Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 71
1
Tamara Berdowska | Kompozycja, 2013
Estymacja:
25,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tamara Berdowska (1962)
Wymiary
80 x 68 cm
Opis
olej/płótno, 80 x 68 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tamara Berdowska | 2013 | olej',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


FRAKTALNA GEOMETRIA

Jedną z działalności artystycznej Tamary Berdowskiej jest praktyka czysto malarska, polegająca na kreowaniu dynamicznych kompozycji geometrycznych, zazwyczaj utrzymanych w jednolitej palecie barw, które przykuwają uwagę widza i eksperymentują z jego zmysłem wzroku. Artystka, realizując się w nurcie sztuki optycznej, na przestrzeni ostatnich dekad wypracowała zupełnie unikalną formułę wypowiedzi artystycznej – niemającej sobie podobnych nie tylko na rodzimej scenie artystycznej, ale i międzynarodowej. Iluzja ruchu w jej obrazach jest wyjątkowo intensywna i dodatkowo wzmacniana poprzez subtelne przejścia walorowe w obrębie jednego koloru. Jak pisała Jolanta Antecka: „Tamara Berdowska od debiutu przekonuje nas, że abstrakcję geometryczną wciąż można uprawiać twórczo. Jako pierwsza w Europie pokazała wieloczęściowe rysunki przestrzenne. Bożena Kowalska (wymagający krytyk i wybitna znawczyni abstrakcji) zwracała uwagę, że podobne do pewnego stopnia działania podjęte były równolegle tylko w USA” (Jolanta Antecka, „Dziennik Polski”, 2.07.2017, Kraków, [w:] Berdowska Tamara, [red.] Joanna Warchoł, Obiekty | Obrazy, Kraków 2015, s. 28).

Płótna Berdowskiej to zazwyczaj obrazy, na których ukazane są figury geometryczne rozchodzące się koncentrycznie. Te kompozycje, składające się z niezliczonych miniaturowych elementów, przypominają fraktale, czyli matematyczne obiekty samopodobne. Fraktale znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach nauki, takich jak fizyka, informatyka, medycyna, istnieją także naturalnie w przyrodzie, ale również odnajdziemy je w muzyce i sztuce, czego przykładem mogą być obrazy Jacksona Pollocka. Berdowska często korzysta w swojej twórczości z zasady samopodobieństwa, czym przyciąga uwagę widza. Oczy podążają za kolejnymi elementami, przechodząc od jednego końca płótna na drugi. To wykorzystanie powielania, geometryzacji i symetrii można interpretować jako próbę porządkowania i kontrolowania otaczającej rzeczywistości oraz poszukiwanie równowagi i bezpieczeństwa. Jak podkreśla profesor Grzegorz Sztabiński w katalogu do monograficznej wystawy artystki zatytułowanej „Obiekty Obrazy”: „formy, które znamy jako proste i w pełni poddające się umysłowej kontroli, w jej pracach stają się zmysłowo złożone i subtelne. (…) W pracach Berdowskiej prostokąt czy linia prosta zachowują cechy opisane przez Euklidesa, ale równocześnie, nie opuszczając świata kontrolowanego rozumem, wkraczają w obszar subtelnej zmysłowości”. Grzegorz Sztabiński, Syntezująca twórczość Tamary Berdowskiej [w:] katalog wystawy Obiekty Obrazy, [red] Joanna Warchoł, Kraków 2015, s. 12.

Choć zdawałoby się, że Tamara Berdowska operuje surowym językiem geometrii, to tworzy prace niezwykle subtelne i efemeryczne. Artystka posługuje się najprostszymi figurami: kołem, kwadratem, rombem czy prostokątem. Wykorzystuje efekt przenikania oraz przemieszczenia tych kształtów w celu uzyskania wrażenia przestrzenności. Kompozycje Tamary Berdowskiej zdają się migotać i pozostawiają wrażenie dematerializacji. Sposób budowania tkanki obrazów zdradza fascynację artystki impresjonizmem, który to kierunek towarzyszył jej od początku działalności artystycznej. Kolor niebieski stanowi rodzaj dominanty w sztuce Berdowskiej, która w latach 90. przeżyła błękitny okres twórczości, eksplorując wszelkie możliwe tonacje tej barwy. Od tamtej pory nieustannie towarzyszy artystce, choć nie zawsze przeważa w jej wielobarwnych kompozycjach. Sama malarka w ten sposób opisywała swoje działania: „(…) jest u mnie potrzeba uzewnętrznienia i nadania formy obrazom, które jawią się w moim umyśle. (…) Towarzyszy mi zawsze poczucie niedoskonałości powstałego obrazu w stosunku do zjawiska, które wywołało potrzebę tworzenia. Twórczość to dążenie do doskonałości, której się nigdy nie osiągnie, do określenia i dotknięcia czegoś, co jest jedynie przeczuwane. Twórczości towarzyszy wieczna tęsknota”.
Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Description:
Composition, 2013
oil/canvas, 80 x 68 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Tamara Berdowska | 2013 | olej', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tamara Berdowska | 2013 | olej'