56
Karol Palczak | "Wybuch", 2022
Sprzedane
140,000 zł
Aukcja na żywo
Refugees Welcome. Artystki i artyści na rzecz uchodźczyń i uchodźców
Artysta
Karol Palczak (1987)
Wymiary
52,5 x 27 cm
Kategoria
Opis
olej/blacha cynkowa, płyta MDF, 52,5 x 27 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Karol Palczak | 2022 | 26,5 x 52,5 | WYBUCH | Karol Palczak'
Karol Palczak to malarz realista, który urodził się w 1987 roku w Przemyślu. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Po studiach wrócił do Krzywczy, rodzinnej miejscowości na Podkarpaciu, gdzie tworzy i mieszka. W 2020 roku został nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii „Sztuki wizualne”, a rok wcześniej zdobył Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Maluje, odkąd pamięta. W jego biografii bardzo ujęło mnie, że w szkole podstawowej skopiował akwarelami „Bitwę pod Grunwaldem”, by dwa lata później zacząć malować farbami olejnymi, którymi posługuje się do dziś.
W prezentowanej na wystawie pracy „Wybuch” widzimy zimowy górski krajobraz, zakłócony przez małą eksplozję w zbiorniku wodnym. Scena pozostawia widza z pytaniem o charakter tego wydarzenia. Ośnieżona okolica, widoczna linia horyzontu oraz tytułowy wybuch rodzą wątpliwość, czy to, co oglądamy, jest zabawą czy wypadkiem. Obrazy Palczaka, zbliżone do fotografii, są pozornie czytelne i przejrzyste. W jego twórczości widać fascynację malarstwem niderlandzkim, duńskim i polskimi malarzami XIX wieku. Kolory, światła i barwy, którymi operuje, zdają się działać kojąco i ocieplać zamglony, senny realizm kompozycji. Dlaczego to właśnie zgaszona biel, szarość, ciemna zieleń czy czerń, użyte w malarstwie krajobrazowym artysty, uspokajają moje oko? Trudno oprzeć się wrażeniu, że gdzieś już widziało się tę scenę, te kolory. Być może to właśnie doświadczenie życia w kraju, który ma tylko 66 dni słonecznych w roku, powoduje, że użyte barwy dają poczucie obcowania z czymś znajomym, ale jednocześnie naznaczonym melancholijną obawą przed tym, co nadchodzi.
Jak powiedział Piotr Rypson, kurator jednej z wystaw Palczaka, „nie ma chyba ostatecznie w sztuce nic bardziej swojskiego niż krajowy krajobraz”.
Matylda Dobrowolska
Malarstwem zafascynowany był od dziecka, co zaowocowało ukończeniem Wydziału Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – w 2015 roku obronił dyplom w pracowni prof. Janusza Matuszewskiego. Następnie wrócił do rodzinnej Krzywczy na Podkarpaciu, którą portretuje w swoich hiperrealistycznych obrazach. Wielokrotnie nagradzany: laureat m.in. Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 oraz Grand Prix I Krakowskiego Salonu Sztuki w 2018 roku, zdobywca II nagrody IV Triennale Malarstwa Animalis 2017. Wyróżniony Medalem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych na wystawie Najlepszych Dyplomów ASP Kraków 2014-15. Nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii sztuki wizualne za rok 2020.
Description:
"Wybuch", 2022
oil/zinc sheet, MDF board, 52.5 x 27 cm
Karol Palczak to malarz realista, który urodził się w 1987 roku w Przemyślu. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Po studiach wrócił do Krzywczy, rodzinnej miejscowości na Podkarpaciu, gdzie tworzy i mieszka. W 2020 roku został nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii „Sztuki wizualne”, a rok wcześniej zdobył Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Maluje, odkąd pamięta. W jego biografii bardzo ujęło mnie, że w szkole podstawowej skopiował akwarelami „Bitwę pod Grunwaldem”, by dwa lata później zacząć malować farbami olejnymi, którymi posługuje się do dziś.
W prezentowanej na wystawie pracy „Wybuch” widzimy zimowy górski krajobraz, zakłócony przez małą eksplozję w zbiorniku wodnym. Scena pozostawia widza z pytaniem o charakter tego wydarzenia. Ośnieżona okolica, widoczna linia horyzontu oraz tytułowy wybuch rodzą wątpliwość, czy to, co oglądamy, jest zabawą czy wypadkiem. Obrazy Palczaka, zbliżone do fotografii, są pozornie czytelne i przejrzyste. W jego twórczości widać fascynację malarstwem niderlandzkim, duńskim i polskimi malarzami XIX wieku. Kolory, światła i barwy, którymi operuje, zdają się działać kojąco i ocieplać zamglony, senny realizm kompozycji. Dlaczego to właśnie zgaszona biel, szarość, ciemna zieleń czy czerń, użyte w malarstwie krajobrazowym artysty, uspokajają moje oko? Trudno oprzeć się wrażeniu, że gdzieś już widziało się tę scenę, te kolory. Być może to właśnie doświadczenie życia w kraju, który ma tylko 66 dni słonecznych w roku, powoduje, że użyte barwy dają poczucie obcowania z czymś znajomym, ale jednocześnie naznaczonym melancholijną obawą przed tym, co nadchodzi.
Jak powiedział Piotr Rypson, kurator jednej z wystaw Palczaka, „nie ma chyba ostatecznie w sztuce nic bardziej swojskiego niż krajowy krajobraz”.
Matylda Dobrowolska
Malarstwem zafascynowany był od dziecka, co zaowocowało ukończeniem Wydziału Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – w 2015 roku obronił dyplom w pracowni prof. Janusza Matuszewskiego. Następnie wrócił do rodzinnej Krzywczy na Podkarpaciu, którą portretuje w swoich hiperrealistycznych obrazach. Wielokrotnie nagradzany: laureat m.in. Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 oraz Grand Prix I Krakowskiego Salonu Sztuki w 2018 roku, zdobywca II nagrody IV Triennale Malarstwa Animalis 2017. Wyróżniony Medalem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych na wystawie Najlepszych Dyplomów ASP Kraków 2014-15. Nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii sztuki wizualne za rok 2020.
Description:
"Wybuch", 2022
oil/zinc sheet, MDF board, 52.5 x 27 cm
Technika
olej/blacha cynkowa, płyta MDF
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Karol Palczak | 2022 | 26,5 x 52,5 | WYBUCH | Karol Palczak'