Powrót do DESA.PL
24 of Liczba obiektów: 39
24
Jan Lebenstein | "Szczury", 1960
Estymacja:
200,000 zł - 300,000 zł
Sprzedane
170,000 zł
Aukcja na żywo
Oczy Szeroko Zamknięte. Nadrzeczywistość w sztuce XX-XXI wieku
Artysta
Jan Lebenstein (1930 - 1999)
Wymiary
50 x 100 cm
Opis
olej/płótno, 50 x 100 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'LEBENSTEIN 60', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Lebenstein 1960 | "Les rats" 50 x 100 cm | [nieczytelne]'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Moje obrazy są metaforami emocjonalnymi. Ich zadaniem jest narzucić widzowi, dobitnie, ale bez taniego wrzasku, przeżycie jakiegoś dramatu emocjonalnego, który staram się pokazać za pomocą spontanicznej przenośni”. Jan Lebenstein
Sztuka, którą tworzył Jan Lebenstein była swoistym fenomenem. Nie jest to twórczość optymistyczna, radosna i łatwa w odbiorze, klimat obrazów tego twórcy to swego rodzaju obsesja samotności, osaczenia oraz dramat bezradnej egzystencji.
Przełom w artystycznym życiu Lebensteina nastąpił jesienią 1959, kiedy to prace z cyklu „Figur osiowych” – emblematu malarstwa artysty – zostały zaprezentowane podczas I Biennale de Paris, gdzie artysta otrzymał Grand Prix. Wydarzenie to zaowocowało wielką, monograficzną wystawą Lebensteina w Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris w 1961. Umożliwiło to młodemu wówczas twórcy zamieszkanie we Francji i szybki rozwój kariery, która, jak już wkrótce się okaże, pozwoli mu zaistnieć również za oceanem. Sukces artysty niejako powiązany był z odkryciem na nowo sztuki w poststalinowskich reżimach bloku wschodniego, sztuki nie socrealistycznej, ale tej, która zaskakiwała swoją odmiennością, a jednocześnie wskazywała na powinowactwo z aktualnymi nurtami sztuki na Zachodzie. Działalność artystyczna Jana Lebensteina na tym tle zachwycała swoją osobnością, skrywaną tajemnicą. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że prace malarza, jeszcze w jego warszawskim okresie, były poszukiwane przez lokalnych oraz zagranicznych kolekcjonerów z Nowego Jorku czy Chicago, m.in. Davida i Peggy Rockefellerów.
Wystawiane w Paryżu figury osiowe ewoluowały z czasem do bardziej rozbudowanego, barokowego, wyrafinowanego kolorystycznie cyklu Bestiarium, malowanego z zauważalną uwagą do faktury, utrwalanych też w technice litografii. Zawarte w nich przedstawienia zwierząt charakteryzują gruboziarniste, chropowate ciała-skóry, ewoluujące w wynaturzone, przerażające formy ujęte barwami o ziemistej tonacji. Natchnieniem dla nich były wielkie teksty kultury: Biblia i mitologia asyryjska, babilońska, egipska czy grecka. Szczególnym zainteresowaniem artysta obdarzył relikty archaicznych cywilizacji doliny Tygrysu i Eufratu, które oglądał w podziemiach Luwru. Możliwość zobaczenia na własne oczy kolekcji muzeum paleontologicznego, m.in. kości wymarłych zwierząt, pozostawiły na artyście równie intensywny ślad. W ich reinterpretacji Lebensteina zawiera się pogląd artysty, że droga ku nowoczesności wiedzie przez przetwarzanie tradycji. Innym wątkiem w twórczości Lebensteina był groteskowy erotyzm pojawiający się od 2. poł. lat 60., który wyprzedza prezentowana praca. Obecne na tych obrazach zdeformowane ludzko-zwierzęce hybrydy, karykaturalne stwory przywodzą na myśl ledwie zaznaczoną ludzką proweniencję. Lebenstein w niezwykle konsekwentny sposób kształtował sztukę, która miała odzwierciedlać apokaliptyczną wizję świata. W późniejszych latach twórczości, jego płótna wypełniły budzące kontrowersje dziwaczne bestie będące efektem jego zainteresowania cywilizacjami starożytnymi oraz ich mitologiami. Tak jak w przypadku prezentowanego podczas niniejszej aukcji dzieła „Szczury”, obrazowane zwierzęta często pokazywane były w scenach erotycznych, przy czym był to erotyzm degradujący, wręcz obsceniczny. Choć tematyka tych dzieł nie była łatwa, to zyskały one ogromną popularność, którą cieszą się niezmiennie po dziś dzień.



Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury”, m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.

Description:
"Rats", 1960
oil/canvas, 50 x 100 cm; signed and dated lower left: 'LEBENSTEIN 60' , signed, dated and described on the reverse: 'Lebenstein 1960 | "Les rats" 50 x 100 cm | [illegible]',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Stan zachowania
praca oprawiona
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'LEBENSTEIN 60'
Wystawiany
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 1966