11
Przemek Branas | Pocałunek (Plotka 03 z cyklu "Plotka")
Pominięte
Aukcja na żywo
Refugees Welcome. Artystki i artyści na rzecz uchodźczyń i uchodźców
Artysta
Przemek Branas (1987)
Wymiary
27 x 51 x 40 cm
Kategoria
Opis
akryl, miedź, modelina, papier, skorupy jaj emu, stal, 27 x 51 x 40 cm,
Z zębów akrylowych wykonuje się protezy, najtańsze i refundowane przez NFZ. Moi dziadkowie takie mieli, zostały po nich jako wstydliwe pamiątki (obserwacja: nie chowa się ich ze zmarłym, zwłaszcza jeżeli ciało zostaje spopielone). Razem z człowiekiem tworzą hybrydę, zwłaszcza te wkręcane na tytanowy gwint. Prawdziwe zęby pozwalają na identyfikację zwłok, a przed śmiercią potrafią boleć tak, że żywy człowiek chce umrzeć. „Pocałunek” dotyczy metaforycznej sytuacji, w której bliskie osoby krzywdzą siebie nawzajem. Tworzą dysfunkcyjną relację, która powoduje dziwaczne uzależnienie od siebie. Im większy ból, tym większy nałóg, chęć sprostania nierealnym oczekiwaniom drugiej osoby, przekraczanie granic własnego dobrostanu. Chociaż to trudne, jedynym możliwym wyjściem jest wycofanie się, powiedzenie „stop” i zadbanie o siebie.
Praca pochodzi z cyklu „Plotka”, dotyczy więc pośrednio sytuacji, w której plotki ranią. Po tym, w jaki sposób dana osoba mówi o innych, poznasz, kim jest. Plotka to dziwaczny obyczaj ludzi, powstały być może ewolucyjnie z iskania się nawzajem, budowania sieci społecznych. Mimo że wywołuje poczucie chwilowej bliskości między przekazującymi informacje, jest szkodliwa dla całego środowiska, w którym występuje.
Wiktoria Kozioł
Przemysław Branas (1987) to artysta wizualny i performer, twórca wideo, obiektów i instalacji. Studiował w Pracowni Sztuki Performance na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013), laureat nagrody Fundacji Gray House Szara Kamienica (2015). Artysta brał udział m.in. w festiwalu Embodied Action (Hong Kong, 2016), GUYU ACTION Performance Art Festival (Xi'an, 2016), Polish Performance Night (Quebec, 2014). Wystawy artysty miały miejsce m.in. w Galerii Labirynt (Lublin, 2018), Sesama Gallery (Yogyakarta, 2017), MOCAKu (Kraków, 2014), Galerii Wschodniej (Łódź, 2013).
Description:
Pocalunek (Plotka 03 z cyklu "Plotka")
acrylic, copper, polymer clay, paper, 27 x 51 x 40 cm
Z zębów akrylowych wykonuje się protezy, najtańsze i refundowane przez NFZ. Moi dziadkowie takie mieli, zostały po nich jako wstydliwe pamiątki (obserwacja: nie chowa się ich ze zmarłym, zwłaszcza jeżeli ciało zostaje spopielone). Razem z człowiekiem tworzą hybrydę, zwłaszcza te wkręcane na tytanowy gwint. Prawdziwe zęby pozwalają na identyfikację zwłok, a przed śmiercią potrafią boleć tak, że żywy człowiek chce umrzeć. „Pocałunek” dotyczy metaforycznej sytuacji, w której bliskie osoby krzywdzą siebie nawzajem. Tworzą dysfunkcyjną relację, która powoduje dziwaczne uzależnienie od siebie. Im większy ból, tym większy nałóg, chęć sprostania nierealnym oczekiwaniom drugiej osoby, przekraczanie granic własnego dobrostanu. Chociaż to trudne, jedynym możliwym wyjściem jest wycofanie się, powiedzenie „stop” i zadbanie o siebie.
Praca pochodzi z cyklu „Plotka”, dotyczy więc pośrednio sytuacji, w której plotki ranią. Po tym, w jaki sposób dana osoba mówi o innych, poznasz, kim jest. Plotka to dziwaczny obyczaj ludzi, powstały być może ewolucyjnie z iskania się nawzajem, budowania sieci społecznych. Mimo że wywołuje poczucie chwilowej bliskości między przekazującymi informacje, jest szkodliwa dla całego środowiska, w którym występuje.
Wiktoria Kozioł
Przemysław Branas (1987) to artysta wizualny i performer, twórca wideo, obiektów i instalacji. Studiował w Pracowni Sztuki Performance na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013), laureat nagrody Fundacji Gray House Szara Kamienica (2015). Artysta brał udział m.in. w festiwalu Embodied Action (Hong Kong, 2016), GUYU ACTION Performance Art Festival (Xi'an, 2016), Polish Performance Night (Quebec, 2014). Wystawy artysty miały miejsce m.in. w Galerii Labirynt (Lublin, 2018), Sesama Gallery (Yogyakarta, 2017), MOCAKu (Kraków, 2014), Galerii Wschodniej (Łódź, 2013).
Description:
Pocalunek (Plotka 03 z cyklu "Plotka")
acrylic, copper, polymer clay, paper, 27 x 51 x 40 cm
Technika
akryl, miedź, modelina, papier, skorupy jaj emu, stal