67
Wojciech Ireneusz Sobczyk | Maska wstydu XII z cyklu "O próżnej sławie i ulotnym smaku truskawki lub poziomki", 2021
Pominięte
Aukcja na żywo
Refugees Welcome. Artystki i artyści na rzecz uchodźczyń i uchodźców
Artysta
Wojciech Ireneusz Sobczyk (1985)
Wymiary
33 x 21 x 26 cm
Kategoria
Opis
porcelana, szkliwo bezbarwne, 33 x 21 x 26 cm, sygnowany i datowany na spodzie: 'W.I.S. 2021 r'
Wykonana z porcelany rzeźba Wojciecha Ireneusza Sobczyka w swojej formie przypomina maski wstydu. Te narzędzia tortur i publicznego upokorzenia, często przybierające kształt zwierzęcych głów, uniemożliwiały mówienie, picie oraz jedzenie, utrudniały oddychanie i powodowały fizyczny ból.
Porcelanowa praca Sobczyka pokryta jest kwiecistym, kobaltowym ornamentem. Wykorzystanie białej porcelany z niebieskim wzorem odnosi się do klasycznej formy tej techniki, która gdy tylko pojawiła się w Europie, zyskała ogromną popularność, a wytworzone dzięki niej przedmioty stały się obiektem pożądania o dużej wartości.
Rzeźba Sobczyka jest symbolem kruchej moralności, której wymogi wielokrotnie nakładamy sobie oraz innym. Moralności, która zamiast czynić z nas lepszych ludzi, przemienia się w narzędzie pychy lub finezyjną ozdobę, służącą do obnoszenia się z nią czy do poniżania tych, którzy nie potrafią się odnaleźć w jej ramach. Taka moralność sama potrafi stać się narzędziem tortur i dusić wszystkich, którzy tylko nakładają jej maskę.
Sebastian Gawłowski
Description:
Maska wstydu XII z cyklu "O proznej slawie i ulotnym smaku truskawki lub poziomki", 2021
porcelaine, 33 x 21 x 26 cm
Wykonana z porcelany rzeźba Wojciecha Ireneusza Sobczyka w swojej formie przypomina maski wstydu. Te narzędzia tortur i publicznego upokorzenia, często przybierające kształt zwierzęcych głów, uniemożliwiały mówienie, picie oraz jedzenie, utrudniały oddychanie i powodowały fizyczny ból.
Porcelanowa praca Sobczyka pokryta jest kwiecistym, kobaltowym ornamentem. Wykorzystanie białej porcelany z niebieskim wzorem odnosi się do klasycznej formy tej techniki, która gdy tylko pojawiła się w Europie, zyskała ogromną popularność, a wytworzone dzięki niej przedmioty stały się obiektem pożądania o dużej wartości.
Rzeźba Sobczyka jest symbolem kruchej moralności, której wymogi wielokrotnie nakładamy sobie oraz innym. Moralności, która zamiast czynić z nas lepszych ludzi, przemienia się w narzędzie pychy lub finezyjną ozdobę, służącą do obnoszenia się z nią czy do poniżania tych, którzy nie potrafią się odnaleźć w jej ramach. Taka moralność sama potrafi stać się narzędziem tortur i dusić wszystkich, którzy tylko nakładają jej maskę.
Sebastian Gawłowski
Description:
Maska wstydu XII z cyklu "O proznej slawie i ulotnym smaku truskawki lub poziomki", 2021
porcelaine, 33 x 21 x 26 cm
Technika
porcelana, szkliwo bezbarwne
Sygnatura
sygnowany i datowany na spodzie: 'W.I.S. 2021 r'