12
Agata Słowak | "Sabat", 2019
Estymacja:
120,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Agata Słowak (1994)
Wymiary
120 x 150 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 120 x 150 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Na moich obrazach spotykają się dzikie zwierzęce instynkty, mroczne pragnienia i cielesne popędy. Do podjęcia tej tematyki w malarstwie skłaniają mnie opresyjne postawy patriarchalne oraz obserwacja statusu kobiet w środowiskach artystycznych na przestrzeni wieków. Obrazy mają wyrażać sprzeciw, wobec tego, że nagość, seks, symbole LGBT, krytyka Kościoła i gender nadal wywołują w naszym kraju zgorszenie”.
AGATA SŁOWAK
MROCZNE PRAGNIENIA I CIELESNE POPĘDY
Obraz „Sabat” z 2019 to jedna z ważniejszych prac w dorobku Agaty Słowak. Pochodzi z wystawy dyplomowej artystki, o koncepcji której ona sama mówiła: „Moja praca dyplomowa porusza wątki dotyczące płci kulturowej i feminizmu, zawiera także motywy mówiące o roli rytuału i magii jako alternatywnych formach przekazywania wiedzy i tworzenia wspólnotowości kobiet. Obrazy olejne nawiązują do prac malarskich z minionych epok, przedstawiających ciała kobiece w renesansowych pozach, z doczepianymi członkami (niekiedy dekonstruowane i ćwiartowane), co świadczyć o tym, że problemy z ludzką płciowością to nie są sprawy współczesne” (Coming Out. Najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2019, s. 25).
W powstawaniu dyplomu obraz „Sabat” pełnił funkcję szczególną. Jak wyjaśniała autorka właśnie nim rozpoczynała swoją pracę nad dyplomem: „’Sabat’ jest obrazem, który powstał na początku cyklu i stanowi ramowy szkic dla koncepcji całego projektu dyplomowego. Przedstawia temat, który bardzo lubię w malarstwie. Obraz malowałam prostymi pociągnięciami pędzla. Do namalowania ‘Sabatu’ wykorzystałam jedno z największych płócien, które zrobiłam na tę ekspozycję i od razu uznałam, że dobrze będzie zakomponować na nim wielofigurową scenę. Początkowo wszystkie postacie namalowałam zupełnie realistycznie, ale z czasem ta dosłowność zaczęła mnie mocno denerwować, więc zamalowałam czarną farbą, co mam w zwyczaju, wszystkie kobiece sylwetki i słońce. Dzięki temu widać jedynie zarysy ciał, pośród których wyróżnia się kozioł o ludzkim, muskularnym ciele. Kozioł napina swoje złote mięśnie w gronie pań, które zostały ujednolicone. Zachowuje się tak, jak gdyby nie chciało mu się już reprezentować zła z perspektywy demonicznego władcy. Chce po prostu być fajny i czerpać radość, napinając głupio mięśnie i ‘podrywając na klatę’ zgromadzone wokół niego panienki” (Agata Szymanek, Kobieta falliczna. Rozmowa z Agatą Słowak, „Szum”, 01.05.2020, https://magazynszum.pl/kobieta- -falliczna-rozmowa-z-agata-slowak, dostęp: 07.09.2023).
Skąd u Słowak tak silne zainteresowanie tematami związanymi z motywami okultystycznymi czy magicznymi? Autorka mówi o tym w ten sposób: „Magia i okultyzm wiążą się z czymś zakazanym, a sabaty miały być w założeniu zgromadzeniami orgiastycznymi i magicznymi zarazem. Wątki magiczne wykorzystuję trochę do tworzenia przedstawień o silnie rozerotyzowanym ładunku, tak by wykonując akt nakładania farby pędzlem na płótno, czuć było także przyjemność w sferze seksualnej, choć niezupełnie w wymiarze fizycznym. Dlatego to taka fajna praca. Adorno napisał, że akt twórczy sam w sobie jest erotyczny” (Agata Szymanek, Kobieta falliczna. Rozmowa z Agatą Słowak, „Szum”, 01.05.2020, https://magazynszum.pl/kobieta-falliczna-rozmowa-z-agata-slowak, dostęp: 07.09.2023).
