26
Paweł Olszczyński | Bez tytułu, 2020
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
8,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Paweł Olszczyński (1985)
Wymiary
80 x 80 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 80 x 80 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Olszczyński Paweł | 2020'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W malarstwie Pawła Olszczyńskiego to pozornie nierealne i fantastyczne wizje najczęściej dochodzą do głosu i kreują świat przedstawiony. Bywa zatem, że nazywa się te motywy surrealistycznymi. To jednak dość problematyczne określenie, często używane w ostatnich latach do opisu pewnych tendencji w lokalnej sztuce. Może nieść ono bardzo różne znaczenia, ale często bywa upraszczane do opisu rzeczywistości artystycznej, która przez swój „nierealny” charakter ma przypominać sen, marzenie lub urojenie. Oczywiście tak również można rozumieć to, co surrealne, jednak znaczenie tego słowa zdecydowanie sięga dalej i wskazuje również na to, co wyparte, niechciane czy niemieszczące się w głównym nurcie wyobrażeń, w zasadzie na każdy temat. Dotyczyć to może na przykład wyrzuconych na margines społecznego dyskursu praktyk seksualnych czy innych form osobliwych przyjemności.
absolwent wydziału grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Hochshule fur Gestaltung, Offenbach am Main. W latach 2010-2012 współtworzył w Krakowie galerię i kolektyw New Roman. Stypendysta Prezydenta m. Krakowa (2011), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Posługuje się głównie rysunkiem, tworzy również prace malarskie, oraz ceramiczne obiekty. Prace na papierze to najczęściej rysunki wykonane ołówkiem, gdzie samo medium staje się niemal równoprawnym tematem pracy - odwzorowanie i zestawienie gęstych deseni i faktur. Zróżnicowanie natężenia czerni i szarości, może przywoływać skojarzenie z dawnymi rycinami czy retro ilustracjami. Zestawienie takiej formy z przedstawionymi elementami odwołującymi się do współczesności może wywoływać efekt dziwności, ale jest też rodzajem gry z naszą percepcją i pamięcią - szukaniem połączeń między różnymi epokami, stylami czy motywami. Wybrane wystawy indywidualne: "Fantome Noir", Żak Branicka, Berlin, 2011; "Cygaro", Galeria Wozownia, Toruń; "Psycho-the-Rapist", Galeria piktogram, Warszawa, 2016; "W niedalekiej przeszłości", BWA SiC, Wrocław, 2018; "Komety muskające słońce", Galeria Łęctwo, Poznań; "Heavy Ornament", Studio PRÁM, Praga; "Z przodu lwem była, od tyłu wężem", Fundacja Galerii Piana, Kraków, 2022. Wybrane wystawy zbiorowe: "Friend of a Friend", Galeria piktogram, Warszawa; 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień, BWA Bielsko Biała, 2019; "W te dni zgiełkliwe, płomienne i oszałamiające, przenoszę się myślą", Fundacja Stefana Gierowskiego, 2021; "Kiedyś płynęła tu rzeka", Fundacja Galerii Piana, Kraków; Refugees Welcome. Artystki i Artyści na rzecz Uchodźczyń i Uchodźców, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; "Niepokój przychodzi o zmierzchu", Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2022.
Description:
Bez tytulu, 2020
oil/canvas, 80 x 80 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'Olszczynski Pawel | 2020', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W malarstwie Pawła Olszczyńskiego to pozornie nierealne i fantastyczne wizje najczęściej dochodzą do głosu i kreują świat przedstawiony. Bywa zatem, że nazywa się te motywy surrealistycznymi. To jednak dość problematyczne określenie, często używane w ostatnich latach do opisu pewnych tendencji w lokalnej sztuce. Może nieść ono bardzo różne znaczenia, ale często bywa upraszczane do opisu rzeczywistości artystycznej, która przez swój „nierealny” charakter ma przypominać sen, marzenie lub urojenie. Oczywiście tak również można rozumieć to, co surrealne, jednak znaczenie tego słowa zdecydowanie sięga dalej i wskazuje również na to, co wyparte, niechciane czy niemieszczące się w głównym nurcie wyobrażeń, w zasadzie na każdy temat. Dotyczyć to może na przykład wyrzuconych na margines społecznego dyskursu praktyk seksualnych czy innych form osobliwych przyjemności.
absolwent wydziału grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Hochshule fur Gestaltung, Offenbach am Main. W latach 2010-2012 współtworzył w Krakowie galerię i kolektyw New Roman. Stypendysta Prezydenta m. Krakowa (2011), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Posługuje się głównie rysunkiem, tworzy również prace malarskie, oraz ceramiczne obiekty. Prace na papierze to najczęściej rysunki wykonane ołówkiem, gdzie samo medium staje się niemal równoprawnym tematem pracy - odwzorowanie i zestawienie gęstych deseni i faktur. Zróżnicowanie natężenia czerni i szarości, może przywoływać skojarzenie z dawnymi rycinami czy retro ilustracjami. Zestawienie takiej formy z przedstawionymi elementami odwołującymi się do współczesności może wywoływać efekt dziwności, ale jest też rodzajem gry z naszą percepcją i pamięcią - szukaniem połączeń między różnymi epokami, stylami czy motywami. Wybrane wystawy indywidualne: "Fantome Noir", Żak Branicka, Berlin, 2011; "Cygaro", Galeria Wozownia, Toruń; "Psycho-the-Rapist", Galeria piktogram, Warszawa, 2016; "W niedalekiej przeszłości", BWA SiC, Wrocław, 2018; "Komety muskające słońce", Galeria Łęctwo, Poznań; "Heavy Ornament", Studio PRÁM, Praga; "Z przodu lwem była, od tyłu wężem", Fundacja Galerii Piana, Kraków, 2022. Wybrane wystawy zbiorowe: "Friend of a Friend", Galeria piktogram, Warszawa; 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień, BWA Bielsko Biała, 2019; "W te dni zgiełkliwe, płomienne i oszałamiające, przenoszę się myślą", Fundacja Stefana Gierowskiego, 2021; "Kiedyś płynęła tu rzeka", Fundacja Galerii Piana, Kraków; Refugees Welcome. Artystki i Artyści na rzecz Uchodźczyń i Uchodźców, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; "Niepokój przychodzi o zmierzchu", Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2022.
Description:
Bez tytulu, 2020
oil/canvas, 80 x 80 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'Olszczynski Pawel | 2020', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Olszczyński Paweł | 2020'