17
Andrzej Wróblewski (1927 - 1957) | [Kompozycja figuralna nr 549]
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Artysta
Andrzej Wróblewski (1927 - 1957)
Wymiary
30,5 x 44 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
tusz/papier, 30,5 x 44 cm (arkusz), napisy ręką Krystyny Wróblewskiej p.g.: '549' oraz l.d.: 'AWróblewski',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Dzięki tym pracom, ukazującym potrzebę patrzenia, nieustannego przetwarzania widzialności w formę, można zrozumieć rodzaj talentu Wróblewskiego. Tak jakby miał w sobie dodatkowy organ, zmysł przetłumaczania świata na rysunek, gwasz, akwarelę o dużo szerszym niż wizualny wymiarze. Chwytał kreską i plamą nie tylko kształt, ale i sens tego, na co patrzył (…). Co za siła zdecydowanego budowania przestrzeni, a czasem w akwarelach czy gwaszach, co za czułość, uroda i umiejętność zestawiania kolorów i tonów”.
Barbara Majewska
Wróblewski studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego pierwsze prace utrzymane były w duchu kapistowskim. Pozbawione wątpliwości przekonanie Wróblewskiego o potrzebie przekazywania w sztuce prawdziwych, a nawet brutalnych historii spotkało się z ostrym sprzeciwem profesorów. Mimo to artysta niezłomnie rozwijał swoją wizję artystyczną – tworzył obrazy wynikające z obserwacji rzeczywistości, jednak poddane deformacji i przesiąknięte jego indywidualną ekspresją. W 1948 artysta zainicjował powstawanie Grupy Samokształceniowej w krakowskiej akademii, do której przystąpili m.in. Przemysław Brykalski, Andrzej Strumiłło czy Andrzej Wajda. Na początku lat 50. Wróblewski, jako jeden z niewielu przedstawicieli swojego pokolenia, zdecydował się nie stawiać oporu socrealizmowi, ale połączyć go ze swoją ekspresyjną, nieco mroczną estetyką. Wynikiem tego połączenia jest styl, który dziś zdobył uznanie nie tylko odbiorców polskich, lecz także tych na całym świecie. Tragiczna, przedwczesna śmierć artysty w Tatrach przerwała jego kilkuletnią zaledwie karierę artystyczną. Wróblewski pozostawił nam jednak pokaźny i niezwykle różnorodny dorobek, który w ostatnich latach wystawiano m.in. w prestiżowych Van Abbemuseum w Eindhoven i Muzeum Królowej Zofii w Madrycie.
Andrzej Wróblewski pragnął, by jego sztuka przedstawiała otaczający świat bez ogródek, bez upiększania – we wszystkich jego odsłonach. Wielokrotnie odwoływał się do drastycznych scen wojennych, nie tuszował otaczającego go w powojennej Polsce ubóstwa i najbardziej prozaicznych problemów życia codziennego. Możemy przypuszczać, że prezentowana praca Andrzeja Wróblewskiego przedstawia scenę z najbliższego otoczenia artysty. Została ona wykonana na papierze w jednej z ulubionych technik autora – tuszem. Ukazuje ona uliczną handlarkę ze straganem książkowym oraz grupę mężczyzn. Kobieta jest ukazana w okularach w pochylonej pozie nad wyłożonymi książkami. Precyzyjne oddanie pierwszego planu kontrastuje ze schematycznie nakreślonym tłem – zarysem wieży kościoła. Sceny z życia, także te przedstawiające osoby zajmujące się handlem, pojawiały się w twórczości artysty. Warto tutaj wspomnieć o pracy „Sklepikarz” z 1949 lub licznych szkicach, jak chociażby [Kompozycja figuralna nr 440]. Bohaterowie wspomnianych dzieł to osoby przedstawione jako samotne, zafrasowane, uwiecznione w momencie oczekiwania.
Wróblewski przedstawił w konwencji realistycznej liczne sceny rodzajowe. Jego twórczość była wyrazem zadumy nad człowiekiem, jego losem i przejściami. Wiele spośród prac było reminiscencjami jego własnych, także wojennych przeżyć. Przyświecał mu przy tym cel szerszego odbioru jego dzieł. Artysta dużo mówił i pisał o roli odbiorcy, będąc świadomym, że sztuka powinna być przez niego zrozumiana.
