5
Rafał Bujnowski | "Bloki", z cyklu "Negatyw", 2006
Estymacja:
130,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
140 x 200 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 140 x 200 cm, sygnowany na odwrociu: 'Bujnowski',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„W serii ‘Negatywy’ talent malarski pomieszany jest z automatyzmem. Powstały kompozycje z pulsujących, ’fangorowskich’ kół, swobodnie porozrzucanych na płótnie i zachodzących na siebie. Talentu wymagała kompozycja i mieszanka kolorów. Z kolei cyrkowe obroty pędzla automatycznie produkowały koła. Dawniej – kiedy od sztuki nie wymagano męczących idei – można było „zakończyć” obraz tymi przyjemnymi wrażeniami doskonałego kształtu i mieniącego się koloru. Jednak nas interesują artyści, którzy „dręczą” rzeczywistość. W tym przypadku bolesnym zabiegiem stał się tytuł”.
ANNA MARIA POTOCKA
PO DRUGIEJ STRONIE OBRAZU
Twórczość Rafała Bujnowskiego jest osadzona na politycznych i moralnych wartościach, które są budowane przy doborze odpowiednich środków formalnych. W jego dziełach można dostrzec szczególną relację pomiędzy znaczeniem przedmiotu a metaforyczną więzią łączącą medium obrazu i rysunku. Również negatywowe dzieła artysty są tego najpełniejszym odzwierciedleniem. Pierwszym obrazem z tej serii był narysowany kredą na tablicy portret poety Władysława Broniewskiego (2005), który artysta wzmocnił odpowiednią ambiwalencją i kruchością. W prezentowanym obrazie pojawia się także motyw architektury służący podejmowaniu zagadnień czysto malarskich – kwestii mimetycznych właściwości obrazu. Bujnowski na warsztat bierze również domowe katastrofy i banalne przypadki. Architektoniczne wątki pojawiające się w dziełach artysty są jednocześnie zarysem historii wojen i zagłady, o budowaniu i niszczeniu domów, wzniesionych z mieszaniny betonu i zmielonych gruzów warszawskiego getta. O swoim malarstwie jako procesie wspominał sam artysta w jednym z wywiadów: „Wydaje mi się, że cały sens to jest droga, z błędami i potknięciami. U mnie nie odbywa się to na zasadzie skoków. Każdy kolejny obraz, każda kolejna próba były uzasadnieniem dla kolejnych. Koniec każdej pracy jest początkiem następnej. Mam nadzieję, że to się będzie dalej samo napędzało. Udało mi się dosyć daleko dopchać ten strasznie ciężki wózek. W trochę ponure, monochromatyczne i niszowe miejsce” (Rafał Bujnowski w rozmowie z Marią Brewińską, Magazyn Zachęta Online, nr 4, 11.06.2016).
Twórczość Bujnowskiego jest interpretowana jako studium malarstwa z uwzględnieniem jego ograniczeń oraz możliwości. Częstym zabiegiem jest tutaj odwrócona kolorystyka, gdzie poszczególne elementy zostały zasugerowane pociągnięciami pędzla. W serii „Negatywów” artysta zwraca uwagę na granicę pomiędzy malarstwem realistycznym a abstrakcyjnym, poprzez jej rozmywanie oraz niemożność przeprowadzenia takiego podziału. Przetransportowane na płótna efekty fotograficzne dodatkowo potęgują wrażenia abstrakcji. Uzyskane finalnie walory malarskie dookreślają zachody słońca wykonane w obiektywie z efektem polaryzacji, pełniące funkcję narzędzia artystycznego.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
"Blocks", from "Negative" series, 2006
oil/canvas, 140 x 200 cm; signed on the reverse: 'Bujnowski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„W serii ‘Negatywy’ talent malarski pomieszany jest z automatyzmem. Powstały kompozycje z pulsujących, ’fangorowskich’ kół, swobodnie porozrzucanych na płótnie i zachodzących na siebie. Talentu wymagała kompozycja i mieszanka kolorów. Z kolei cyrkowe obroty pędzla automatycznie produkowały koła. Dawniej – kiedy od sztuki nie wymagano męczących idei – można było „zakończyć” obraz tymi przyjemnymi wrażeniami doskonałego kształtu i mieniącego się koloru. Jednak nas interesują artyści, którzy „dręczą” rzeczywistość. W tym przypadku bolesnym zabiegiem stał się tytuł”.
ANNA MARIA POTOCKA
PO DRUGIEJ STRONIE OBRAZU
Twórczość Rafała Bujnowskiego jest osadzona na politycznych i moralnych wartościach, które są budowane przy doborze odpowiednich środków formalnych. W jego dziełach można dostrzec szczególną relację pomiędzy znaczeniem przedmiotu a metaforyczną więzią łączącą medium obrazu i rysunku. Również negatywowe dzieła artysty są tego najpełniejszym odzwierciedleniem. Pierwszym obrazem z tej serii był narysowany kredą na tablicy portret poety Władysława Broniewskiego (2005), który artysta wzmocnił odpowiednią ambiwalencją i kruchością. W prezentowanym obrazie pojawia się także motyw architektury służący podejmowaniu zagadnień czysto malarskich – kwestii mimetycznych właściwości obrazu. Bujnowski na warsztat bierze również domowe katastrofy i banalne przypadki. Architektoniczne wątki pojawiające się w dziełach artysty są jednocześnie zarysem historii wojen i zagłady, o budowaniu i niszczeniu domów, wzniesionych z mieszaniny betonu i zmielonych gruzów warszawskiego getta. O swoim malarstwie jako procesie wspominał sam artysta w jednym z wywiadów: „Wydaje mi się, że cały sens to jest droga, z błędami i potknięciami. U mnie nie odbywa się to na zasadzie skoków. Każdy kolejny obraz, każda kolejna próba były uzasadnieniem dla kolejnych. Koniec każdej pracy jest początkiem następnej. Mam nadzieję, że to się będzie dalej samo napędzało. Udało mi się dosyć daleko dopchać ten strasznie ciężki wózek. W trochę ponure, monochromatyczne i niszowe miejsce” (Rafał Bujnowski w rozmowie z Marią Brewińską, Magazyn Zachęta Online, nr 4, 11.06.2016).
Twórczość Bujnowskiego jest interpretowana jako studium malarstwa z uwzględnieniem jego ograniczeń oraz możliwości. Częstym zabiegiem jest tutaj odwrócona kolorystyka, gdzie poszczególne elementy zostały zasugerowane pociągnięciami pędzla. W serii „Negatywów” artysta zwraca uwagę na granicę pomiędzy malarstwem realistycznym a abstrakcyjnym, poprzez jej rozmywanie oraz niemożność przeprowadzenia takiego podziału. Przetransportowane na płótna efekty fotograficzne dodatkowo potęgują wrażenia abstrakcji. Uzyskane finalnie walory malarskie dookreślają zachody słońca wykonane w obiektywie z efektem polaryzacji, pełniące funkcję narzędzia artystycznego.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
"Blocks", from "Negative" series, 2006
oil/canvas, 140 x 200 cm; signed on the reverse: 'Bujnowski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: 'Bujnowski'