Praca dyplomowa Agaty Słowak „Jestem piękna, jestem wielką artystką!” z 2019 została nagrodzona podczas corocznego konkursu Coming Out. Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie. W odebrała Paszport POLITYKI 2022 w kategorii sztuki wizualne „za odważne podejmowanie w malarstwie tematyki kobiecej, której nadaje osobisty i pełen emocjonalnego zaangażowania wyraz. Za opowiadanie o teraźniejszości i o sobie za pomocą oryginalnie wykorzystanych wzorców dawnego malarstwa”.
Uczęszczała do Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Kielcach, a następnie do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2019 obroniła dyplom. Zaprezentowany projekt przyniósł jej również główną nagrodę w uczelnianym konkursie najlepszych dyplomów warszawskiej ASP Coming Out. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych m.in w 2019 "Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie" w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej; w 2020 "Płaca za pracę domową" w Galerii Foksal; w 2022 "Niepokój przychodzi o zmierzchu" w Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Ponadto w 2022 odbyła się indywidualna wystawa artystki w Galerii Foksal, zatytułowana "Tylko nasze stany". Artystka jest laureatka 30. Gali Paszportów „Polityki” 2022 w kategorii Sztuki wizualne. Aneta Słowak w swojej twórczości podejmuje ważne tematy społeczne, z wyróżnieniem dla relacji międzyludzkich, płci kulturowej i spraw kobiet, które uwzględniają jej własne pragnienia i lęki.
Description:
"Sabath", 2019
oil/canvas, 120 x 150 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Na moich obrazach spotykają się dzikie zwierzęce instynkty, mroczne pragnienia i cielesne popędy. Do podjęcia tej tematyki w malarstwie skłaniają mnie opresyjne postawy patriarchalne oraz obserwacja statusu kobiet w środowiskach artystycznych na przestrzeni wieków. Obrazy mają wyrażać sprzeciw, wobec tego, że nagość, seks, symbole LGBT, krytyka Kościoła i gender nadal wywołują w naszym kraju zgorszenie”.
AGATA SŁOWAK
MROCZNE PRAGNIENIA I CIELESNE POPĘDY
Obraz „Sabat” z 2019 to jedna z ważniejszych prac w dorobku Agaty Słowak. Pochodzi z wystawy dyplomowej artystki, o koncepcji której ona sama mówiła: „Moja praca dyplomowa porusza wątki dotyczące płci kulturowej i feminizmu, zawiera także motywy mówiące o roli rytuału i magii jako alternatywnych formach przekazywania wiedzy i tworzenia wspólnotowości kobiet. Obrazy olejne nawiązują do prac malarskich z minionych epok, przedstawiających ciała kobiece w renesansowych pozach, z doczepianymi członkami (niekiedy dekonstruowane i ćwiartowane), co świadczyć o tym, że problemy z ludzką płciowością to nie są sprawy współczesne” (Coming Out. Najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2019, s. 25).
W powstawaniu dyplomu obraz „Sabat” pełnił funkcję szczególną. Jak wyjaśniała autorka właśnie nim rozpoczynała swoją pracę nad dyplomem: „’Sabat’ jest obrazem, który powstał na początku cyklu i stanowi ramowy szkic dla koncepcji całego projektu dyplomowego. Przedstawia temat, który bardzo lubię w malarstwie. Obraz malowałam prostymi pociągnięciami pędzla. Do namalowania ‘Sabatu’ wykorzystałam jedno z największych płócien, które zrobiłam na tę ekspozycję i od razu uznałam, że dobrze będzie zakomponować na nim wielofigurową scenę. Początkowo wszystkie postacie namalowałam zupełnie realistycznie, ale z czasem ta dosłowność zaczęła mnie mocno denerwować, więc zamalowałam czarną farbą, co mam w zwyczaju, wszystkie kobiece sylwetki i słońce. Dzięki temu widać jedynie zarysy ciał, pośród których wyróżnia się kozioł o ludzkim, muskularnym ciele. Kozioł napina swoje złote mięśnie w gronie pań, które zostały ujednolicone. Zachowuje się tak, jak gdyby nie chciało mu się już reprezentować zła z perspektywy demonicznego władcy. Chce po prostu być fajny i czerpać radość, napinając głupio mięśnie i ‘podrywając na klatę’ zgromadzone wokół niego panienki” (Agata Szymanek, Kobieta falliczna. Rozmowa z Agatą Słowak, „Szum”, 01.05.2020, https://magazynszum.pl/kobieta- -falliczna-rozmowa-z-agata-slowak, dostęp: 07.09.2023).
