Powrót do DESA.PL
120 of Liczba obiektów: 145
120
Zofia Kulik (1947) | "Martwa natura (1b)", 1994-2009
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i Awangarda Artystyczna | Sławy, Gwiazdy, Osobowości
Artysta
Zofia Kulik (1947)
Wymiary
40 x 40 cm
Kategoria
Opis
C-Print/papier fotograficzny, 40 x 40 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘Still Life (1b) | ed. 2/5 ; 1994-2009 | Zofia Kulik’, ed. 2/5

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Obiekty sztuki – dzieła zamknięte i skończone – pojawiły się dość późno i były symptomem wejścia Zofii Kulik w dojrzałość. Ich powstanie poprzedziły lata pracy z modelem, najczęściej ze Zbigniewem Liberą i Robertem Rumasem, powtarzającymi w nieskończoność pozy znane z kanonicznych dzieł sztuki średniowiecznej i nowożytnej, a także z almanachów malarstwa i rysunku oraz arcydzieł wczesnego kino” (Anda Rottenberg, Zbliżenia. Szkice o polskich artystach, Warszawa 2020, s. 146). Podobne nawiązania znajdują się w mniejszych kompozycjach Kulik, jak właśnie w prezentowanej martwej naturze. Artystka zestawiła tutaj ludzką czaszkę oraz dwa fragmenty koronki, które wieńczą czaszkę niczym emblemat władzy. Czytelny jest tutaj kontekst wanitatywny, a przez światłocieniową poetykę prac Kulik wchodzi w dialog z barokowymi mistrzami malarstwa. Wyestetyzowana kompozycja ukazuje śmierć jako przystępną czy wręcz atrakcyjną, w czym tkwi, charakterystyczna dla całego dorobku artystki, metarefleksja nad mocą obrazów.
W 1971 ukończyła Wydział Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1970-1971 realizowała pracę dyplomową, której prezentacja polegała na symultanicznym pokazie na trzech ekranach ok. 500 przezroczy. Od 1971 roku w artystycznym duecie z Przemysławem Kwiekiem jako KwieKulik prowadzili za własne pieniądze, w swoim prywatnym mieszkaniu w Warszawie niezależną Pracownię Działań, Dokumentacji i Upowszechniania (PDDiU). Realizowali wówczas działania typu performance, instalacje, obiekty, slajdy, czarno-białe fotografie, filmy, wideo, rysunek, malarstwo, pieczątki, mail-art., interwencje, teksty. Od roku 1987 Zofia Kulik pracuje indywidualnie, wykonując przede wszystkim wielokrotnie naświetlane fotografie czarno-białe, a także instalacje, obiekty, gabloty i prace wideo.

Description:
"Still life (1b)", 1994-2009
C-Print/photographic paper, 40 x 40 cm; sigend, dated and described on the reverse: ‘Still Life (16) | ed. 2/5 ; 1994-2009 | Zofia Kulik’ , ed. 2/5,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Stan zachowania
0
Technika
C-Print/papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘Still Life (1b) | ed. 2/5 ; 1994-2009 | Zofia Kulik’
Proweniencja
Galerie Żak | Branicka, Berlin; SØR Rusche Collection, Oelde/Berlin
Literatura
Gisbourne, Mark/Schmidt, Hans-Werner/Bleyl, Matthias u.a. (eds.): Eros und Thanatos, Leipzig 2012, s. 32 (il.)
Wystawiany
5. Europäischer Monat der Fotografie, Berlin, 19.10-25.11.2012