10
Kat Garstka (1977) | "Teatr to Ja" z cyklu "Sen o Helenie Modrzejewskiej", 2023
Sprzedane
4,800 zł
Aukcja na żywo
HERSTORY. Aukcja charytatywna na rzecz Fundacji Muzeum Historii Kobiet
Artysta
Kat Garstka (1977)
Wymiary
120 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 120 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Kat Garstka 2023 | "Teatr to Ja | (Sen o Helenie Modrzejewskiej)" | "Theater is Me | (a dream about Helena | Modrzejewska)" | "Divadlo isem Ja" | (sen o Heleně Modrzejevské)",
Wybór Heleny Modrzejewskiej był w moim przypadku podyktowany jej działalnością twórczą i impaktem, jaki wywoływała. Można powiedzieć, że była swego rodzaju ambasadorką Polski w międzynarodowym świecie kultury. Jej postawa, prawda i oddanie sztuce mnie zafascynowały i uwolniły lawinę skojarzeń, które zaowocowały takim właśnie jej wizerunkiem, jaki przedstawiam w obrazie „Teatr to ja, sen o Helenie Modrzejewskiej”. Kiedy Modrzejewska pozowała w strojach scenicznych czy po prostu do portretów, zobaczyłam na tych zdjęciach osobę niezwykle naturalną, pozbawioną sztuczności, bez modnej na owe czasy maniery. Dało mi to do zrozumienia, że patrzę na szczerą, prawdziwą artystkę o pięknym, magnetycznym spojrzeniu.
To właśnie w tym hipnotyzującym spojrzeniu Heleny dostrzegłam oddanie teatrowi, oddanie roli. Zainspirowało mnie w Helenie również to, że jako Polka zdobyła szturmem anglojęzyczne sceny teatralne za oceanem, co było niezaprzeczalną miarą jej wielkiego talentu i charyzmy, jaką posiadała. Jest kilka tropów, skojarzeń, nawiązań do teatru, które ukryłam w obrazie, a które, mam nadzieję, widz sam odkryje, kiedy spędzi w towarzystwie „mojej” Modrzejewskiej więcej czasu.
Artystka o podwójnym, czesko-polskim obywatelstwie, malarka i motiondesignerka tworząca również w przestrzeni cyfrowej oraz VR (virtual reality). Jej życie i twórczość rozpięte są między Warszawą a Ostravą, a ta geograficzna dwoistość i graniczność stają się również tematem i kontekstem jej sztuki.
Edukację artystyczną rozpoczęła w czeskiej Ostrawie, gdzie w 1996 roku ukończyła średnią szkołę plastyczną. W 2004 obroniła dyplom magisterski z malarstwa na Uniwersytecie Zielonogórskim w pracowni prof. Ryszarda Woźniaka, współtwórcy głośnej formacji artystycznej Gruppa. W latach 1997-2002 studiowała na wydziale malarstwa Europejskiej Akademii Sztuk (European Academy of Arts) w Warszawie.
Jej prace pokazywane były m.in. w czeskiej Galerie Mlejn w Ostrawie (2005), na warszawskich wystawach „Surreal” (2011) i „Nieograniczona Przestrzeń Sztuki” (2012) czy „Inne” (2013) oraz na sopockiej wystawie „Młoda sztuka”, prezentującej prace 71 najciekawszych młodych polskich twórców.
Jej styl łączy tradycyjne malarstwo z najnowszymi technikami animacji. Często stosuje średniowieczną technikę malowania laserunkami, ale z wykorzystaniem współczesnych barwników. Czerpie z tradycji klasycznego malarstwa portretowego i pejzażowego, ale pogłębia je o psychologiczną hipotezę, w wyniku czego portret staje się w istocie manifestacją marzeń, snów i fantazji malowanych postaci. Bohaterami jej obrazów są przeważnie poddawane malarskiej psychoanalizie kobiety, które wspólnie tworzą przekonującą narrację herstory. Abstrakcyjna struktura i surrealistyczny pejzaż stapiają się z postacią, tworząc nieoczywiste tropy do jej interpretacji. Wszystko po to, żeby dotrzeć do esencji osobowości.
