26
Aleksandra Waliszewska | "Siostry", 2021
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Oczy Szeroko Zamknięte. Nadrzeczywistość w sztuce XX-XXI wieku
Artysta
Aleksandra Waliszewska (1976)
Wymiary
70 x 48,5 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
serigrafia barwna/papier, 70 x 48,5 cm (arkusz), ed. 50
odbitka nienumerowana
suchy stempel wydawcy l.d.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Jednak od dziecka bardzo lubiłam oglądać albumy z symbolizmem. Wbrew pozorom nie jest ich tak dużo. Lubię te wszystkie Böckliny, von Stucki i Khnopffy. To jest często uważane za kicz i wstydliwy etap w sztuce, ale dla mnie jest niezwykle pociągający. Potem trafiłam na moim ulubionym rosyjskim profilu na obraz Hugona Simberga. Na tym profilu często są żarty z Cerkwi i Putina, dużo dziwnej sztuki współczesnej z kręgu bardziej outsider art. Okazało się, że to artysta, który ma wiele znakomitych prac. Potem było olśnienie, kiedy przyjaciółka zwróciła mi uwagę na Léona Spilliaerta. Wtedy pomyślałam, że symbolizm jest mocno niedoceniony, i zapragnęłam pokazać na wystawie inne prace z tego kręgu”.
Aleksandra Waliszewska
Inspiracje Aleksandry Waliszewskiej symbolizmem pozwalają jej na przyjrzenie się najgłębszym ludzkim niepokojom za pomocą oryginalnego języka artystycznego i konsekwentnie podejmowanej stylistyki odradzającej idee XXI wieku. Świat utrwalony na obrazach artystki jest krajobrazem pełnym ukrytych lęków i wyobrażeń, opartym na gotyckiej literaturze, kultowych wizjach Memlinga, Boscha czy Poussina, wzbogacony tarantyzmem i sekretnym życiem zombie oraz wampirów. Bohaterką większości dzieł jest blada dziewczyna zawieszona w dwuznacznym stadium między dzieckiem a kobietą, której nieletnie lęki konserwują ciało w temperaturze młodzieńczych niepewności. Jak przyznaje sama artystka, praca z modelem byłaby dla niej zbyt stresująca, dlatego jedyną modelką do większości jej kompozycji jest ona sama.
Dzieła Waliszewskiej w oszczędności swojej formy przypominają automatyczne malarstwo dziecięce – z pozoru nieporadne, nakreślone prostą kreską, oszczędne w wyrazie, ale jednocześnie pełne symbolicznego potencjału. W sytuacjach tworzonych przez artystkę wiele kwestii wydaje się ukrytych, chociaż z samego ukrycia można dostrzec to, co jest nieuchwytne. Jednocześnie stałym motywem pojawiającym się w twórczości artystki jest śmierć. Waliszewska uobecnia wanitatywne aspekty poprzez ukazanie rozwarstwionego ciała, odchodzącego całymi płatami, ulegającego rozkładowi. W prezentowanym obrazie tytułowe siostry są dodatkowo ponakłuwane w newralgicznych miejscach, atroficzne, brzydkie i chore. Powyginane w nienaturalnych pozycjach są bliskie gotyckim wyobrażeniom, które często stanowiły inspirację dla artystki. Waliszewska w swoich dziełach kwestionuje przekonanie o istnieniu nieprzekraczalnej granicy między snem i jawą, tym co ludzkie i zwierzęce, żywe i martwe. Jednocześnie artystka trzyma odbiorcę w nieustannym napięciu i podtrzymuje jego chęć podglądania tego, co nie powinno przyciągać naszej uwagi. Światem tworzonym przez Waliszewską rządzi logika snów, gdzie stałymi obrazami są konflikty na tle fizycznym i seksualnym, relacje międzygatunkowe, odruchy wampiryczne oraz destrukcja ludzkiego ciała. Jak zauważa Ewa Gorządek: „Artystka fascynuje się ciemną stroną, tam, gdzie łatwo ulegać chwilowemu szaleństwu, gdzie makabra spotyka groteskę, pięknu towarzyszy horror. Widz wkracza w świat stworzony przez Waliszewską i napotyka misternie złożoną mieszankę znaczeń, do których klucz został starannie ukryty” (Ewa Gorządek, https://culture.pl/pl/tworca/aleksandra-waliszewska, dostęp: 16.08.2023).
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się malarstwem. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace były publikowane m.in. przez: ''Timeless Editions'', ''My Dance the Skull'', ''FUKT'', ''United Dead Artists'', ''Les Editions Du 57'', ''Drippy Bone Books'', ''Editions augummi'', a obrazy były użyte, jako okładki płyt m.in.: Chicaloyoh, Scarcity of Tanks, Mike'a Doherty oraz cyklu Populista wydawanego nakładem Bolt Records. W 2012 roku grecka reżyserką Athina Rachel Tsangari nakręciła film ''The Capsule" zainspirowany jej twórczością. Waliszewska jest jego współscenarzystką i zagrała w nim drugoplanową rolę. Premiera filmu odbyła się na dOCUMENTA 13 w Kassel. W 2013 została laureatką nagrody AECA dla najlepszej zagranicznej artystki targów sztuki ARCO w Madrycie.
