52
Kiki Smith | "Squirrel", 1998
Estymacja:
1,000 zł - 2,000 zł
Sprzedane
800 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Kiki Smith (1954)
Wymiary
50 x 42 cm
Kategoria
Opis
akwaforta/papier, 50 x 42 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'K.K.Smith 1998'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Nasze ciała zostały rozbite kawałek po kawałku i potrzebują uzdrowienia; całe nasze społeczeństwo jest bardzo podzielone… Wszystko jest podzielone i przedstawiane jako dychotomie – mężczyzna/kobieta, ciało/umysł – i te podziały wymagają naprawy”.
Kiki Smith
Kiki Smith to multimedialna artystka niemieckiego pochodzenia działająca w Nowym Jorku. W swoich pracach wykorzystuje szeroką gamę materiałów. Tworzy najczęściej rzeźby, grafiki, fotografie i rysunki. Prace Kiki Smith znajdują się w najbardziej wpływowych kolekcjach na całym świecie, m.in. Albertina Modern w Wiedniu, nowojorskim MOMA, kolekcji Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, Fundacji Louisa Vuitton w Paryżu, Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie czy Narodowym Muzeum Sztuki w Osace.
Twórczość Kiki Smith można zaliczyć do kanonu współczesnej sztuki, która podejmuje wątki krytyczne wobec antropocentryzmu. Szczególnie zauważalne jest to w rzeźbie „Born” z 2002, która przedstawia scenę narodzin człowieka z ciała sarny. Przedmiotem jej artystycznej fascynacji jest materialny aspekt ciała, tkanki i procesy biologiczne. U Kiki Smith skóra to nie tylko powłoka, zawsze stoi za nią żywy organizm. Człowiek u Smith jest zdeterminowany czynnikami biologicznymi, to bliskie naturalizmowi podejście artystka uznaje za najbardziej egalitarne: „Dla mnie o wiele bardziej przerażające jest bycie dziewczyną w miejscu publicznym niż mówienie o układzie pokarmowym. Obie kwestie mają duże znaczenie w życiu, ale zostałam ukarana bardziej za bycie dziewczyną niż za posiadanie układu pokarmowego” (Schliefer, „Inside and Out: An Interview with Kiki Smith”, [w:] Susan L. Stroops [red.], „Kiki Smith: Unfolding the Body. Rose Art Museum,” Waltham 1992, s. 8. Cyt. za: H.R. Kerkham, „Renegotiating Body Boundaries at the Dawn of a New Millennium,” Toronto 1998, s. 42).
Jedną z wczesnych prac podejmujących temat konfrontacji ludzkiego ciała z jego ograniczeniami był cykl grafik „Possession is Nine-Tenths of the Law” (1985) przedstawiający dziewięć ilustracji narządów wewnętrznych utrzymanych w klasycznej konwencji martwych natur. Od lat 80. XX wieku powracającym motywem w jej twórczości jest ciało i aspekt jego przynależności. Późniejsze prace Smith wpisują się w aktualną tematykę posthumanizmu, coraz częściej pojawiającego się na wystawach problemowych. Za przykład może posłużyć instalacja, którą artystka pokazała w 2017 podczas 57. Biennale w Wenecji „Viva arte viva” w głównym pawilonie Giardini. Smith postanowiła stworzyć wielkoformatowe rysunki postaci na japońskim papierze.
„Squirrel” stanowi część cyklu z 1998, który został poświęcony leśnym zwierzętom. Smith swoją fascynację zwierzętami tłumaczy następująco: „Zaczęłam rysować zwierzęta, ponieważ lubię rysować włosy. Zdałam sobie wtedy sprawę, jak podobni jesteśmy do ptaków czy innych ssaków… Włosy i skóra poruszają się na twarzy w taki sam sposób co włosy na ciele zwierzęcia” („Invention/Intervention: Kiki Smith and the Museums”. Exh. brochure. Carnegie Museum of Art, Pittsburgh 1998, [cyt. za:] Experiences with Printmaking: Kiki Smith Expands the Tradition, Wendy Weitman, Nowy Jork 2003, s. 22). Prezentowana grafika została wykonana w technice akwaforty polegającej na wykonaniu rysunku na miedzianej płytce przy użyciu cienkiej igły, a następnie trawieniu kwasem otrzymanego linią rysunku. Posłużenie się akwafortą pozwoliło na wydobycie bardzo dużej szczegółowości futra tytułowej wiewiórki. Poza wiewiórką Kiki sporządziła studium nietoperza, pszczoły, ptaka i ćmy w locie. Każda z ilustracji pierwotnie była zapakowana w kopertę zatytułowaną w języku angielskim zwyczajową nazwą przedstawionego zwierzęcia.
Amerykańska artystka intermedialna niemieckiego pochodzenia. Rzeźbiarka, autorka grafik, instalacji, asamblaży, obiektów, autorskich książek, fotografii. Częstym motywem jej prac są zwierzęta, rośliny i ciało, rozumiane przez pryzmat ikonografii kobiecej. Posługuje się realistycznym rysunkiem i formami bliskimi ilustracji, czasem tworzącymi rodzaj opowiadania, "historii", "bajki". Jej prace charakteryzują się rzemieślniczą precyzją i doskonałą sprawnością techniczną. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku.
Description:
"Squirrel", 1998
etching/paper, 50 x 42 cm; signed and dated lower right: 'K.K.Smith 1998', The print is placed in the artist's folder.
