Powrót do DESA.PL
53 of Liczba obiektów: 67
53
Diana Lelonek | "Rubus Caesisus L. (Jeżyna) na polistyrenie i skórze zwierzęcej" z cyklu "Centrum żywych rzeczy", 2016
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Diana Lelonek (1988)
Wymiary
100 x 70 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 100 x 70 cm, ed. 5/5 + 2 AP

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Diana Lelonek to jedna z bardziej rozpoznawalnych artystek multimedialnych na polskiej scenie sztuki. W swojej twórczości wychodzi poza spektrum tradycyjnych mediów, prowadząc projekty zaangażowane na tle ekologicznym. Opus magnum Lelonek to „Center for Living Things” stojący na przecięciu artystycznych fascynacji naturą z eksperymentalnym projektem badawczym. Działanie stanowiło część dysertacji doktorskiej artystki obronionej na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
„Center for Living Things” funkcjonuje w świadomości jako quasi instytut badawczy zapoczątkowany w 2016. Początkowo działanie obejmowało przygarnięcie porzuconych przez człowieka obiektów i oddanie ich ponownie naturze poprzez umieszczenie na terenie poznańskiego Ogrodu Botanicznego. O prowadzonych działaniach Lelonek wypowiada się następująco: „Dla mnie ten projekt jest ważny, pokazuje, że nie ma prostych odpowiedzi: to, co dla jednej osoby będzie śmieciem, dla kogoś innego – np. mszaka – może być domem; dla owadów niebezpieczną pułapką, dla gleby trucizną itd. Nie ma jednoznacznych i łatwych odpowiedzi w takim wypadku. Dla mnie było ważne, żeby to pokazać, przedstawić pewne zjawisko i jego wieloznaczność” (https://postmedium.art/nerwica-klimatyczna-rozmowa-z-diana-lelonek/, dostęp: 24.07.2023).
Swój proces twórczy Lelonek utrwaliła w formie instalacji, artefaktów i dokumentacji fotograficznej prowadzonych działań. Uzyskane w wyniku ingerencji żywych organizmów przedmioty codziennego użytku stały się indywidualnymi dziełami sztuki, utrwalonymi także na serii studyjnych fotografii. Prezentowane zdjęcie znalezionego obiektu z serii „Center for Living Things” przedstawia jeden z pierwszych obiektów, które Lelonek odnalazła na dzikim śmietnisku i uczyniła przedmiotem sztuki. Działanie artystki można odczytywać jako eksplorację uniwersalnych wątków kulturowych, takich jak nadprodukcja w czasie późnego kapitalizmu.
Ekologiczne podejście do sztuki Lelonek przejawia się już na poziomie myślenia o tworzywie artystycznym. Działając w duchu „zero waste”, operuje w medium, którym jest żywa tkanka: „Ostatnio dużo zajmuję się tematem roślin i właściwie to one stały się moim medium. Szczególnie zajmują mnie gatunki ‘śmieciowe’: z jednej strony to ciekawe, jak odnajdują się w zdegradowanym przez człowieka środowisku, co badam w projekcie ‘Center For Living Things’; z drugiej są w jakimś sensie przekaźnikiem historii osób zamieszkujących tereny poprzemysłowe, jak w projekcie Rozkwit czy Hałda rokitnikowa” (https://magazynszum.pl/katastrofa-klimatyczna-to-nie-sezonowa-moda-rozmowa-z-diana-lelonek/, dostęp: 24.07.2023).
Twórczość z pogranicza aktywizmu i bio-artu Diany Lelonek funkcjonuje w równiej mierze w Polsce i na świecie. Lelonek aktywnie uczestniczy w międzynarodowych wystawach sztuki od 2011. Dwa lata po rozpoczęciu projektu „Center for the Living Things” została nagrodzona Paszportem Polityki. Jej twórczość pojawiła się na przeglądach m.in. w Wielkiej Brytanii, Czechach, Gruzji, Szwajcarii, Singapurze. Artystka brała udział także w licznych wystawach zbiorowych organizowanych pod auspicjami rozpoznawalnych polskich galerii, m.in.: Centrum Sztuki Wro we Wrocławiu, Galerii Rodriguez w Poznaniu, Galerii Różnia i Galerii Szara w Warszawie czy Galerii Labirynt w Lublinie.

Absolwentka Wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Sztuki w Poznaniu.
W swojej twórczości łączy fotografię z innymi mediami. Interesuje się działaniami związanymi z BioArt, czyli sztuką używającą rozmaitych form życia jako podstawowej materii artystycznej.
Zdobyła wiele nagród na międzynarodowych konkursach, m.in .: Show Off podczas krakowskiego Festiwalu „Miesiąc fotografii” oraz ReGeneration 3 w Musée de l'Elysée w Szwajcarii.
Jej prace znajdują się między innymi w kolekcji Muzeum Fotografii w Lozannie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie itp.

Description:
"Rubus Caesisus L. (Blackberry) on polystyrene and animal skin" from the “Center for the Living Things" series, 2016
pigment print/archival paper, 100 x 70 cm; , ed. 5/5 + 2 AP

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
wydruk pigmentowy/papier archiwalny
Literatura
Kwartalnik Rzeźby „Orońsko”, nr 4/2019, okładka
Wystawiany
Diana LeLonek, „Solastalgia”, Set Espai d'Art, Valencia, 2.06-29.07.2023