4
Piotr Janas | Bez tytułu, 2022
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Piotr Janas (1970)
Wymiary
191 x 130 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 191 x 130 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PIOTR JANAS | 2022 | 'UNTITLED'',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Ciekawy jest dla mnie moment przemiany, kiedy farba łudząco przypomina jakąś inną substancję i jak dobry aktor na scenie zamienia się w bohatera tak, że widz zapomina o tym, że jest to tylko aktor i zaczyna mu wierzyć”.
PIOTR JANAS
MIĘDZY ŚWIATEM ŻYWYCH A OTCHŁANIAMI MROKU
Piotr Janas swoją twórczość opiera na przedstawieniach form mechanicznych (niejednokrotnie „przebijających” powierzchnię płótna) oraz amorficznych (przyciągających odbiorcę swoją organicznością, ameboidalnością oraz cielesnością). Dodatkowego wyrazu dodają tu odważne, kontrastowe zestawienia kolorystyczne: czerwienie i róże połączone z ciemnymi odcieniami. Tym samym, artysta stawia odbiorcę pomiędzy światem żywym a otchłaniami mroku. Szczególnie w prezentowanym obrazie można dostrzec charakterystyczne dla działań Janasa elementy łączące niepokój i napięcie z ironią i humorem. Granice absurdu zbliżają twórczość artysty wręcz do bliskości z estetyką kiczu, z której jednak udaje mu się wybronić swoim wyjątkowym warsztatem i podejściem do prezentowanego tematu. Obrazy Janasa są tym samym naznaczone egzystencjalnym lękiem przewijającym się w brutalnych fantazjach i wyczuleniem na absurdy współczesności.
Janas jest określany przez krytyków mianem prekursora młodych polskich neosurrealistów. Zwracają oni także uwagę na wspólne powiązania z twórczością Erny Rosenstein i Jerzego Tchórzewskiego z lat 60. i 70. Artysta celowo wykorzystuje w swoich dziełach efekty przypadkowości, takie jak plama powstała przez dociśnięcie jednego płótna o drugie czy niekontrolowane rozlanie farby. Nieprzewidywalne działania Janas zestawia z innymi elementami, które domalowuje lub uzyskuje poprzez wydrapanie farby czy rozcięcie płótna. Swój surrealistyczny katalog form artysta uzupełnia także o aluzje do świata realnego, gdzie z abstrakcyjnej formy wyłaniają się włosy, ramię, czy metalowa rama. W dziełach Janasa ważną rolę odgrywa wyobraźnia samego odbiorcy, która jest właśnie pobudzana przez artystę mnogością niewyjaśnionych form i zestawień.
Jak sam artysta przyznaje, nigdy nie miał styczności z tzw. „pięknymi obiektami”. Jego wspomnienia sięgają do obrazów z przeszłości, gdzie pojawia się m.in. jego dziadek z niegojącą się raną na głowie, którą przywiózł z Buchenwaldu. Strupy stały się tym samym doświadczeniem towarzyszącym artyście w dalszych jego działaniach. Jak dodaje w jednym z wywiadów: „(…) mam nawet hodowle strupów poukrywane w różnych częściach pracowni. Sykatywa schnie od góry i zostaje taki płat, który można zdrapać nożykiem i przykleić do obrazu” (Piotr Janas, cyt. za: https://www.dwutygodnik.com/artykul/538-wywiady- -banasiaka-z-surrealistami.html, dostęp: 7.09.2023). Wszystko to Janas przenosi na płótno, które traktuje jak ciało poddając je specyficznemu, fizycznemu i psychicznemu nadużyciu. Również sama postać, będąca dominującą formą w omawianym obrazie, pomimo swego martwego wyrazu zdaje się mieć w sobie ślad woli życia. Toczy ona niemal walkę z zamysłem artysty, który ją rozciąga, koroduje, zadaje ból do granic wytrzymałości.
Absolwent malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Nawiązuje do poetyki surrealizmu, tworząc abstrakcyjne kompozycje, które łączy z fragmentami rzeczywistości. Niektóre jego dzieła przywodzą na myśl przedstawienia tkanek, narządów i wydzielin ciała, zaskakując zestawieniem ostrych geometrycznych form z organiczną miękkością. Uważany za prekursora twórców z kręgu tzw. zmęczonych rzeczywistością (m.in. Tymka Borowskiego, Tomasza Kowalskiego czy Jakuba Juliana Ziółkowskiego), którzy sięgają po stylistykę odbiegającą od realizmu i komentowania otaczającego świata.