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Nasze ciała zostały rozbite kawałek po kawałku i potrzebują uzdrowienia; całe nasze społeczeństwo jest bardzo podzielone… Wszystko jest podzielone i przedstawiane jako dychotomie – mężczyzna/kobieta, ciało/umysł – i te podziały wymagają naprawy”.
Kiki Smith
Kiki Smith to multimedialna artystka niemieckiego pochodzenia działająca w Nowym Jorku. W swoich pracach wykorzystuje szeroką gamę materiałów. Tworzy najczęściej rzeźby, grafiki, fotografie i rysunki. Prace Kiki Smith znajdują się w najbardziej wpływowych kolekcjach na całym świecie, m.in. Albertina Modern w Wiedniu, nowojorskim MOMA, kolekcji Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, Fundacji Louisa Vuitton w Paryżu, Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie czy Narodowym Muzeum Sztuki w Osace.
Twórczość Kiki Smith można zaliczyć do kanonu współczesnej sztuki, która podejmuje wątki krytyczne wobec antropocentryzmu. Szczególnie zauważalne jest to w rzeźbie „Born” z 2002, która przedstawia scenę narodzin człowieka z ciała sarny. Przedmiotem jej artystycznej fascynacji jest materialny aspekt ciała, tkanki i procesy biologiczne. U Kiki Smith skóra to nie tylko powłoka, zawsze stoi za nią żywy organizm. Człowiek u Smith jest zdeterminowany czynnikami biologicznymi, to bliskie naturalizmowi podejście artystka uznaje za najbardziej egalitarne: „Dla mnie o wiele bardziej przerażające jest bycie dziewczyną w miejscu publicznym niż mówienie o układzie pokarmowym. Obie kwestie mają duże znaczenie w życiu, ale zostałam ukarana bardziej za bycie dziewczyną niż za posiadanie układu pokarmowego” (Schliefer, „Inside and Out: An Interview with Kiki Smith”, [w:] Susan L. Stroops [red.], „Kiki Smith: Unfolding the Body. Rose Art Museum,” Waltham 1992, s. 8. Cyt. za: H.R. Kerkham, „Renegotiating Body Boundaries at the Dawn of a New Millennium,” Toronto 1998, s. 42).
Jedną z wczesnych prac podejmujących temat konfrontacji ludzkiego ciała z jego ograniczeniami był cykl grafik „Possession is Nine-Tenths of the Law” (1985) przedstawiający dziewięć ilustracji narządów wewnętrznych utrzymanych w klasycznej konwencji martwych natur. Od lat 80. XX wieku powracającym motywem w jej twórczości jest ciało i aspekt jego przynależności. Późniejsze prace Smith wpisują się w aktualną tematykę posthumanizmu, coraz częściej pojawiającego się na wystawach problemowych. Za przykład może posłużyć instalacja, którą artystka pokazała w 2017 podczas 57. Biennale w Wenecji „Viva arte viva” w głównym pawilonie Giardini. Smith postanowiła stworzyć wielkoformatowe rysunki postaci na japońskim papierze.
„Squirrel” stanowi część cyklu z 1998, który został poświęcony leśnym zwierzętom. Smith swoją fascynację zwierzętami tłumaczy następująco: „Zaczęłam rysować zwierzęta, ponieważ lubię rysować włosy. Zdałam sobie wtedy sprawę, jak podobni jesteśmy do ptaków czy innych ssaków… Włosy i skóra poruszają się na twarzy w taki sam sposób co włosy na ciele zwierzęcia” („Invention/Intervention: Kiki Smith and the Museums”. Exh. brochure. Carnegie Museum of Art, Pittsburgh 1998, [cyt. za:] Experiences with Printmaking: Kiki Smith Expands the Tradition, Wendy Weitman, Nowy Jork 2003, s. 22). Prezentowana grafika została wykonana w technice akwaforty polegającej na wykonaniu rysunku na miedzianej płytce przy użyciu cienkiej igły, a następnie trawieniu kwasem otrzymanego linią rysunku. Posłużenie się akwafortą pozwoliło na wydobycie bardzo dużej szczegółowości futra tytułowej wiewiórki. Poza wiewiórką Kiki sporządziła studium nietoperza, pszczoły, ptaka i ćmy w locie. Każda z ilustracji pierwotnie była zapakowana w kopertę zatytułowaną w języku angielskim zwyczajową nazwą przedstawionego zwierzęcia.
Amerykańska artystka intermedialna niemieckiego pochodzenia. Rzeźbiarka, autorka grafik, instalacji, asamblaży, obiektów, autorskich książek, fotografii. Częstym motywem jej prac są zwierzęta, rośliny i ciało, rozumiane przez pryzmat ikonografii kobiecej. Posługuje się realistycznym rysunkiem i formami bliskimi ilustracji, czasem tworzącymi rodzaj opowiadania, "historii", "bajki". Jej prace charakteryzują się rzemieślniczą precyzją i doskonałą sprawnością techniczną. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku.
Description:
"Squirrel", 1998
etching/paper, 50 x 42 cm; signed and dated lower right: 'K.K.Smith 1998', The print is placed in the artist's folder.
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akwaforta/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'K.K.Smith 1998'
Wystawiany
„Marks Made: Prints by American Women Artists from 1960 to the Present”, wystawa zbiorowa, Museum of Fine Arts St. Petersburg, St. Petersburg (Floryda), 17.10.2015–10.01.2016