Powrót do DESA.PL
14 of Liczba obiektów: 58
14
Zbigniew Rogalski | Winda (Francis Fukuyama), z cyklu: "Bohaterowie", 2005
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Zbigniew Rogalski (1974)
Wymiary
180 x 120 cm
Opis
olej/płótno, 180 x 120 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'ZBIGNIEW | ROGALSKI 2005',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Jego malarstwo jest rozpięte między samym malarskim procederem a kontekstami znaczeniowymi i fabularnymi odczytywanymi przez oglądających. Dramaturgia ma rosnąć i rośnie. Powstają konteksty, które tworzą i dzieło, i twórcę”.

BOGUSŁAW DEPTUŁA

MIĘDZY MALARSTWEM A FOTOGRAFIĄ

W twórczości Zbigniewa Rogalskiego malarstwo i fotografia wchodzą ze sobą w dialog. Fotograf, aby otrzymać zapis rzeczywistości, korzysta z ruchomego lustra znajdującego się wewnątrz aparatu. Rogalski zbliżone efekty uzyskuje za pomocą aparatu wzrokowego. Bada meandry percepcji, tworząc fotorealistyczne kompozycje za pomocą farb olejnych. Pokłosiem fascynacji fotografią są również dzieła będące wariacją na temat słynnych ujęć Nobuyoshiego Arakiego, Jürgena Tellera czy Terry’ego Richardsona, reprezentatywny jest dla nich cykl „Kolekcja”.

Przedstawiona praca powstała w 2005 i ukazuje studium drzwi do windy. Kompozycja jest jednocześnie fotorealistyczna i abstrakcyjna. Ostatecznie wrażenie iluzji zaburza napis przypominający sygnaturę graficiarza wykonaną flamastrem w pośpiechu. Napis na drzwiach od windy „Fukuyama” to odniesienie do postaci Francisa Fukuyamy, aktywnego na amerykańskiej scenie politycznej filozofa, który pomógł formułować program polityki Ronalda Reagana w latach 80. XX wieku. W swojej twórczości artysta przywołuje również innych współczesnych działaczy, którymi byli: Slavoj Žižek, Jacques Lacan i Paul Virilio. Odniesień do poszczególnych nazwisk nie należy traktować jako klucza interpretacyjnego dla malarskich kompozycji. Jak tłumaczą autorzy publikacji „Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego”: „W żadnym wypadku jego obrazy nie stanowią jednak ilustracji teoretycznych tez, raczej stanowią wkład na swoich własnych prawach, stawiający pytania i proponujący odpowiedzi za pomocą środków wizualnych” (https://msl. org.pl/paralaksa--spojrzenia-zbigniewa-rogalskiego/, dostęp: 01.09.2023).

W swoich późniejszych cyklach Rogalski nadal interesował się technicznymi aspektami percepcji i śledził je w korelacji z naturą. W tekście towarzyszącym wystawie „Each Moment like the first” (Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski, 12.11-11.12.2022, ) historyczka sztuki Marta Czyż genezę jego twórczych poszukiwań upatruje w artefaktach muzeum historii naturalnej. „Wszystkie obrazy łączy coś jeszcze innego. Jest na nich motyw szyby i odbicia, jakby wszystkie zostały umieszczone w gablotach. Ten pomysł pojawił się podczas wizyty z Muzeum Antropologicznym w Madrycie. Artysta, przyglądając się czaszkom ptaków, dostrzegł próbę zamknięcia w gablotach równocześnie życia i śmierci, stworzenia obiektu muzealnego z czegoś, co kiedyś żyło. Tak jak my. Obserwowanie martwych natur zza szyby potęgowało ten dysonans. Mógł przez nią patrzeć i robić jej zdjęcia, ale za każdym spojrzeniem i kadrem widział dodatkowo swoje odbicie. Ten widok przeniósł na swoje płótna (…) Rogalski bada naturę malarstwa, bacznie dobiera barwy i technikę” – mówi Marta Czyż. W swojej ostatniej wystawie z 2023 „Homesick” (17.06-29.07.2023, Galeria Raster) w sposób coraz mniej oczywisty łączy fotografię z malarstwem. Hiperrealistyczne kompozycje przedstawiające muszle zostały zestawione z cyklem fotografii „Portrety of a Boy”, w którym model układem ciała przywołuje widok monumentalnych muszli.

Zbigniew Rogalski ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 1999. Dyplom z malarstwa obronił w pracowni Jerzego Kałuckiego, a obecnie sam prowadzi działalność akademicką na Akademii Sztuk Pięknych w Szczecinie. Jego prace były wystawiane m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Hamburger Bahnhof w Berlinie, Narodowym Centrum Sztuki Współczesnej w Moskwie i Eesti Kunstimuuse.
Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1994-1999). Dyplom uzyskał w pracowni malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Rogalski uprawia malarstwo figuratywne, chociaż posługuje się też fotografią i wideo. Maluje bardzo nowocześnie - budując swój obraz rzeczywistości posługuje się chętnie estetyką fotografii, wykadrowanych ujęć lub nakłada przenikające się warstwy jak w montażu filmowym. Robi to z absolutnym wyczuciem, pozostawiając miejsce na kontemplację, wizję i tajemnicę. Maluje w sposób tradycyjny, farbami olejnymi na płótnie. Spektakularnie rozwijająca się kariera artystyczna Rogalskiego dobitnie pokazuje, że jeżeli artyście nie zabraknie wytrwałości i wiary w sens własnej twórczości, to prawdziwy talent zostanie zauważony i doceniony. Rogalski jest dziś jest jednym z najbardziej "gorących" i rozpoznawalnych nazwisk nowej, polskiej sztuki. Jego obrazy sprzedają się na prestiżowych targach sztuki w Miami na Florydzie, w Paryżu, Wiedniu i Bazylei, a stamtąd trafiają do europejskich i amerykańskich kolekcji.

Description:
Elevator (Francis Fukuyama), from "Heroses" series, 2005
oil/canvas, 180 x 120 cm; signed and dated on the reverse: 'ZBIGNIEW | ROGALSKI 2005', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'ZBIGNIEW | ROGALSKI 2005'
Proweniencja
Galerie Jesco von Puttkamer, Berlin; kolekcja prywatna, Niemcy
Wystawiany
„Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego”, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 28.10.2010-30.01.2011; Zbigniew Rogalski, „Private Spring”, Göttingen Kunstverein Getynga, Niemcy, 2006;