Description:
Untitled, 2022
oil/canvas, 191 x 130 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PIOTR JANAS | 2022 | 'UNTITLED'', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Ciekawy jest dla mnie moment przemiany, kiedy farba łudząco przypomina jakąś inną substancję i jak dobry aktor na scenie zamienia się w bohatera tak, że widz zapomina o tym, że jest to tylko aktor i zaczyna mu wierzyć”.
PIOTR JANAS
MIĘDZY ŚWIATEM ŻYWYCH A OTCHŁANIAMI MROKU
Piotr Janas swoją twórczość opiera na przedstawieniach form mechanicznych (niejednokrotnie „przebijających” powierzchnię płótna) oraz amorficznych (przyciągających odbiorcę swoją organicznością, ameboidalnością oraz cielesnością). Dodatkowego wyrazu dodają tu odważne, kontrastowe zestawienia kolorystyczne: czerwienie i róże połączone z ciemnymi odcieniami. Tym samym, artysta stawia odbiorcę pomiędzy światem żywym a otchłaniami mroku. Szczególnie w prezentowanym obrazie można dostrzec charakterystyczne dla działań Janasa elementy łączące niepokój i napięcie z ironią i humorem. Granice absurdu zbliżają twórczość artysty wręcz do bliskości z estetyką kiczu, z której jednak udaje mu się wybronić swoim wyjątkowym warsztatem i podejściem do prezentowanego tematu. Obrazy Janasa są tym samym naznaczone egzystencjalnym lękiem przewijającym się w brutalnych fantazjach i wyczuleniem na absurdy współczesności.
Janas jest określany przez krytyków mianem prekursora młodych polskich neosurrealistów. Zwracają oni także uwagę na wspólne powiązania z twórczością Erny Rosenstein i Jerzego Tchórzewskiego z lat 60. i 70. Artysta celowo wykorzystuje w swoich dziełach efekty przypadkowości, takie jak plama powstała przez dociśnięcie jednego płótna o drugie czy niekontrolowane rozlanie farby. Nieprzewidywalne działania Janas zestawia z innymi elementami, które domalowuje lub uzyskuje poprzez wydrapanie farby czy rozcięcie płótna. Swój surrealistyczny katalog form artysta uzupełnia także o aluzje do świata realnego, gdzie z abstrakcyjnej formy wyłaniają się włosy, ramię, czy metalowa rama. W dziełach Janasa ważną rolę odgrywa wyobraźnia samego odbiorcy, która jest właśnie pobudzana przez artystę mnogością niewyjaśnionych form i zestawień.
Jak sam artysta przyznaje, nigdy nie miał styczności z tzw. „pięknymi obiektami”. Jego wspomnienia sięgają do obrazów z przeszłości, gdzie pojawia się m.in. jego dziadek z niegojącą się raną na głowie, którą przywiózł z Buchenwaldu. Strupy stały się tym samym doświadczeniem towarzyszącym artyście w dalszych jego działaniach. Jak dodaje w jednym z wywiadów: „(…) mam nawet hodowle strupów poukrywane w różnych częściach pracowni. Sykatywa schnie od góry i zostaje taki płat, który można zdrapać nożykiem i przykleić do obrazu” (Piotr Janas, cyt. za: https://www.dwutygodnik.com/artykul/538-wywiady- -banasiaka-z-surrealistami.html, dostęp: 7.09.2023). Wszystko to Janas przenosi na płótno, które traktuje jak ciało poddając je specyficznemu, fizycznemu i psychicznemu nadużyciu. Również sama postać, będąca dominującą formą w omawianym obrazie, pomimo swego martwego wyrazu zdaje się mieć w sobie ślad woli życia. Toczy ona niemal walkę z zamysłem artysty, który ją rozciąga, koroduje, zadaje ból do granic wytrzymałości.
Absolwent malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Nawiązuje do poetyki surrealizmu, tworząc abstrakcyjne kompozycje, które łączy z fragmentami rzeczywistości. Niektóre jego dzieła przywodzą na myśl przedstawienia tkanek, narządów i wydzielin ciała, zaskakując zestawieniem ostrych geometrycznych form z organiczną miękkością. Uważany za prekursora twórców z kręgu tzw. zmęczonych rzeczywistością (m.in. Tymka Borowskiego, Tomasza Kowalskiego czy Jakuba Juliana Ziółkowskiego), którzy sięgają po stylistykę odbiegającą od realizmu i komentowania otaczającego świata.
Description:
Untitled, 2022
oil/canvas, 191 x 130 cm; signed, dated and described on the reverse: 'PIOTR JANAS | 2022 | 'UNTITLED'', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PIOTR JANAS | 2022 | 'UNTITLED''