16
Aleksandra Waliszewska | Bez tytułu, po 2003
Estymacja:
12,000 zł - 16,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Aleksandra Waliszewska (1976)
Wymiary
35 x 25 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
flamaster/papier, 35 x 25 cm (arkusz)
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
PO CIEMNEJ STRONIE MOCY
Artystka fascynuje się ciemną stroną, tam, gdzie łatwo ulegać chwilowemu szaleństwu, gdzie makabra spotyka groteskę, pięknu towarzyszy horror. Widz wkracza w świat stworzony przez Waliszewską i napotyka misternie złożoną mieszankę znaczeń, do których klucz został starannie ukryty.
Aleksandra Waliszewska, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na stałe weszła do kanonu osób tworzących współcześnie w kraju. Wysoki poziom artystyczny prac oraz wyjątkowa wizualność sprawiły, że miała swoje wystawy jeszcze w czasie studiów. Dziś Waliszewską na Instagramie obserwuje prawie 150 tys. użytkowników. Do jej fanów należy m.in. Nick Cave, który jej rysunek wykorzystał jako okładkę swojej książki „The Complete Lyrics” z 2020. Nazwisko artystki stało się głośne szczególnie za sprawą wystawy organizowanej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2020. Można było na niej oglądać nie tylko znakomite prace Waliszewskiej, ale też szeroko dobudowany kuratorsko kontekst symbolistów wschodniej i północnej Europy. Osadzenie młodej polskiej artystki w kontekście bogatych odniesień kulturowych, lokalnych idiomów alegorii, ludowych podań Europy Wschodniej i Północnej wzbudziło wielkie zainteresowanie świata sztuki wyjściem poza elitaryzm i dystans sztuki zachodniej.
Waliszewska na wczesnym etapie rozwoju artystycznego inspirowała się wizualnością sztuki dawnej, zwłaszcza harmonią i kompozycją Quattrocenta, później także napięciem Vermeera, kompozycją Balthusa czy wczesnymi pracami Picassa. Na gruncie polskim naturalnie wpisała się również w modę młodopolską. Artystka style pełne harmonii i klasycznej kompozycji miesza z szaleństwem obrazów Francisca de Goyi, fantastyką Bolesława Biegasa, metafizycznym niepokojem Giorgia de Chirico i Odillona Redon. Mistycyzm i fantastyka w wydaniu Waliszewskiej skupiają się głównie na jej estetycznych i brutalnych aspektach. Przedstawia biblijne odniesienia do Adama i kuszącej Ewy, mityczne, hybrydalne istoty jak smoki, wielkie pająki czy syreny ściągające na mężczyzn śmierć.
Popularnym motywem prac Waliszewskiej są kobiety w sytuacjach, które rozpościerają się tematycznie od femme fatale, od krzywdzącej do krzywdzonej. Często samotne dziewczyny znajdują się w sytuacjach na pograniczu sielanki i perwersji; między bajką a opresyjną sytuacją wynoszone są do metafizycznej symboliki. Potwory na pracach artystki wchodzą w relację z młodymi bohaterkami, w których na przemian raz są inicjatorkami, raz ofiarami.
Skomplikowana narracja pojawia się zwłaszcza w pracach o horyzontalnym formacie, których kompozycja przywołuje włoskie wczesnorenesansowe freski. Sytuacje w nich zawiązane mają wydźwięk, który ma na celu kreować dzieło współczesne, ale tak obce i odległe jak te sprzed 600 lat.
Od 2 połowy pierwszej dekady XXI wieku artystka zaczęła tworzyć gwasze w formacie A4, które są związane z jej pierwszymi pracami, tworzonymi jeszcze jako dziecko. Z czasem jej kompozycje zerwały z historyzującą estetyką na rzecz stylu o wizualności bliższej współczesności. Te charakteryzują się pewną dozą naiwności, gdzie konfrontacja niewinności z groteską, nastrój i emocje stanowią główny środek ekspresji pracy.
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się malarstwem. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace były publikowane m.in. przez: ''Timeless Editions'', ''My Dance the Skull'', ''FUKT'', ''United Dead Artists'', ''Les Editions Du 57'', ''Drippy Bone Books'', ''Editions augummi'', a obrazy były użyte, jako okładki płyt m.in.: Chicaloyoh, Scarcity of Tanks, Mike'a Doherty oraz cyklu Populista wydawanego nakładem Bolt Records. W 2012 roku grecka reżyserką Athina Rachel Tsangari nakręciła film ''The Capsule" zainspirowany jej twórczością. Waliszewska jest jego współscenarzystką i zagrała w nim drugoplanową rolę. Premiera filmu odbyła się na dOCUMENTA 13 w Kassel. W 2013 została laureatką nagrody AECA dla najlepszej zagranicznej artystki targów sztuki ARCO w Madrycie.
