Powrót do DESA.PL
22 of Liczba obiektów: 71
22
Jerzy Rosołowicz | "Układ form - ikona", 1958
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
51,5 x 41,5 cm (w świetle oprawy)
Opis
gips, olej/płótno, 51,5 x 41,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ROSOŁOWICZ | "UKŁAD FORM - IKONA" - 1958',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Prezentowana w katalogu praca to rzadkość na rynku kolekcjonerskim. Jest nią bardzo wczesna realizacja autorstwa Jerzego Rosołowicza, jednego z najważniejszych postaci w środowisku artystycznym powojennego Wrocławia. „Układ form – ikona” powstała w 1958, zaledwie kilka lat od otrzymania przez artystę absolutorium na wrocławskiej PWSPP. W tym czasie Rosołowicz malował głównie kompozycje metaforyczne, zainspirowane twórczością Paula Klee i Joana Miró. Powstały wówczas eteryczne, liryczne prace na papierze, takie jak „Sielanka” (1957) czy dwie wersje „Gołębnika” (1958). Niemal jednocześnie, na przełomie 1957 i 1958 twórca zaczął eksperymentować z fakturą obrazów, do których używał mieszanki farby olejnej z gipsem. Przykładem może być niezwykle skondensowana, jedna z najciekawszych prac tworzonych w duchu malarstwa materii, realizacja „Łódź Charona” z 1958. Omawiana kompozycja należy do cyklu zatytułowanego „Układy form”, złożonego z bardziej uporządkowanych kompozycyjnie prac.
Studiował w latach 1948-1953 na wrocławskiej PWSSP. Należał do czołowych twórców spod znaku konceptualizmu w Polsce. Po ukończeniu studiów malował metaforyczne obrazy inspirowane malarstwem Paula Klee i Joana Miró. Na przełomie 1957 i 1958 zaczął tworzyć obrazy zaliczane do jednych z ciekawszych przejawów malarstwa materii w Polsce. W drugiej połowie lat 60. wymyślił przyrząd do łapania rosy, oraz Neutrodrom, budowlę wysokości 100 m o kształcie odwróconego stożka, która miała służyć do zakłócania funkcjonowania ludzkich zmysłów: węchu, smaku, słuchu i równowagi. W tym samym czasie do swoich prac zaczął wprowadzać soczewki, najpierw wmontowywał je w obrazy, później umieszczał je w oprawie, budował z nich regularne kompozycje, w połączeniu z pryzmatami. W roku 1968 sformułował teorię funkcji formy.

Description:
"Arrangement of forms - icon", 1958
gips, oil/canvas, 51.5 x 41.5 cm (dimensions in frame); signed, dated and described on the reverse: 'ROSOLOWICZ | "UKLAD FORM - IKONA" - 1958', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
gips, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ROSOŁOWICZ | "UKŁAD FORM - IKONA" - 1958'
Literatura
Doroczna okręgowa wystawa plastyki, katalog wystawy, ZPAP, CBWA, Wrocław 1960; Jerzy Rosołowicz, Wystawa malarstwa, katalog wystawy, Pawilon ZPAP, Wrocław 1961; Wystawa plastyki ziem nadodrzańskich, katalog wystawy, ZPAP, Muzeum Śląskie, Wrocław 1961; Współczesne Malarstwo Wrocławskie IV, Jerzy Rosołowicz, katalog wystawy, Muzeum Śląskie, Wrocław 1965; Jerzy Rosołowicz 1928 – 1982, Psychotronikom i dawne obrazy, katalog wystawy, Centrum Sztuki Studio, Warszawa, 1983
Wystawiany
Doroczna okręgowa wystawa plastyki, ZPAP, CBWA, Wrocław 1960; Jerzy Rosołowicz, Wystawa malarstwa, Pawilon ZPAP, Wrocław 1961; Wystawa plastyki ziem nadodrzańskich, ZPAP, Muzeum Śląskie, Wrocław 1961; Współczesne Malarstwo Wrocławskie IV, Jerzy Rosołowicz, Muzeum Śląskie, Wrocław 1965; Jerzy Rosołowicz 1928 – 1982, Psychotronikom i dawne obrazy, Centrum Sztuki Studio, Warszawa, 1983