Powrót do DESA.PL
28 of Liczba obiektów: 58
28
Sławomir Toman | "Symulacje (4)", 2017
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
6,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Sławomir Toman (1966)
Wymiary
80 x 90 cm
Opis
olej/płótno, 80 x 90 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMAN ' S | SYMULACJE (4) | OLEJ, 2017 | 80 x 90 cm'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„(…) Przede wszystkim interesuje mnie malowanie obrazów. Jest to wartością samą w sobie. Ważne jest stworzenie dialogu pomiędzy osobą, która maluje, i która to malarstwo odbiera. Myślę, iż realizacja obiektów, które istnieją fizycznie, w zderzeniu z kruchą egzystencją, jest rodzajem poprawy samopoczucia artysty jako człowieka. Ja sam nie wyobrażam sobie twórczości totalnie efemerycznej – wykonywania rzeczy, która istnieje tylko w ciągu jednej wystawy, albo obiektu, który w ogóle nie istnieje, a który pozostawia ślad tylko w postaci dokumentacji. Czy sztuka dla mnie polega na pozostawieniu fizycznego śladu? Dokładnie tak, i musi to być obraz”.

SŁAWOMIR TOMAN

PROJEKCJA ŚWIATA BEZ GRANIC

Głównym przedmiotem zainteresowań Sławomira Tomana jest kultura popularna. Pojawiające się w obrębie kompozycji formy artysta maluje z mimetyczną precyzją. Najwyższy wyraz odnajduje on w najmniejszych szczegółach ukrytych w strukturze materiału, odbiciach oraz blikach. Prezentowany obraz „Symulacje” wpisuje się w ówczesną charakterystyczną tematykę prac Tomana, którą tworzą plastikowe rurki, zakrętki, neony, kolorowe tabletki i cukierki czy rozlewający się lukier. Jednocześnie artysta odnajduje tu efektowne skróty perspektywiczne poprzez odpowiednie przybliżenia oraz wydobyte do granic możliwości walory kolorystyczne.

Twórczość Tomana odnajduje swoje odzwierciedlenia w okresie komunizmu, w którym artysta dorastał. Sam marzył o zabawkach, których nigdy nie mógł dostać. Jedynie rysunek pozwalał mu w pełni przenieść się do upragnionego świata wyobraźni pełnego klisz z zachodniej kultury popularnej z obrazami Disneya, Myszki Miki oraz filmowych baśni. Podczas studiów na warszawskiej ASP kontynuował odtwarzanie tych opowieści poprzez oddanie mirażu świata plastycznego piękna, nadmiernej konsumpcji i sławy. Jednak podejście to spotkało się z negatywnym odbiorem wobec ówczesnej akademickiej koncepcji, że prawdziwa sztuka powstaje w agonii i wyraża się w odcieniach czerni, szarości czy brązu. Mimo to, Toman pozostał konsekwentny w swojej postawie twórczej, która stanowi oryginalną refleksję nad rzeczywistością w jej najróżniejszych wymiarach. Jego obrazy są opowieścią o relacjach międzyludzkich, o kondycji współczesnego człowieka, a także poruszają problemy cywilizacyjne i ekologicznej. Wszystkim tym zabiegom towarzyszy jednak nieustanne pragnienie odnalezienia kolorowych obrazów, które tak bardzo pragnął Toman odnaleźć w okresie dzieciństwa.

Prezentowany obraz, niezwykle stymulujący zmysł wzroku, lśni wielością barw. Migające przed odbiorcą formy żyją własnym życiem i jednocześnie podejmują z nim frywolną grę. Pełnia kolorystyczna jest zarówno pociągająca jak i wprawiająca w zakłopotanie. Jednocześnie jej zachowana płaska, niemal wyprasowana forma, pozwala interpretować obraz jako perspektywiczny przekrój wielofakturowego, barwnego obiektu. „Symulacje (4)” są także projekcją świata bez granic, a Toman stawia tu pytanie o sens poetyzowania realiów oraz kwestię struktury samej widzialności i estetyki.
Malarz, dydaktyk, kurator wystaw, juror konkursów artystycznych. Odbył studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie w pracowni prof. Mieczysława Hermana (1986-87), na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1988-93. Uzyskał dyplom w pracowni prof. Włodzimierza Kunza) oraz w Ecole Regionale des Beaux-Arts w Rennes we Francji (1995-97 oraz dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Gerarda Baldet). W 2003 roku nominowany do Paszportu Polityki. Od 1997 roku związany z Instytutem Sztuk Pięknych na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie.

Członek Otwartej Pracowni w Krakowie i Lublinie, lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych oraz Związku Polskich Artystów Plastyków. Swoje malarstwo prezentował na wystawach indywidualnych i zbiorowych w galeriach Warszawy (CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Narodowe, Muzeum Biegasa, Salon Akademii, Bardzo Biała, Beta16, Karowa, Farbiarnia, DAP), Poznania (ABC, Piekary, U Jezuitów, InnerSpaces, Szyperska, CK Zamek), Krakowa (Otwarta Pracownia, Nova, Pryzmat, Pałac Sztuki, Galeria ASP, Fosfor), Trójmiasta (PGS w Sopocie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Chlebnicka-ASP, Tajna), Lublina (Zachęta, Biała, BWA, Labirynt, Warsztaty Kultury, Zajezdnia, Pod podłogą), oraz w wielu innych galeriach w Polsce i za granicą.

Description:
"Simulations (4)", 2017
oil/canvas, 80 x 90 cm; signed, dated and described on the reverse: 'TOMAN ' S | SYMULACJE (4) | OLEJ, 2017 | 80 x 90 cm'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMAN ' S | SYMULACJE (4) | OLEJ, 2017 | 80 x 90 cm'
Wystawiany
„Sic of reality”, Galeria Labirynt w Lublinie, 23.03-6.05.2018