W latach 1945-52 studiował malarstwo na ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od roku 1946 brał udział w wystawach, od 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950-54 pełnił funkcję asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach. W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Description:
[Figural Composition no. 549]
ink/paper, 30.5 x 44 cm (sheet); described by Krystyna Wroblewski upper right: '549' and lower left: 'AWroblewski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Dzięki tym pracom, ukazującym potrzebę patrzenia, nieustannego przetwarzania widzialności w formę, można zrozumieć rodzaj talentu Wróblewskiego. Tak jakby miał w sobie dodatkowy organ, zmysł przetłumaczania świata na rysunek, gwasz, akwarelę o dużo szerszym niż wizualny wymiarze. Chwytał kreską i plamą nie tylko kształt, ale i sens tego, na co patrzył (…). Co za siła zdecydowanego budowania przestrzeni, a czasem w akwarelach czy gwaszach, co za czułość, uroda i umiejętność zestawiania kolorów i tonów”.
Barbara Majewska
Wróblewski studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego pierwsze prace utrzymane były w duchu kapistowskim. Pozbawione wątpliwości przekonanie Wróblewskiego o potrzebie przekazywania w sztuce prawdziwych, a nawet brutalnych historii spotkało się z ostrym sprzeciwem profesorów. Mimo to artysta niezłomnie rozwijał swoją wizję artystyczną – tworzył obrazy wynikające z obserwacji rzeczywistości, jednak poddane deformacji i przesiąknięte jego indywidualną ekspresją. W 1948 artysta zainicjował powstawanie Grupy Samokształceniowej w krakowskiej akademii, do której przystąpili m.in. Przemysław Brykalski, Andrzej Strumiłło czy Andrzej Wajda. Na początku lat 50. Wróblewski, jako jeden z niewielu przedstawicieli swojego pokolenia, zdecydował się nie stawiać oporu socrealizmowi, ale połączyć go ze swoją ekspresyjną, nieco mroczną estetyką. Wynikiem tego połączenia jest styl, który dziś zdobył uznanie nie tylko odbiorców polskich, lecz także tych na całym świecie. Tragiczna, przedwczesna śmierć artysty w Tatrach przerwała jego kilkuletnią zaledwie karierę artystyczną. Wróblewski pozostawił nam jednak pokaźny i niezwykle różnorodny dorobek, który w ostatnich latach wystawiano m.in. w prestiżowych Van Abbemuseum w Eindhoven i Muzeum Królowej Zofii w Madrycie.
Andrzej Wróblewski pragnął, by jego sztuka przedstawiała otaczający świat bez ogródek, bez upiększania – we wszystkich jego odsłonach. Wielokrotnie odwoływał się do drastycznych scen wojennych, nie tuszował otaczającego go w powojennej Polsce ubóstwa i najbardziej prozaicznych problemów życia codziennego. Możemy przypuszczać, że prezentowana praca Andrzeja Wróblewskiego przedstawia scenę z najbliższego otoczenia artysty. Została ona wykonana na papierze w jednej z ulubionych technik autora – tuszem. Ukazuje ona uliczną handlarkę ze straganem książkowym oraz grupę mężczyzn. Kobieta jest ukazana w okularach w pochylonej pozie nad wyłożonymi książkami. Precyzyjne oddanie pierwszego planu kontrastuje ze schematycznie nakreślonym tłem – zarysem wieży kościoła. Sceny z życia, także te przedstawiające osoby zajmujące się handlem, pojawiały się w twórczości artysty. Warto tutaj wspomnieć o pracy „Sklepikarz” z 1949 lub licznych szkicach, jak chociażby [Kompozycja figuralna nr 440]. Bohaterowie wspomnianych dzieł to osoby przedstawione jako samotne, zafrasowane, uwiecznione w momencie oczekiwania.
Wróblewski przedstawił w konwencji realistycznej liczne sceny rodzajowe. Jego twórczość była wyrazem zadumy nad człowiekiem, jego losem i przejściami. Wiele spośród prac było reminiscencjami jego własnych, także wojennych przeżyć. Przyświecał mu przy tym cel szerszego odbioru jego dzieł. Artysta dużo mówił i pisał o roli odbiorcy, będąc świadomym, że sztuka powinna być przez niego zrozumiana.
W latach 1945-52 studiował malarstwo na ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od roku 1946 brał udział w wystawach, od 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950-54 pełnił funkcję asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach. W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Description:
[Figural Composition no. 549]
ink/paper, 30.5 x 44 cm (sheet); described by Krystyna Wroblewski upper right: '549' and lower left: 'AWroblewski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
tusz/papier
Sygnatura
napisy ręką Krystyny Wróblewskiej p.g.: '549' oraz l.d.: 'AWróblewski'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od spadkobierców artysty; kolekcja prywatna, Warszawa; Desa Unicum, 2016; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0