3
Agata Słowak | "Julia jako krwiożerczy wąż", 2019
Estymacja:
60,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
100,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Agata Słowak (1994)
Wymiary
100 x 140 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Agata Słowak | "Julia jako krwiożerczy wąż" | 2019',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Pani Agata Słowak szuka guza. Prowokuje, zaczepia ludzi, dąży do sporów i konfrontacji artystycznych – każdy obraz, który maluje, w jej ambitnych zamierzeniach ma przekraczać normy społeczne. Zarówno estetyczne, jak i etyczne”.
Wojciech Cieśniewski
Na obrazie Agaty Słowak „Julia jako krwiożerczy wąż” możemy dostrzec swoistą hybrydę. Z powierzchni płótna wpatruje się w widza wąż z głową kobiety. Artystka przedstawiła wizerunek kobiety-węża nieprzypadkowo: „Wąż jest dla mnie super ciekawym motywem. W niektórych kręgach kulturowych reprezentuje zło, a na dodatek jest dość łatwy do namalowania. Podoba mi się zestawienie go z kobiecym ciałem, gdzie może przywodzić na myśl falliczne skojarzenia, tworząc przy tym, bez zbytniej dosłowności, klimat o charakterze erotycznym” (Agata Szymanek, Kobieta falliczna. Rozmowa z Agatą Słowak, „Szum”, 01.05.2020, https://magazynszum.pl/kobieta-falliczna-rozmowa-z-agata-slowak, dostęp: 07.09.2023). Namalowana przez Słowak hybryda węża i kobiety miała swój pierwowzór w rzeczywistości. Była nią osoba, którą artystka znała i która silnie emocjonalnie na nią oddziaływała.
Przedstawienie węża w kulturze i sztuce ma także mocne konotacje religijne. Ten motyw pojawia się również na omawianym obrazie, na którym w oddali widać figurę przypominającą przedstawienia Matki Boskiej. Autorka mówiła o niej tak: „Religijność na obrazach często pojawia się przypadkiem, a zazwyczaj przydarza się tam, gdzie docelowo jej nie planowałam” (tamże). Artystka przyznaje, że w jej pracach można odnaleźć dyskurs antyklerykalny, jednak nigdy nie robi tego z premedytacją, a unosząca się szata na tym obrazie jest tylko odstępstwem od tej reguły (tamże). Obraz „Julia jako krwiożerczy wąż” pochodzi z cyklu dyplomowego Agaty Słowak z 2019 i wraz z nim została nagrodzona podczas corocznego konkursu Coming Out Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Uczęszczała do Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Kielcach, a następnie do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2019 obroniła dyplom. Zaprezentowany projekt przyniósł jej również główną nagrodę w uczelnianym konkursie najlepszych dyplomów warszawskiej ASP Coming Out. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych m.in w 2019 "Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie" w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej; w 2020 "Płaca za pracę domową" w Galerii Foksal; w 2022 "Niepokój przychodzi o zmierzchu" w Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Ponadto w 2022 odbyła się indywidualna wystawa artystki w Galerii Foksal, zatytułowana "Tylko nasze stany". Artystka jest laureatka 30. Gali Paszportów „Polityki” 2022 w kategorii Sztuki wizualne. Aneta Słowak w swojej twórczości podejmuje ważne tematy społeczne, z wyróżnieniem dla relacji międzyludzkich, płci kulturowej i spraw kobiet, które uwzględniają jej własne pragnienia i lęki.
Description:
"Julia as a bloodthirsty snake", 2019
oil/canvas, 100 x 140 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Agata Slowak | "Julia jako krwiozerczy waz" | 2019', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Pani Agata Słowak szuka guza. Prowokuje, zaczepia ludzi, dąży do sporów i konfrontacji artystycznych – każdy obraz, który maluje, w jej ambitnych zamierzeniach ma przekraczać normy społeczne. Zarówno estetyczne, jak i etyczne”.