Description:
Untitled, po 2003
felt-tip pen/paper, 35 x 25 cm (sheet); , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
PO CIEMNEJ STRONIE MOCY
Artystka fascynuje się ciemną stroną, tam, gdzie łatwo ulegać chwilowemu szaleństwu, gdzie makabra spotyka groteskę, pięknu towarzyszy horror. Widz wkracza w świat stworzony przez Waliszewską i napotyka misternie złożoną mieszankę znaczeń, do których klucz został starannie ukryty.
Aleksandra Waliszewska, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na stałe weszła do kanonu osób tworzących współcześnie w kraju. Wysoki poziom artystyczny prac oraz wyjątkowa wizualność sprawiły, że miała swoje wystawy jeszcze w czasie studiów. Dziś Waliszewską na Instagramie obserwuje prawie 150 tys. użytkowników. Do jej fanów należy m.in. Nick Cave, który jej rysunek wykorzystał jako okładkę swojej książki „The Complete Lyrics” z 2020. Nazwisko artystki stało się głośne szczególnie za sprawą wystawy organizowanej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2020. Można było na niej oglądać nie tylko znakomite prace Waliszewskiej, ale też szeroko dobudowany kuratorsko kontekst symbolistów wschodniej i północnej Europy. Osadzenie młodej polskiej artystki w kontekście bogatych odniesień kulturowych, lokalnych idiomów alegorii, ludowych podań Europy Wschodniej i Północnej wzbudziło wielkie zainteresowanie świata sztuki wyjściem poza elitaryzm i dystans sztuki zachodniej.
Waliszewska na wczesnym etapie rozwoju artystycznego inspirowała się wizualnością sztuki dawnej, zwłaszcza harmonią i kompozycją Quattrocenta, później także napięciem Vermeera, kompozycją Balthusa czy wczesnymi pracami Picassa. Na gruncie polskim naturalnie wpisała się również w modę młodopolską. Artystka style pełne harmonii i klasycznej kompozycji miesza z szaleństwem obrazów Francisca de Goyi, fantastyką Bolesława Biegasa, metafizycznym niepokojem Giorgia de Chirico i Odillona Redon. Mistycyzm i fantastyka w wydaniu Waliszewskiej skupiają się głównie na jej estetycznych i brutalnych aspektach. Przedstawia biblijne odniesienia do Adama i kuszącej Ewy, mityczne, hybrydalne istoty jak smoki, wielkie pająki czy syreny ściągające na mężczyzn śmierć.
Popularnym motywem prac Waliszewskiej są kobiety w sytuacjach, które rozpościerają się tematycznie od femme fatale, od krzywdzącej do krzywdzonej. Często samotne dziewczyny znajdują się w sytuacjach na pograniczu sielanki i perwersji; między bajką a opresyjną sytuacją wynoszone są do metafizycznej symboliki. Potwory na pracach artystki wchodzą w relację z młodymi bohaterkami, w których na przemian raz są inicjatorkami, raz ofiarami.
Skomplikowana narracja pojawia się zwłaszcza w pracach o horyzontalnym formacie, których kompozycja przywołuje włoskie wczesnorenesansowe freski. Sytuacje w nich zawiązane mają wydźwięk, który ma na celu kreować dzieło współczesne, ale tak obce i odległe jak te sprzed 600 lat.
Od 2 połowy pierwszej dekady XXI wieku artystka zaczęła tworzyć gwasze w formacie A4, które są związane z jej pierwszymi pracami, tworzonymi jeszcze jako dziecko. Z czasem jej kompozycje zerwały z historyzującą estetyką na rzecz stylu o wizualności bliższej współczesności. Te charakteryzują się pewną dozą naiwności, gdzie konfrontacja niewinności z groteską, nastrój i emocje stanowią główny środek ekspresji pracy.
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się malarstwem. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace były publikowane m.in. przez: ''Timeless Editions'', ''My Dance the Skull'', ''FUKT'', ''United Dead Artists'', ''Les Editions Du 57'', ''Drippy Bone Books'', ''Editions augummi'', a obrazy były użyte, jako okładki płyt m.in.: Chicaloyoh, Scarcity of Tanks, Mike'a Doherty oraz cyklu Populista wydawanego nakładem Bolt Records. W 2012 roku grecka reżyserką Athina Rachel Tsangari nakręciła film ''The Capsule" zainspirowany jej twórczością. Waliszewska jest jego współscenarzystką i zagrała w nim drugoplanową rolę. Premiera filmu odbyła się na dOCUMENTA 13 w Kassel. W 2013 została laureatką nagrody AECA dla najlepszej zagranicznej artystki targów sztuki ARCO w Madrycie.
Description:
Untitled, po 2003
felt-tip pen/paper, 35 x 25 cm (sheet); , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
flamaster/papier