Powrót do DESA.PL
24 of Liczba obiektów: 58
24
Basia Bańda | "Prezent", 2008
Estymacja:
9,000 zł - 12,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Basia Bańda (1980)
Wymiary
50 x 50 cm
Opis
ekolina, haft/płótno, nici, 50 x 50 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Basia Bańda | Prezent | 2008'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


CUKIERKOWA I DIABOLICZNA

Basia Bańda jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i wychowanką pracowni Jarosława Kozłowskiego. Debiutowała po 2000 roku. W swojej twórczości wykorzystuje nietypowe materiały i sięga po niszowe techniki. Chętnie korzysta z ekoliny, farby zbliżonej w konsystencji do tuszu, wykorzystywanej niegdyś do retuszu fotografii. W jej twórczości pojawiają się zarówno figuratywne przedstawienia, jak i te bardziej abstrakcyjne. Niektóre kompozycje przypominają kleksy poddane przekształceniom w różnego typu monstra, inne przywodzą na myśl konstruktywistyczne fantazje złożone z pól barwnych i geometrycznych kształtów. Kuratorka wystawy „Basia Bańda. Sumienie mam czyste i sny spokojne” o sposobie pracy Bańdy pisze: „Analizuje konwencje, przetwarza opozycyjne wyobrażenia, pokazuje, jak postaci i rzeczy działają w nowych konfiguracjach, zrzucając z siebie ciężar przypisanych im dotąd znaczeń” (https://arsenal.art.pl/exhibition/basia-banda-sumienie-mam-czyste- i-sny-spokojne/, dostęp: 1.09.2023).

Prezentowana praca Basi Bańdy jest jednocześnie cukierkowa i diaboliczna. Kompozycja została namalowana przy użyciu farby wodnej, która pozwoliła uzyskać delikatne przejścia pomiędzy odcieniami różu. W efekcie sylwetka postaci jedynie w niewielkim stopniu odróżnia się od pudrowego tła i sugeruje intymny charakter sceny. Główna bohaterka przypomina dziwną Barbie zrealizowaną w edycji dla dorosłych. Ubrana w białe body i przytwierdzone do niego pasem pończochy postać siedzi z rozłożonymi nogami, zakrywając dłonią okolice intymne. Twarz postaci jest potraktowana syntetycznie – oczy i usta zostały sprowadzone do dwóch plam koloru. Niepokojący charakter podkreśla pukiel prawdziwych włosów przymocowany do płótna za pomocą różowej muliny, widocznej na odwrociu. Bańda, używając biologicznej tkanki, upodobniła obraz do mistycznego artefaktu. Używanie naturalnych włosów należało do powszechnej praktyki XX-wiecznych dadaistów i surrealistów. Było to działanie wycelowane przeciw konwenansom. W pracach takich jak „Luncheon in Fur” Meret Oppenheim wywołuje u widza w dyskomfort, proponując zestaw do picia herbaty wykonany z futra. Podobne zabiegi można znaleźć również u Władysława Hasiora, który naturalne włosy łączył z motywami religijnymi, przełamując tym sposobem tabu.
Przez rok studiowała na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. W 2006 skończyła ASP w Poznaniu. Po studiach wróciła do rodzinnego miasta. Popularność zaczęła zdobywać jeszcze na studiach. Krytycy dostrzegli ją na targach sztuki "Art Poznań 2005". Doczekała się kilku indywidualnych wystaw, m.in. w krakowskiej galerii Zderzak. Obok uznanych już za klasyków polskich artystów reprezentowała nasz kraj w 2005 w Berlinie na targach Art Forum. W 2006 jej prace obecne były na zbiorowej wystawie na festiwalu młodej kultury i sztuki "Terra Polska" w Monachium. Od grudnia 2006 do lutego 2007 można było oglądać obrazy Basi Bańdy pośród 60 najbardziej znanych polskich malarzy w warszawskiej Zachęcie na wystawie "Malarstwo polskie XXI w."

Description:
"A Gift", 2008
ecoline, embroidery/canvas, nici, 50 x 50 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Basia Banda | Prezent | 2008', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
ekolina, haft/płótno, nici
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Basia Bańda | Prezent | 2008'