Description:
"Sisters", 2021
coloured serigraph/paper, 70 x 48.5 cm (sheet); ed. 50
unnumbered print
dry stamp of the publisher lower left,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
odbitka nienumerowana
suchy stempel wydawcy l.d.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Jednak od dziecka bardzo lubiłam oglądać albumy z symbolizmem. Wbrew pozorom nie jest ich tak dużo. Lubię te wszystkie Böckliny, von Stucki i Khnopffy. To jest często uważane za kicz i wstydliwy etap w sztuce, ale dla mnie jest niezwykle pociągający. Potem trafiłam na moim ulubionym rosyjskim profilu na obraz Hugona Simberga. Na tym profilu często są żarty z Cerkwi i Putina, dużo dziwnej sztuki współczesnej z kręgu bardziej outsider art. Okazało się, że to artysta, który ma wiele znakomitych prac. Potem było olśnienie, kiedy przyjaciółka zwróciła mi uwagę na Léona Spilliaerta. Wtedy pomyślałam, że symbolizm jest mocno niedoceniony, i zapragnęłam pokazać na wystawie inne prace z tego kręgu”.
Aleksandra Waliszewska
Inspiracje Aleksandry Waliszewskiej symbolizmem pozwalają jej na przyjrzenie się najgłębszym ludzkim niepokojom za pomocą oryginalnego języka artystycznego i konsekwentnie podejmowanej stylistyki odradzającej idee XXI wieku. Świat utrwalony na obrazach artystki jest krajobrazem pełnym ukrytych lęków i wyobrażeń, opartym na gotyckiej literaturze, kultowych wizjach Memlinga, Boscha czy Poussina, wzbogacony tarantyzmem i sekretnym życiem zombie oraz wampirów. Bohaterką większości dzieł jest blada dziewczyna zawieszona w dwuznacznym stadium między dzieckiem a kobietą, której nieletnie lęki konserwują ciało w temperaturze młodzieńczych niepewności. Jak przyznaje sama artystka, praca z modelem byłaby dla niej zbyt stresująca, dlatego jedyną modelką do większości jej kompozycji jest ona sama.
Dzieła Waliszewskiej w oszczędności swojej formy przypominają automatyczne malarstwo dziecięce – z pozoru nieporadne, nakreślone prostą kreską, oszczędne w wyrazie, ale jednocześnie pełne symbolicznego potencjału. W sytuacjach tworzonych przez artystkę wiele kwestii wydaje się ukrytych, chociaż z samego ukrycia można dostrzec to, co jest nieuchwytne. Jednocześnie stałym motywem pojawiającym się w twórczości artystki jest śmierć. Waliszewska uobecnia wanitatywne aspekty poprzez ukazanie rozwarstwionego ciała, odchodzącego całymi płatami, ulegającego rozkładowi. W prezentowanym obrazie tytułowe siostry są dodatkowo ponakłuwane w newralgicznych miejscach, atroficzne, brzydkie i chore. Powyginane w nienaturalnych pozycjach są bliskie gotyckim wyobrażeniom, które często stanowiły inspirację dla artystki. Waliszewska w swoich dziełach kwestionuje przekonanie o istnieniu nieprzekraczalnej granicy między snem i jawą, tym co ludzkie i zwierzęce, żywe i martwe. Jednocześnie artystka trzyma odbiorcę w nieustannym napięciu i podtrzymuje jego chęć podglądania tego, co nie powinno przyciągać naszej uwagi. Światem tworzonym przez Waliszewską rządzi logika snów, gdzie stałymi obrazami są konflikty na tle fizycznym i seksualnym, relacje międzygatunkowe, odruchy wampiryczne oraz destrukcja ludzkiego ciała. Jak zauważa Ewa Gorządek: „Artystka fascynuje się ciemną stroną, tam, gdzie łatwo ulegać chwilowemu szaleństwu, gdzie makabra spotyka groteskę, pięknu towarzyszy horror. Widz wkracza w świat stworzony przez Waliszewską i napotyka misternie złożoną mieszankę znaczeń, do których klucz został starannie ukryty” (Ewa Gorządek, https://culture.pl/pl/tworca/aleksandra-waliszewska, dostęp: 16.08.2023).
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się malarstwem. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace były publikowane m.in. przez: ''Timeless Editions'', ''My Dance the Skull'', ''FUKT'', ''United Dead Artists'', ''Les Editions Du 57'', ''Drippy Bone Books'', ''Editions augummi'', a obrazy były użyte, jako okładki płyt m.in.: Chicaloyoh, Scarcity of Tanks, Mike'a Doherty oraz cyklu Populista wydawanego nakładem Bolt Records. W 2012 roku grecka reżyserką Athina Rachel Tsangari nakręciła film ''The Capsule" zainspirowany jej twórczością. Waliszewska jest jego współscenarzystką i zagrała w nim drugoplanową rolę. Premiera filmu odbyła się na dOCUMENTA 13 w Kassel. W 2013 została laureatką nagrody AECA dla najlepszej zagranicznej artystki targów sztuki ARCO w Madrycie.
Description:
"Sisters", 2021
coloured serigraph/paper, 70 x 48.5 cm (sheet); ed. 50
unnumbered print
dry stamp of the publisher lower left,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
serigrafia barwna/papier