Powrót do DESA.PL
26 of Liczba obiektów: 58
26
Marcin Zawicki | "Golem" (Elegant), 2020
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Marcin Zawicki (1985)
Wymiary
150 x 150 cm
Opis
akryl, olej/płótno, 150 x 150 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Marcin Zawicki | "Golem" | 2020',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


NA GRANICY REALNOŚCI I SURREALIZMU

Kompozycje Marcina Zawickiego charakteryzuje barokizująca stylistyka, która jest wydobywana poprzez asymetrię, iluzjonizm, mięsistość skłębionych, piętrzących się form, efekty światłocieniowe pogłębiające przestrzeń obrazu oraz alegoryczność. Tym samym, artysta podejmuje niezwykłą grę z odbiorcą, stawiając przed nim nieoczywistość i niedopowiedzenie kodowanych sensów oraz znaczeń. W prezentowanym obrazie można dostrzec szczególną hybrydyczność form, która plasuje przedstawiane wizerunki na granicy realności i surrealizmu.

Prezentowany obraz „Golem” nawiązuje do żydowskiej legendy opowiadającej o golemie jako istocie utworzonej z gliny na kształt człowieka. Jest ona pozbawiona duszy, a jedyne jej ożywienie jest możliwe ze pomocą tajemnych rytuałów i modłów. Jej przywrócenia do świata żyjących miał dokonać w XVI w. praski rabin Jehuda Loew ben Bezalel, aby obronić siebie i swoich współwyznawców przed prześladowaniami. W niejednoznacznej kompozycji obrazu artysta również odnosi się do postaci sztucznie powołanych do życia przez człowieka. W obrębie różnorodnych form splata rozważania nad fenomenem życia oraz refleksje wokół figury demiurga i aktu stworzenia, a także wzajemnych relacji istnienia i widzialności.

Obrazy Zawickiego powstają w oparciu o przygotowaną wcześniej makietę zawierającą różnorodne autorskie martwe natury. Swoje malarstwo artysta łączy także z instalacjami przestrzennymi, często osiągającymi monumentalne rozmiary. Szczególne znaczenie ma dla Zawickiego pogłębianie zjawiska siły, przekształcenia i oddziaływania w zależności od użytego medium. Swoje działania artysta ukierunkowuje także do osiągnięcia konkretnego efektu, aby praca malarska mogła być zapośredniczona przez fotografię realizacji rzeźbiarskiej. Jednocześnie z każdego medium artysta wydobywa konkretne jego właściwości. Poprzez wydobycie niemożliwych do zdefiniowania procesów oraz nieuchwytności chwili, artysta kieruje uwagę odbiorcy na prewerbalny kontakt z obrazem. Jak sam przyznaje, sensem istnienia malarstwa jest materia spełniająca się w figurze różnicy ikonicznej.

Charakterystycznym elementem dzieł artysty jest także urealnienie procesów degradacji form oraz stapiania się różnych obiektów w jedną, nierozerwalną masę. Zawicki ze szczególną uważnością przeprowadza odbiorcę przez proces entropi oraz wykreowany świat ulegający zagłady. Z jednej strony obrazy artysty zachęcają swoją barwnością i oryginalnym zestawieniem kolorystycznym, a z drugiej strony zdają się być chaotyczne. Dopiero po dłuższym kontakcie z płótnami można dostrzec pewnego rodzaju uporządkowanie oraz światło, na które zwróciła uwagę Agnieszka Kulazińska: „W obrazach ważną rolę odgrywało światło, które wydobywało surrealistyczne realności z ciemnego, abstrakcyjnego tła. Oglądając obrazy trudno było jednoznacznie ustalić jego źródło. Na jednych kompozycjach wydawało się być ono umiejscowione poza ramą obrazu, na innych jego źródłem stawała się wykreowana widzialność” (Agnieszka Kulazińska, Martwe Natury Marcina Zawickiego, „Exit, nowa sztuka w Polsce”, 1 (93) 2013).
Malarz, rysownik, autor instalacji przestrzennych. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2005-10), gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni profesor Teresy Miszkin. Jego Praca dyplomowa "Hollow Art" zdobyła Nagrodę Rektorów – Grand Prix w konkursie Najlepsze Dyplomy ASP 2010. W 2015 roku na macierzystej uczelni obronił pracę doktorską "Chorografia", promotorką była profesor Anna Królikiewicz. Doktorat otrzymał wyróżnienie Rady Wydziału Malarstwa oraz Nagrodę Rektora ASP. W 2021 roku po uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego pracuje na stanowisku profesora uczelni na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, w kraju i za granicą, laureat wielu nagród i wyróżnień. Za działalność artystyczną i pedagogiczną otrzymał dwukrotnie Nagrodę Rektora III stopnia, (2012, 2015), oraz Nagrodzę Rektora II stopnia (2019). Laureat Wyróżnienia w X konkursie im. Gepperta (2011), dwukrotnego wyróżnienia na Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2013, 2019).

Description:
"Golem" (Elegant), 2020
acrylic, oil/canvas, 150 x 150 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Marcin Zawicki | "Golem" | 2020' , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Marcin Zawicki | "Golem" | 2020'
Proweniencja
zakup od artysty; kolekcja instytucjonalna, Polska
Wystawiany
Marcin Zawicki, „Golem”, Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie, 6.08-24.10.2021