33
Karolina Bielawska | "Aż do kości I", 2022
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Karolina Bielawska (1986)
Wymiary
120 x 150 cm
Kategoria
Opis
akryl, technika mieszana/płótno, 120 x 150 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Karolina | Bielawska | 2022',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
KONTEMPLACJA I UKAZYWANIE UCZUĆ
Obraz Karoliny Bielawskiej „Aż do kości I” był prezentowany w 2022 w BWA Olsztyn na wystawie indywidualnej artystki „Jako w niebie, tak i na ziemi”. Praca wpisuje się w cykl dzieł, w którym szczególnym elementem kompozycji są figury przypominające rzuty brył geometrycznych. Uzyskane w efekcie wypukłości są tu wydobyte poprzez eliptyczne orbity oraz zwielokrotnione wzniesienia przypominające amplitudy fal lub samoreplikujące się fraktale. Bielawska, wraz z dziełami z pozoru tworzącymi matematyczne kombinacje proporcji, prowadzi jednak jeszcze inną narrację, bazującą na oddaniu emocji i stanach ducha. Proces ten wzmacniają dodatkowo nazwy dzieł o skojarzeniach bliskich ludzkim przeżyciom. Również tytuł wspomnianej tu ekspozycji odwołuje się do maksymy zaczerpniętej z Tabula Smaragdina i przypisywanej Hermesowi Trismegistosowi, patronowi triady religia – nauka – sztuka: „To, co jest na ziemi, zgadza się z tym, co na niebie, a to, co w niebie, zgadza się z tym, co w ziemi”. Prezentowany tu obraz „Aż do kości I” skłania odbiorcę do uważnej obserwacji świata Bielawskiej pozwalającego zrozumieć istotę makro oraz mikroskali a także szeroko rozumianego horyzontu i konstelacji konfiguracji.
W ukazanym obrazie można dostrzec szczególne spektrum warsztatu technicznego Bielawskiej, co czyni go wyjątkowym. Ciemne elementy kompozycji są odmalowane farbą na bazie chropawej masy bitumicznej, zaś błękitne partie obrazu artystka wydobyła za pomocą lekkiego gwaszu. Tym samym dzieło Bielawskiej wyróżnia się szczególnymi wartościami plastycznymi użytych materiałów o pochodzeniu przemysłowym, tworzących odpowiednie faktury. Przy bogactwie środków jej dzieła można także odczytywać jako zestawienie form czysto malarskich – elementów składających się na materialne, techniczne oraz ideowe walory obrazowania. Wszystko to stanowi spójną całość z realizacjami przestrzennymi, które są szczególnym wyróżnikiem dla twórczości Bielawskiej.
Malarstwo artystki swoim skupieniem i zdyscyplinowaniem odnosi się do przestrzeni domu oraz miejskiej estetyki i architektury. Szczególnie charakterystyczna jest tu konfrontacja Bielawskiej z historią i kontekstem miejsca. Jej prace, zestawione ze sobą w przestrzeni galeryjnej, tworzą spójny, przestrzenny porządek oparty na prawach architektury budynku, modułowych profili, metalowych. Tym samym egzekwują one swój wpływ na otoczenie. Harmonia przenikająca przez prace Bielawskiej jest językiem wizualnym, który artystka zderza również z doświadczaną przez społeczeństwo przemocą, uciskiem i brutalnością. Jej twórczość porusza także wątki związane z tymczasowością, pamięcią zbiorową czy tożsamością społeczności postimigracyjnych. Stanowi ona komentarz i głos młodego pokolenia, który koi doświadczaną, trudną rzeczywistość konkretnymi figurami i formami. Dzieła Bielawskiej mogą być postrzegane jako obiekty do kontemplacji i ukazywania uczuć. To właśnie wrażliwość i uważność na konkretne zjawiska decyduje o całokształcie jej postawy artystycznej.
Karolina Bielawska w swojej twórczości wykorzystuje malarstwo, rysunek, instalację. Jest absolwentką Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2015 obroniła dyplom w Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida, wybrany do wystawy "Coming Out - Najlepsze dyplomy ASP" w Warszawie (2015) i do międzynarodowego projektu Hosted Simply w Wiedniu (2016). Finalistka konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2015) i II Konkursu "Ale Sztuka! Młode Malarstwo Polskie" (2016). Uczestniczka pierwszej edycji Biennale de La Biche (2017) - najmniejszego biennale sztuki współczesnej na świecie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017). W 2016 razem z rumuńską kuratorką, Larisą Crunţeanu, zrealizowała międzynarodowy audiowizualny projekt, "The Telenational Dream", prezentowany w warszawskim Kinie Iluzjon. W latach 2012-16 współpracowała z Miejscem Projektów Zachęty jako organizatorka wystaw. Jej prace były pokazywane m.in. w: Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu (2017), Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu (2016), Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (2016), Heiligenkreuzer Hof w Wiedniu (2016), Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie (2015) oraz Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie (2014). Mieszka i pracuje w Warszawie.
