Powrót do DESA.PL
65 of Liczba obiektów: 67
65
Martyna Borowiecka | "Daj gryza", 2022
Estymacja:
5,000 zł - 7,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Martyna Borowiecka (1989)
Wymiary
45 x 31 cm
Opis
olej/płótno, 45 x 31 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'MARTYNA BOROWIECKA | "DAJ GRYZA" | 45x31 cm | olej na płótnie | 2022'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Obraz „Daj gryza” Martyny Borowieckiej zaprezentowano w warszawskiej Galerii Wanda na wystawie „Każdy dzień tonę”, której tematem był wyobrażony moment końca świata. Na obrazach z tej wystawy Borowiecka przedstawiała luksusowe dodatki, karty do gry, szkło do alkoholu przywodzące na myśl kawiarniane stoliki z Montmartre z czasów Toulouse-Lautreca. Pojawiały się też grzyby w półmiskach na cukierki („Play with me”). Jednocześnie poza dekadencką atmosferą płótna sprawiają wrażenie dotkniętych pogańską magią. Ich anonimową protagonistką zdaje się wytworna czarownica wyjęta z planu czarnej komedii Roberta Zemeckisa „Ze śmiercią jej do twarzy”. Ten osobliwy melanż motywów powstał z fascynacji wybiegami mody i kobiecymi magazynami lifestylowymi. Prezentowany obraz pochodzi z okresu po zakończeniu formalnej edukacji Borowieckiej na akademii: „Pozwoliłam sobie na coś, co zazwyczaj przez te wszystkie lata było wmawianie mi, że jest infantylne, niewarte uwagi, wszystkie takie zabiegi, które były dla mnie istotne, były tożsame z moją osobą, moją kobiecością. Chociażby poszukiwanie inspiracji w modzie czy bycie melancholijną…” (https://www.youtube.com/playlist?list=PLRLu7yVkDluTDvlCXOHLhJpE6wuSdzJuS, dostęp: 31.07.2023).
W baśniowym „Daj gryza” głównym elementem kompozycji jest nadgryziony kapelusz różowego grzyba podtrzymywany przez smukłą, wystylizowaną dłoń. Obraz może stanowić aluzję do delirycznych wizji ukazujących się oczom po zażyciu psychodelików. Borowiecka w „Daj gryza” dekoduje także współczesne kanony kobiecego piękna, takie jak czerwone paznokcie. Podążającej w tym duchu interpretacji dzieła podjął się Marcin Różyc: „Innym atrybutem kobiecości są długie i ostre, sztuczne albo naturalne paznokcie. Połączone z ciałem sztylety to symbole kobiecej siły. Wystylizowane paznokcie mogą też oznaczać plemienność, opartą na więziach budowanych podczas wizyt w ulubionym meni-pedi spa” (https://www.vogue.pl/a/wystawa-kazdy-dzien-tone-w-warszawskiej-galerii-wanda, dostęp: 31.07.2023).

Martyna Borowiecka (1989) jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, laureatka kilku programów stypendialnych, m.in. stypendium im. Sayedy, stypendium im. Jana Matejki, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa, stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Otrzymała Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Ogólnopolskim Konkursie Malarskim - VII Triennale z Martwą Naturą oraz dwukrotnie Grand Prix w interdyscyplinarnym konkursie "Przedwiośnie". Jej wystawy indywidualne oraz grupowe odbyły się m.in. w BWA Kielce (2019), Pawilonie Sztuki Ergo Hestia (2019), MSN (Warszawa, 2019), Pamoja Goods (Kraków, 2019), Galerii Miejskiej BWA (Bydgoszcz , 2018), Periscope (Salzburgu, 2017).

Description:
"Give me a bite", 2022
oil/canvas, 45 x 31 cm; signed, dated and described on the reverse: 'MARTYNA BOROWIECKA | "DAJ GRYZA" | 45x31 cm | olej na plotnie | 2022'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'MARTYNA BOROWIECKA | "DAJ GRYZA" | 45x31 cm | olej na płótnie | 2022'
Literatura
Marcin Różyc, „Każdy dzień tonę”: Sztuka zamiast końca wszystkiego, Vogue, 01.05.2023, https://www.vogue.pl/a/wystawa-kazdy-dzien-tone-w-warszawskiej-galerii-wanda
Wystawiany
Martyna Borowiecka x Planeta, „Każdy dzień tonę”, Galeria Wanda, Warszawa, 15.04–13.05.2023