6
Wilhelm Sasnal | Bez tytułu, 2003 / 2012
Estymacja:
350,000 zł - 450,000 zł
Sprzedane
380,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Wilhelm Sasnal (1972)
Wymiary
189 x 154 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 189 x 154 cm, sygnowany i datowany na zakładce: 'WILHELM SASNAL 2003/2012',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W KOSMICZNYCH PRZESTWORZACH
Wilhelm Sasnal reprezentuje pokolenie lat 70., wychowane w czasach powszechnych marzeń o podboju kosmosu. W ówczesnej wizji świata eksploracja przestrzeni kosmicznej miała być antidotum na problemy ludzkości i tym samym narzędziem do zrewolucjonizowania życia na Ziemi. W tym kontekście omawiane dzieło artysty z 2012 pozostaje jedynie nostalgicznym przywołaniem niezrealizowanej wizji przyszłości, która odeszła już do przeszłości. Ukazane w ramach kompozycji dwie samotne planety są niemal porzucone w otchłani ciemnej przestrzeni. Tym samym obraz staje się opowieścią o ograniczeniach ludzkich możliwości w zakresie zbadania i podporządkowania sobie świata. Niekończąca się ciemność wszechświata i ogromne dystanse dzielące poszczególne galaktyki są dla człowieka przeszkodą nie do pokonania, a granice kosmosu mogą być równie odległe co granice ludzkiej wyobraźni. Motyw podróży kosmicznych oraz Układu Słonecznego pojawia się w licznych innych dziełach artysty, często ukazujących moment utraty kontroli nad siłami grawitacji czy przedstawiających skaliste, księżycowe krajobrazy. Sasnal rozwijał wątek kosmosu również w aspekcie science fiction, nawiązując do powieści Stanisława Lema „Solaris”. Jednocześnie zaznacza, że mimo wszystko jego umysł nie jest w stanie wyprodukować fikcji i w swojej twórczości bazuje na istniejącej rzeczywistości.
Sasnal swoimi dziełami wzywa ludzkość do troski o własną, często zaniedbaną planetę i jej mieszkańców. Jednym z jego zabiegów artystycznych jest rozszerzenie pojęcia krajobrazu o znaczenia wielokulturowości. Przestrzeń kosmiczna jest dla Sasnala inspiracją i narzędziem do eksploracji uczucia braku kontroli nad światem. W prezentowanym obrazie jednolita paleta czerni jest urzeczywistnieniem momentu, w którym przestrzeń jest widoczna jako abstrakcyjny wyraz wielkiej pustki wszechświata. Bezkres mroku Sasnal przełamał, umieszczając w kompozycji dwie niewielkie, identyczne planety, będące elementami układanki rozszczepionej rzeczywistości. Tym samym artysta opisuje świat realny, a także poszukuje nowych możliwości rozumienia i odkrywania wszystkich aspektów świata i życia za pomocą obrazu. Sasnal w swoich dziełach podejmuje z odbiorcą grę poprzez intensyfikację obrazu i świadome zaburzenie perspektywy, wyczyszczenie kompozycji ze znaczących elementów. Jego styl jest określany jako analityczny, gdzie ściśle wypracowana strategia czy nastrojowość ustępują miejsca próbie zbliżenia do konkretnych przedstawianych rzeczy. Tym samym Sasnal podejmuje próbę materializacji percepcji, zrozumienia rzeczy samej w sobie oraz unika uczestnictwa we wszelkich dyskursach, faktach czy kodach kulturowych. Jego obrazy oscylują pomiędzy widzeniem a patrzeniem, czyli między dostrzeżeniem obiektu a jego intelektualnym poznaniem. Jednocześnie odzwierciedlają one nasze czasy, są portretem cywilizacji pełnej łapczywości, która jest zarówno intensywna, jak i nietrwała.
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).