Wojciech Cieśniewski
Na obrazie Agaty Słowak „Julia jako krwiożerczy wąż” możemy dostrzec swoistą hybrydę. Z powierzchni płótna wpatruje się w widza wąż z głową kobiety. Artystka przedstawiła wizerunek kobiety-węża nieprzypadkowo: „Wąż jest dla mnie super ciekawym motywem. W niektórych kręgach kulturowych reprezentuje zło, a na dodatek jest dość łatwy do namalowania. Podoba mi się zestawienie go z kobiecym ciałem, gdzie może przywodzić na myśl falliczne skojarzenia, tworząc przy tym, bez zbytniej dosłowności, klimat o charakterze erotycznym” (Agata Szymanek, Kobieta falliczna. Rozmowa z Agatą Słowak, „Szum”, 01.05.2020, https://magazynszum.pl/kobieta-falliczna-rozmowa-z-agata-slowak, dostęp: 07.09.2023). Namalowana przez Słowak hybryda węża i kobiety miała swój pierwowzór w rzeczywistości. Była nią osoba, którą artystka znała i która silnie emocjonalnie na nią oddziaływała.
Przedstawienie węża w kulturze i sztuce ma także mocne konotacje religijne. Ten motyw pojawia się również na omawianym obrazie, na którym w oddali widać figurę przypominającą przedstawienia Matki Boskiej. Autorka mówiła o niej tak: „Religijność na obrazach często pojawia się przypadkiem, a zazwyczaj przydarza się tam, gdzie docelowo jej nie planowałam” (tamże). Artystka przyznaje, że w jej pracach można odnaleźć dyskurs antyklerykalny, jednak nigdy nie robi tego z premedytacją, a unosząca się szata na tym obrazie jest tylko odstępstwem od tej reguły (tamże). Obraz „Julia jako krwiożerczy wąż” pochodzi z cyklu dyplomowego Agaty Słowak z 2019 i wraz z nim została nagrodzona podczas corocznego konkursu Coming Out Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Uczęszczała do Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Kielcach, a następnie do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2019 obroniła dyplom. Zaprezentowany projekt przyniósł jej również główną nagrodę w uczelnianym konkursie najlepszych dyplomów warszawskiej ASP Coming Out. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych m.in w 2019 "Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie" w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej; w 2020 "Płaca za pracę domową" w Galerii Foksal; w 2022 "Niepokój przychodzi o zmierzchu" w Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Ponadto w 2022 odbyła się indywidualna wystawa artystki w Galerii Foksal, zatytułowana "Tylko nasze stany". Artystka jest laureatka 30. Gali Paszportów „Polityki” 2022 w kategorii Sztuki wizualne. Aneta Słowak w swojej twórczości podejmuje ważne tematy społeczne, z wyróżnieniem dla relacji międzyludzkich, płci kulturowej i spraw kobiet, które uwzględniają jej własne pragnienia i lęki.
Description:
"Julia as a bloodthirsty snake", 2019
oil/canvas, 100 x 140 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Agata Slowak | "Julia jako krwiozerczy waz" | 2019', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Agata Słowak | "Julia jako krwiożerczy wąż" | 2019'
Literatura
Coming Out Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie, ASP 2019, s.30 (il.); Agata Szymanek, Kobieta falliczna. Rozmowa z Agatą Słowak, „Szum”, 1.05.2020, https://magazynszum.pl/kobieta-falliczna-rozmowa-z-agata-slowak/ (il.); „HWDPięknu” w budynku Orkiestry Sinfonia Varsovia, „Szum”, 5.07.2019, https://magazynszum.pl/hwdpieknu-w-budynku-orkiestry-sinfonia-varsovia/ (il.)
Wystawiany
Agata Słowak, Piotr Wesołowski, Szaweł Płóciennik, „HWDPięknu”, Budynek Orkiestry Sinfonia Varsovia, Warszawa, 28.08–10.07.2019