18. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Wybrane wystawy indywidualne: „Palę sobie, czekając aż wszystko dookoła spłonie” (galeria HOS, Warszawa, 2021), „Tych, którzy wstępują do tych samych rzek coraz to inne zalewają wody” (Clay, Warszawa, 2021), „Heartwood” (The Breeder, Ateny; Galeria Ewa Opałka / Fundacja Razem Pamoja, Warszawa, 2022).
Description:
"The Battle in Hell", 2020
oil/canvas, 190 x 170 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'Konrad Zukowski | 2020', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dla Konrada Żukowskiego malarstwo jest przede wszystkim możliwością tworzenia. W jednym z wywiadów mówił: „Mogę od samego początku kreować własny świat. Punktem wyjścia są białe płótno, farba i pędzle, dzięki którym mogę namalować dosłownie wszystko”. A jego malowanie zaczęło się od pracowni, którą artysta zorganizował sobie w domu babci. Szybko zaczął malować „na poważnie” na płótnie i używając farb olejnych. Dość naturalnym wydaje się więc wybór Akademii Sztuk Pięknych jako miejsca edukacji (Arkadiusz Gruszczyński, Malarz Konrad Żukowski: Nie oglądam się na innych, „Vogue”, https://www.vogue.pl/a/malarz-konrad-zukowski-nie-ogladam-sie-na-innych, dostęp:5.11.2023). Żukowski jako artysta bawi się kolorami, grubo nakłada farbę na płótno, pozwala jej swobodnie ściekać po jego powierzchni. Tematy jego prac ewoluują, kolejne cykle przekraczają kolejne granice. Zaczynał odmalowania zwierząt. Później na obrazach Żukowskiego pojawiły się jednorożce, które stały się na jakiś czas jego znakiem rozpoznawczym. Jednorożce powoli były wypierane z płaszczyzn obrazów przez wizerunki ludzkie. Byli to najczęściej mężczyźni, nadzy, w homoseksualnych sytuacjach intymnych. Żukowski coraz chętniej również malował męskie akty. Motyw nagich ciał jest ciągle obecny w twórczości artysty. Jednak z biegiem czasu na płótnach Żukowskiego możemy odnaleźć szkielety czy porzucone czaszki. Twórczość Żukowskiego przesiąknięta jest niepokojem i wrażeniem nadchodzącej apokalipsy. Dużo w niej marzeń sennych, które artysta stara się zapamiętywać i przyswoić, aby móc zapełnić nimi swoje kolejne dzieła. Oniryczne wizje, postaci wyobrażone, dziwne psy czy – tak jak w przypadku pracy „Bitwa w piekle” z 2020 prezentowanej na aukcji, całe rzesze upadłych aniołów. Jak pisał Piotr Policht: „Żukowski to bodaj największy entuzjasta infernalnych motywów we współczesnej polskiej sztuce – piekło to wręcz domyślna sceneria, w której rozgrywa się akcja jego obrazów. Tworzą ją wypluwające fontanny lawy wulkany, spalona na węgiel ziemia i rzeki ognia, a łysy pejzaż zamiast drzew upstrzony jest ciałami nabitymi na pale, ogołoconymi do kości. Gryzące wyziewy i strzelające w górę płomienie zyskują dodatkową materialność dzięki ekspresyjności i niejednolitości samej warstwy malarskiej. Grubo kładziona miejscami farba, wyciskana na powierzchnię płótna, tworzy niekiedy niemal reliefową fakturę” (Piotr Policht, Nie taki diabeł straszny, jak go malują. Infernalne motywy w sztuce współczesnej, Culture.pl, https://culture.pl/pl/artykul/nie-taki-diabel-straszny-jak-go-maluja-infernalne-motywy-w-sztuce-wspolczesnej, dostęp: 5.11.2023). Żukowski sam przyznaje, że nie jest malarzem na akord: „Maluję, kiedy czuję, że mam taką potrzebę, i wiem, że sprawi mi to satysfakcję. Nie zmuszam się do pracy. Czasami pracownia długo stoi pusta”.
Malarz, twórca wideo i instalacji; absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i University of Applied Arts w Wiedniu; finalista 18. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Wybrane wystawy indywidualne: „Palę sobie, czekając aż wszystko dookoła spłonie” (galeria HOS, Warszawa, 2021), „Tych, którzy wstępują do tych samych rzek coraz to inne zalewają wody” (Clay, Warszawa, 2021), „Heartwood” (The Breeder, Ateny; Galeria Ewa Opałka / Fundacja Razem Pamoja, Warszawa, 2022).
Description:
"The Battle in Hell", 2020
oil/canvas, 190 x 170 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'Konrad Zukowski | 2020', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Konrad Żukowski | 2020'