Description:
Untitled, 2003 / 2012
oil/canvas, 189 x 154 cm; signed and dated on the tab: 'WILHELM SASNAL 2003/2012', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W KOSMICZNYCH PRZESTWORZACH
Wilhelm Sasnal reprezentuje pokolenie lat 70., wychowane w czasach powszechnych marzeń o podboju kosmosu. W ówczesnej wizji świata eksploracja przestrzeni kosmicznej miała być antidotum na problemy ludzkości i tym samym narzędziem do zrewolucjonizowania życia na Ziemi. W tym kontekście omawiane dzieło artysty z 2012 pozostaje jedynie nostalgicznym przywołaniem niezrealizowanej wizji przyszłości, która odeszła już do przeszłości. Ukazane w ramach kompozycji dwie samotne planety są niemal porzucone w otchłani ciemnej przestrzeni. Tym samym obraz staje się opowieścią o ograniczeniach ludzkich możliwości w zakresie zbadania i podporządkowania sobie świata. Niekończąca się ciemność wszechświata i ogromne dystanse dzielące poszczególne galaktyki są dla człowieka przeszkodą nie do pokonania, a granice kosmosu mogą być równie odległe co granice ludzkiej wyobraźni. Motyw podróży kosmicznych oraz Układu Słonecznego pojawia się w licznych innych dziełach artysty, często ukazujących moment utraty kontroli nad siłami grawitacji czy przedstawiających skaliste, księżycowe krajobrazy. Sasnal rozwijał wątek kosmosu również w aspekcie science fiction, nawiązując do powieści Stanisława Lema „Solaris”. Jednocześnie zaznacza, że mimo wszystko jego umysł nie jest w stanie wyprodukować fikcji i w swojej twórczości bazuje na istniejącej rzeczywistości.
Sasnal swoimi dziełami wzywa ludzkość do troski o własną, często zaniedbaną planetę i jej mieszkańców. Jednym z jego zabiegów artystycznych jest rozszerzenie pojęcia krajobrazu o znaczenia wielokulturowości. Przestrzeń kosmiczna jest dla Sasnala inspiracją i narzędziem do eksploracji uczucia braku kontroli nad światem. W prezentowanym obrazie jednolita paleta czerni jest urzeczywistnieniem momentu, w którym przestrzeń jest widoczna jako abstrakcyjny wyraz wielkiej pustki wszechświata. Bezkres mroku Sasnal przełamał, umieszczając w kompozycji dwie niewielkie, identyczne planety, będące elementami układanki rozszczepionej rzeczywistości. Tym samym artysta opisuje świat realny, a także poszukuje nowych możliwości rozumienia i odkrywania wszystkich aspektów świata i życia za pomocą obrazu. Sasnal w swoich dziełach podejmuje z odbiorcą grę poprzez intensyfikację obrazu i świadome zaburzenie perspektywy, wyczyszczenie kompozycji ze znaczących elementów. Jego styl jest określany jako analityczny, gdzie ściśle wypracowana strategia czy nastrojowość ustępują miejsca próbie zbliżenia do konkretnych przedstawianych rzeczy. Tym samym Sasnal podejmuje próbę materializacji percepcji, zrozumienia rzeczy samej w sobie oraz unika uczestnictwa we wszelkich dyskursach, faktach czy kodach kulturowych. Jego obrazy oscylują pomiędzy widzeniem a patrzeniem, czyli między dostrzeżeniem obiektu a jego intelektualnym poznaniem. Jednocześnie odzwierciedlają one nasze czasy, są portretem cywilizacji pełnej łapczywości, która jest zarówno intensywna, jak i nietrwała.
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).
Description:
Untitled, 2003 / 2012
oil/canvas, 189 x 154 cm; signed and dated on the tab: 'WILHELM SASNAL 2003/2012', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na zakładce: 'WILHELM SASNAL 2003/2012'
Wystawiany
Wilhelm Sasnal, Hauser & Wirth Gallery, Zurych, 9.06-27.07.2013