10
Julian Fałat | Ślązaczka w stroju ludowym, 1898
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Julian Fałat (1853 - 1929)
Wymiary
52 x 32 cm
Kategoria
Opis
akwarela/papier, 52 x 32 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Jul Fałat | 1898',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Obok twórczości pejzażowej ważne miejsce w działalności Juliana Fałata zajmował portret. Tematyka portretowa występuję w jego malarstwie już od początku lat 80. XIX wieku. Malarz tworzył zarówno portrety na zamówienie, jak i wizerunki najbliższych mu osób. Na wczesnym etapie twórczości, kiedy artysta zetknął się z kręgiem warszawskiej awangardy realistycznej, najczęstszymi przedstawieniami były typu ludowe oraz postaci robotników. Fałat, obdarzony znakomitym zmysłem obserwacji, z wielką wprawą chwytał „na gorąco” wrażenia i obrazy otaczającego go świata. Początkowo jego portrety były rysunkowymi, bardzo starannie oraz szczegółowo opracowanymi kompozycjami. Z biegiem czasu, zaczęła w jego pracach pojawiać się bardziej swobodna, lejąca się plama barwna, delikatne tony i płynne kontury. Zaczął dominować chłodny koloryt z dużym udziałem błękitów. Od około 1900 roku zaczął posługiwać szerokimi, płaskimi oraz syntetycznymi plamami barwnymi. Stałym zabiegiem artysty stało się wykorzystywanie naturalnego koloru podłoża jako dodatkowego waloru barwnego. W taki charakterze utrzymana jest prezentowana w katalogu praca. Jest to studium ślązaczki, ubranej w tradycyjny strój ludowy. Uwagę zwraca przedstawiony z dbałością o detal koronkowy kołnierz oraz czepiec. W kompozycji dominują chłodne odcienie błękitów, szarości oraz partie bieli papieru.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Obok twórczości pejzażowej ważne miejsce w działalności Juliana Fałata zajmował portret. Tematyka portretowa występuję w jego malarstwie już od początku lat 80. XIX wieku. Malarz tworzył zarówno portrety na zamówienie, jak i wizerunki najbliższych mu osób. Na wczesnym etapie twórczości, kiedy artysta zetknął się z kręgiem warszawskiej awangardy realistycznej, najczęstszymi przedstawieniami były typu ludowe oraz postaci robotników. Fałat, obdarzony znakomitym zmysłem obserwacji, z wielką wprawą chwytał „na gorąco” wrażenia i obrazy otaczającego go świata. Początkowo jego portrety były rysunkowymi, bardzo starannie oraz szczegółowo opracowanymi kompozycjami. Z biegiem czasu, zaczęła w jego pracach pojawiać się bardziej swobodna, lejąca się plama barwna, delikatne tony i płynne kontury. Zaczął dominować chłodny koloryt z dużym udziałem błękitów. Od około 1900 roku zaczął posługiwać szerokimi, płaskimi oraz syntetycznymi plamami barwnymi. Stałym zabiegiem artysty stało się wykorzystywanie naturalnego koloru podłoża jako dodatkowego waloru barwnego. W taki charakterze utrzymana jest prezentowana w katalogu praca. Jest to studium ślązaczki, ubranej w tradycyjny strój ludowy. Uwagę zwraca przedstawiony z dbałością o detal koronkowy kołnierz oraz czepiec. W kompozycji dominują chłodne odcienie błękitów, szarości oraz partie bieli papieru.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Jul Fałat | 1898'
Proweniencja
przedwojenna kolekcja krakowska