Skąd u Słowak tak silne zainteresowanie tematami związanymi z motywami okultystycznymi czy magicznymi? Autorka mówi o tym w ten sposób: „Magia i okultyzm wiążą się z czymś zakazanym, a sabaty miały być w założeniu zgromadzeniami orgiastycznymi i magicznymi zarazem. Wątki magiczne wykorzystuję trochę do tworzenia przedstawień o silnie rozerotyzowanym ładunku, tak by wykonując akt nakładania farby pędzlem na płótno, czuć było także przyjemność w sferze seksualnej, choć niezupełnie w wymiarze fizycznym. Dlatego to taka fajna praca. Adorno napisał, że akt twórczy sam w sobie jest erotyczny” (Agata Szymanek, Kobieta falliczna. Rozmowa z Agatą Słowak, „Szum”, 01.05.2020, https://magazynszum.pl/kobieta-falliczna-rozmowa-z-agata-slowak, dostęp: 07.09.2023).
Praca dyplomowa Agaty Słowak „Jestem piękna, jestem wielką artystką!” z 2019 została nagrodzona podczas corocznego konkursu Coming Out. Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie. W odebrała Paszport POLITYKI 2022 w kategorii sztuki wizualne „za odważne podejmowanie w malarstwie tematyki kobiecej, której nadaje osobisty i pełen emocjonalnego zaangażowania wyraz. Za opowiadanie o teraźniejszości i o sobie za pomocą oryginalnie wykorzystanych wzorców dawnego malarstwa”.
Uczęszczała do Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Kielcach, a następnie do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2019 obroniła dyplom. Zaprezentowany projekt przyniósł jej również główną nagrodę w uczelnianym konkursie najlepszych dyplomów warszawskiej ASP Coming Out. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych m.in w 2019 "Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie" w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej; w 2020 "Płaca za pracę domową" w Galerii Foksal; w 2022 "Niepokój przychodzi o zmierzchu" w Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Ponadto w 2022 odbyła się indywidualna wystawa artystki w Galerii Foksal, zatytułowana "Tylko nasze stany". Artystka jest laureatka 30. Gali Paszportów „Polityki” 2022 w kategorii Sztuki wizualne. Aneta Słowak w swojej twórczości podejmuje ważne tematy społeczne, z wyróżnieniem dla relacji międzyludzkich, płci kulturowej i spraw kobiet, które uwzględniają jej własne pragnienia i lęki.
Description:
"Sabath", 2019
oil/canvas, 120 x 150 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Literatura
„HWDPięknu” w budynku Orkiestry Sinfonia Varsovia, „Szum”, 5.07.2019, https://magazynszum.pl/hwdpieknu-w-budynku-orkiestry-sinfonia-varsovia/ (il.); Agata Szymanek, Kobieta falliczna. Rozmowa z Agatą Słowak, „Szum”, 1.05.2020, https://magazynszum.pl/kobieta-falliczna-rozmowa-z-agata-slowak/ (il.)
Wystawiany
Agata Słowak, Piotr Wesołowski, Szaweł Płóciennik, „HWDPięknu”, Budynek Orkiestry Sinfonia Varsovia, Warszawa, 28.08–10.07.2019