Powrót do DESA.PL
35 of Liczba obiektów: 71
35
Bogusław Szwacz | Kompozycja, 1966
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
55 x 47 cm
Opis
olej/płótno, 55 x 47 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Szwacz 1966',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Zjawiska nieoczekiwane, powstałe z inwencji twórczej artysty oto realne zamierzenia w sztuce naszych czasów. Nieoczekiwane to nie znaczy niezamierzone. Przeciwnie. Ażeby stworzyć nową realizację artystyczną, trzeba mieć jasną wizję. Wizja artysty może kształtować się samorzutnie, jak to się dzieje u artysty prymitywnego lub może wynikać z nasycenia wrażliwości twórczej artysty sztuką wielkich epok. W wyniku tego z uświadomienia sobie nowej koncepcji twórczej opartej na świadomym eliminowaniu zbyt utartych konwencji artystycznych w celu wyzwolenia własnej formy i treści artystycznej. Treścią dzieł sztuki współczesnej są elementy czysto plastyczne: kolor, linia i ich rytm wolne od zapożyczeń się u innych dyscyplin twórczych. Jedynie metafora poetycka pozostaje nadal w sojuszu z plastyką, jak i rytm plastyczny kompozycji obrazu jako pewna aluzja do muzyki. Elementy te są dziś wykładnikami realizowania abstrakcyjnego myślenia w sztuce, poszerzając tym ogromnie świat czysto plastycznej wyobraźni twórcy, zdolnego odczuć i realizować w swej dyscyplinie artystycznej postępową myśl naszych czasów”.

Bogusław Szwacz, wstęp do katalogu, ZPAP, Warszawa 1957
W latach 1924-1930 uczył się w Liceum Krzemienieckim. W 1939 ukończył krakowską ASP, której został wykładowcą po wojnie. Od 1946 wykładał w krakowskiej ASP, a od 1948 w warszawskiej ASP. W drugiej połowie lat 40. wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W 1947 wyjechał do Paryża. W Paryżu przystąpił do grupy "Le Surréalisme Révolutionnaire". W 1948 wrócił do Warszawy. Związał się z Klubem Młodych Artystów i Naukowców. Jego prace prezentowane były na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej (1948/49). Uczestniczył w niemal wszystkich oficjalnych wystawach okresu socrealizmu. Przystał do koncepcji tzw. Ars-Horme (Sztuki Poruszania Wyobraźni), oryginalnej i jednej z nielicznych ogólnych teorii sztuki zaistniałych współcześnie w Polsce. Od 1956 tworzył teorię Ars-Horme. Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 Działał aktywnie w środowiskach awangardowych; wystawiał m.in.: na II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959), w Galerii Krzywe Kolo w Warszawie (1962 i 1963), na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965) oraz podczas Sympozjów "Złotego Grona" w Zielonej Górze (1973 i 1976).

Description:
Composition, 1966
oil/canvas, 55 x 47 cm; signed and dated lower right: 'Szwacz 1966', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Szwacz 1966'