Description:
"Az do kosci I", 2022
acrylic, mixed media/canvas, 120 x 150 cm; signed and dated on the reverse: 'Karolina | Bielawska | 2022', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
KONTEMPLACJA I UKAZYWANIE UCZUĆ
Obraz Karoliny Bielawskiej „Aż do kości I” był prezentowany w 2022 w BWA Olsztyn na wystawie indywidualnej artystki „Jako w niebie, tak i na ziemi”. Praca wpisuje się w cykl dzieł, w którym szczególnym elementem kompozycji są figury przypominające rzuty brył geometrycznych. Uzyskane w efekcie wypukłości są tu wydobyte poprzez eliptyczne orbity oraz zwielokrotnione wzniesienia przypominające amplitudy fal lub samoreplikujące się fraktale. Bielawska, wraz z dziełami z pozoru tworzącymi matematyczne kombinacje proporcji, prowadzi jednak jeszcze inną narrację, bazującą na oddaniu emocji i stanach ducha. Proces ten wzmacniają dodatkowo nazwy dzieł o skojarzeniach bliskich ludzkim przeżyciom. Również tytuł wspomnianej tu ekspozycji odwołuje się do maksymy zaczerpniętej z Tabula Smaragdina i przypisywanej Hermesowi Trismegistosowi, patronowi triady religia – nauka – sztuka: „To, co jest na ziemi, zgadza się z tym, co na niebie, a to, co w niebie, zgadza się z tym, co w ziemi”. Prezentowany tu obraz „Aż do kości I” skłania odbiorcę do uważnej obserwacji świata Bielawskiej pozwalającego zrozumieć istotę makro oraz mikroskali a także szeroko rozumianego horyzontu i konstelacji konfiguracji.
W ukazanym obrazie można dostrzec szczególne spektrum warsztatu technicznego Bielawskiej, co czyni go wyjątkowym. Ciemne elementy kompozycji są odmalowane farbą na bazie chropawej masy bitumicznej, zaś błękitne partie obrazu artystka wydobyła za pomocą lekkiego gwaszu. Tym samym dzieło Bielawskiej wyróżnia się szczególnymi wartościami plastycznymi użytych materiałów o pochodzeniu przemysłowym, tworzących odpowiednie faktury. Przy bogactwie środków jej dzieła można także odczytywać jako zestawienie form czysto malarskich – elementów składających się na materialne, techniczne oraz ideowe walory obrazowania. Wszystko to stanowi spójną całość z realizacjami przestrzennymi, które są szczególnym wyróżnikiem dla twórczości Bielawskiej.
Malarstwo artystki swoim skupieniem i zdyscyplinowaniem odnosi się do przestrzeni domu oraz miejskiej estetyki i architektury. Szczególnie charakterystyczna jest tu konfrontacja Bielawskiej z historią i kontekstem miejsca. Jej prace, zestawione ze sobą w przestrzeni galeryjnej, tworzą spójny, przestrzenny porządek oparty na prawach architektury budynku, modułowych profili, metalowych. Tym samym egzekwują one swój wpływ na otoczenie. Harmonia przenikająca przez prace Bielawskiej jest językiem wizualnym, który artystka zderza również z doświadczaną przez społeczeństwo przemocą, uciskiem i brutalnością. Jej twórczość porusza także wątki związane z tymczasowością, pamięcią zbiorową czy tożsamością społeczności postimigracyjnych. Stanowi ona komentarz i głos młodego pokolenia, który koi doświadczaną, trudną rzeczywistość konkretnymi figurami i formami. Dzieła Bielawskiej mogą być postrzegane jako obiekty do kontemplacji i ukazywania uczuć. To właśnie wrażliwość i uważność na konkretne zjawiska decyduje o całokształcie jej postawy artystycznej.
Karolina Bielawska w swojej twórczości wykorzystuje malarstwo, rysunek, instalację. Jest absolwentką Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2015 obroniła dyplom w Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida, wybrany do wystawy "Coming Out - Najlepsze dyplomy ASP" w Warszawie (2015) i do międzynarodowego projektu Hosted Simply w Wiedniu (2016). Finalistka konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2015) i II Konkursu "Ale Sztuka! Młode Malarstwo Polskie" (2016). Uczestniczka pierwszej edycji Biennale de La Biche (2017) - najmniejszego biennale sztuki współczesnej na świecie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017). W 2016 razem z rumuńską kuratorką, Larisą Crunţeanu, zrealizowała międzynarodowy audiowizualny projekt, "The Telenational Dream", prezentowany w warszawskim Kinie Iluzjon. W latach 2012-16 współpracowała z Miejscem Projektów Zachęty jako organizatorka wystaw. Jej prace były pokazywane m.in. w: Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu (2017), Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu (2016), Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (2016), Heiligenkreuzer Hof w Wiedniu (2016), Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie (2015) oraz Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie (2014). Mieszka i pracuje w Warszawie.
Description:
"Az do kosci I", 2022
acrylic, mixed media/canvas, 120 x 150 cm; signed and dated on the reverse: 'Karolina | Bielawska | 2022', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl, technika mieszana/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Karolina | Bielawska | 2022'
Wystawiany
Karolina Bielawska, „Jako w niebie tak i na ziemi”, Galeria Sztuki BWA w Olsztynie, 8.04-15.05.2022