Description:
"Teatr to Ja" z cyklu "Sen o Helenie Modrzejewskiej", 2023
oil/canvas, 120 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Kat Garstka 2023 | "Teatr to Ja | (Sen o Helenie Modrzejewskiej)" | "Theater is Me | (a dream about Helena | Modrzejewska)" | "Divadlo isem Ja" | (sen o Heleně Modrzejevské)",
Wybór Heleny Modrzejewskiej był w moim przypadku podyktowany jej działalnością twórczą i impaktem, jaki wywoływała. Można powiedzieć, że była swego rodzaju ambasadorką Polski w międzynarodowym świecie kultury. Jej postawa, prawda i oddanie sztuce mnie zafascynowały i uwolniły lawinę skojarzeń, które zaowocowały takim właśnie jej wizerunkiem, jaki przedstawiam w obrazie „Teatr to ja, sen o Helenie Modrzejewskiej”. Kiedy Modrzejewska pozowała w strojach scenicznych czy po prostu do portretów, zobaczyłam na tych zdjęciach osobę niezwykle naturalną, pozbawioną sztuczności, bez modnej na owe czasy maniery. Dało mi to do zrozumienia, że patrzę na szczerą, prawdziwą artystkę o pięknym, magnetycznym spojrzeniu.
To właśnie w tym hipnotyzującym spojrzeniu Heleny dostrzegłam oddanie teatrowi, oddanie roli. Zainspirowało mnie w Helenie również to, że jako Polka zdobyła szturmem anglojęzyczne sceny teatralne za oceanem, co było niezaprzeczalną miarą jej wielkiego talentu i charyzmy, jaką posiadała. Jest kilka tropów, skojarzeń, nawiązań do teatru, które ukryłam w obrazie, a które, mam nadzieję, widz sam odkryje, kiedy spędzi w towarzystwie „mojej” Modrzejewskiej więcej czasu.
Artystka o podwójnym, czesko-polskim obywatelstwie, malarka i motiondesignerka tworząca również w przestrzeni cyfrowej oraz VR (virtual reality). Jej życie i twórczość rozpięte są między Warszawą a Ostravą, a ta geograficzna dwoistość i graniczność stają się również tematem i kontekstem jej sztuki.
Edukację artystyczną rozpoczęła w czeskiej Ostrawie, gdzie w 1996 roku ukończyła średnią szkołę plastyczną. W 2004 obroniła dyplom magisterski z malarstwa na Uniwersytecie Zielonogórskim w pracowni prof. Ryszarda Woźniaka, współtwórcy głośnej formacji artystycznej Gruppa. W latach 1997-2002 studiowała na wydziale malarstwa Europejskiej Akademii Sztuk (European Academy of Arts) w Warszawie.
Jej prace pokazywane były m.in. w czeskiej Galerie Mlejn w Ostrawie (2005), na warszawskich wystawach „Surreal” (2011) i „Nieograniczona Przestrzeń Sztuki” (2012) czy „Inne” (2013) oraz na sopockiej wystawie „Młoda sztuka”, prezentującej prace 71 najciekawszych młodych polskich twórców.
Jej styl łączy tradycyjne malarstwo z najnowszymi technikami animacji. Często stosuje średniowieczną technikę malowania laserunkami, ale z wykorzystaniem współczesnych barwników. Czerpie z tradycji klasycznego malarstwa portretowego i pejzażowego, ale pogłębia je o psychologiczną hipotezę, w wyniku czego portret staje się w istocie manifestacją marzeń, snów i fantazji malowanych postaci. Bohaterami jej obrazów są przeważnie poddawane malarskiej psychoanalizie kobiety, które wspólnie tworzą przekonującą narrację herstory. Abstrakcyjna struktura i surrealistyczny pejzaż stapiają się z postacią, tworząc nieoczywiste tropy do jej interpretacji. Wszystko po to, żeby dotrzeć do esencji osobowości.
Description:
"Teatr to Ja" z cyklu "Sen o Helenie Modrzejewskiej", 2023
oil/canvas, 120 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Kat Garstka 2023 | "Teatr to Ja | (Sen o Helenie Modrzejewskiej)" | "Theater is Me | (a dream about Helena | Modrzejewska)" | "Divadlo isem Ja" | (sen o Heleně Modrzejevské)",
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Kat Garstka 2023 | "Teatr to Ja | (Sen o Helenie Modrzejewskiej)" | "Theater is Me | (a dream about Helena | Modrzejewska)" | "Divadlo isem Ja" | (sen o Heleně Modrzejevské)"