Powrót do DESA.PL
21 of Liczba obiektów: 52
21
Łukasz Huculak | "Santa Lucia", 2022
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
6,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dzisiaj
Artysta
Łukasz Huculak (1977)
Wymiary
70 x 50 cm
Opis
tempera/płótno, 70 x 50 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Huculak 22'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„U Huculaka widoczne jest amor vacui; obiekty zawieszone są w pustce, jak kości poukładane na stole antropologa; wymyte, wyczyszczone, dotknięte czasem. Niektóre z obrazów nawiązują do wcześniejszego cyklu marskiego Heliotropie”.
BARTOSZ J. PŁACHNO
Artysta w swoich obrazach wykorzystuje potencjał wątków biologicznych nadając im symboliczne znaczenie. Tego rodzaju zabiegi i poszukiwania artystyczne umożliwiają dialog pomiędzy nauką a sztuką, a także przeszłości z współczesnością. Układy nerwowe, szkielety płazów i ssaków przedstawione na obrazach ulegają antropomorfizacji. Zyskują człowiecze kształty, oczy i odnóża. Malarz posługuje się ograniczoną gamą barw, obrazy są oszczędne w kolorystyce, a przedstawienia jakby dopiero wydobyte z ziemi, a już zawieszone w czarnej, głębokiej pustce. Zdają się być powoli rozpadającymi się rekwizytami, wyciągniętymi z magazynów muzeum historii naturalnej. Obrazy sprawiają wrażenie obarczonych długą historią, niepowstałych w XXI wieku. Huculak w niepowtarzalny sposób kreuje atmosferę niepewności w obrazach, opowiadając zawartą w nich historię pewnej nieodkrytej tajemnicy. Prezentowane prace nawiązują do jego poprzedniego cyklu malarskiego pt.: „Heliotropie”. Heliotropie: rachityczne porosty – skamieliny, inspirowane dendrytami roślinne widma ukazane w konwencji naukowego preparatu, rentgenogramu lub reliktu z odległej epoki. Botaniczne szkielety i roślinne truchła, układem korzeni i pędów nawiązujące do struktur neuronalnych, chodnikowych spękań, estuariów rzek, układu nerwowego. Estetyka łącząca dekoracyjność ornamentu i chłód dokumentacji medycznej, bazująca na wizualnym pokrewieństwie struktur botanicznych i wewnętrznych organów człowieka, pokazuje wzajemną zależność wszelkich organizmów biologicznych.
Malarz, profesor sztuki związany z wrocławską ASP, gdzie prowadzi pracownię malarstwa oraz kieruje studiami doktoranckimi. Stypendysta Ministerstwa Kultury, Rządu Bawarii oraz organizacji pozarządowych. Laureat Najlepszych Dyplomów ASP, Festiwalu Malarstwa Bielska Jesień, Festiwalu Malarstwa w Szczecinie i innych konkursów. Jego zainteresowania obejmują ikonografię wanitatywną, estetykę detalu, destruktu i non finito. Stosując niekonwencjonalne procedury malarskie łączy elementy figuratywne i abstrakcyjne. Eksplorując przestrzenny potencjał środków wizualnych podejmuje kwestie obiektywności sądów oraz związku doświadczeń zmysłowych z konstruktami umysłowymi, religią i wiedzą naukową. Zrealizował rezydencje artystyczne w Europaische Kunstlerhaus SCHAFHOF (Monachium), University of Tennessee (Knoxville, USA), CROUS de Paris (Paryż) oraz Verein Dusseldorf-Palermo e.V (Palermo). Autor wystaw indywidualnych dotyczących cielesności i śmiertelności (Late Symptoms of Death, Psychopomp, W głębi obrazu), środowiska naturalnego i świata „pozazmysłowego” (Heliotropie, Sopra Minerva, Science / Fiction, Aurora, La force des plantes, Mimicry), procesów o czarownictwo (Nietota, Inkantacje) i historycznych kontekstów modernizmu (Detale/Przestrzenie, Migracje). Zrealizował kilka projektów retrospektywnych (Cień, Wielozmienność) i uczestniczył w kilkuset pokazach zbiorowych (Exploring Botany, Magia kwadratu, Przegląd Sztuki Survival, Malarstwo Polskie XXI wieku).
Swoje prace prezentował w kraju (m. in. Muzeum Narodowe w Gdańsku, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Muzeum Narodowe i Muzeum Współczesne Wrocławia, Centrum Sztuki Manggha w Krakowie, Galeria Narodowa Zachęta w Warszawie) i zagranicą (m. in. Musee des Arts et Metiers w Paryżu, Museo regionale d'Arte Moderna e Contemporanea di Palermo, Kunsthalle Darmstadt, Muzeul da Arte Cluj-Napoca).
Członek wrocławskiej Akademii Młodych Uczonych i Artystów, Rady Artystycznej Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych i komitetu redakcyjnego Roczników Sztuki Śląskiej. Bywa kuratorem, publikuje teksty o sztuce (m. in. QUART, Dwutygodnik, Dyskursy sztuki, Studia Philosophica Wratislaviensia). Pod jego redakcją ukazało się kilka katalogów wystaw zbiorowych.
Prace w kolekcjach prywatnych oraz Banku PKO BP, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Miejskiego Wrocławia, Kunshistorisches Museum zu Goerlitz, Muzeum Współczesnego Wrocław, Luciano Benetton Collection i Museo regionale d'Arte Moderna e Contemporanea di Palermo.

Description:
"Santa Lucia", 2022
tempera/canvas, 70 x 50 cm; signed and dated lower right: 'Huculak 22', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
tempera/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Huculak 22'
Wystawiany
„Widzialność”, NOWA art space, Nowa Ruda, 14.07.2022 – 30.07.2022