47
Katarzyna Karpowicz | "Red Hot Kiss", 2020
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Katarzyna Karpowicz (1985)
Wymiary
120 x 80 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 120 x 80 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KATARZYNA | KARPOWICZ | "RED HOT KISS" | 120x80 | oil on canvas 2020'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„W obrazie ważna jest atmosfera i historia. Choć nie zawsze trzeba opowiadać wszystko po kolei. Ostatnio zauważyłam, że warto obrazy redukować, bo przez to stają się mocniejsze. Bardzo lubię malować ludzi, korci mnie, żeby rysować każdą twarz. Znam mnóstwo twarzy i emocji, które chciałabym przekazać. Ważne są też relacje”.
Katarzyna Karpowicz
Katarzyna Karpowicz pochodzi z krakowskiej rodziny o artystycznych tradycjach. Od dziecka sama tworzyła i obcowała ze światem sztuki: „Wychowałam się w pracowni Olgi Boznańskiej (…) Rodzice prowadzili dom otwarty. Tato słynął ze świetnej kuchni i charyzmy, częstymi gośćmi byli prof. Szancenbach, prof. Bednarski, Adam Macedoński i wielu innych krakowskich malarzy, Alosza Awdiejew, z pisarzy – Stanisław Czycz, Jan Stoberski” (https://galeriaart.pl/pl/karpowicz/interviews/24/wydobywanie-obrazu, dostęp: 27.07.2023). Podobnie jak ojciec, Sławomir Karpowicz, ukończyła malarstwo na Akademii Sztuk Plastycznych w Krakowie. Uczęszczała do pracowni przedstawiciela figuracji krakowskiej Grzegorza Bednarskiego. Karpowicz brała udział w ponad 20 wystawach indywidualnych w Polsce, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech oraz ponad 25 wystawach grupowych, m.in. w madryckiej Galería de Arte Montsequi i Galerii Platán w Budapeszcie.
Obraz „Red Hot Kiss” przedstawia dwie czule obejmujące się sylwetki. Podobnie jak na secesyjnym obrazie „Pocałunek” Gustava Klimta postacie są wyizolowane z tła. Na płótnie Karpowicz scena rozgrywa się w lesie tworzącym ornamentalną ramę dla głównego tematu. Wydłużone konary drzew w stonowanych odcieniach czerwieni budują poczucie trójwymiarowości, nadając przedstawieniu nastrojowości. O wrażeniu, które wywołują płótna Karpowicz, piszą Małgorzata Czyńska i Wojciech Tuleya: „W malarstwie Katarzyny Karpowicz uczucia i marzenia, literatura i kino, rzeczywistość i nierzeczywistość łączą się ze sobą w uwodzicielskiej narracji, pełnej subtelnego dowcipu i lekkiej nostalgii” (Małgorzata Czyńska i Wojciech Tuleya, katalog wystawy „Maurin”, https://galeriaart.pl/prints/pdf/cover_karpowicz_89.pdf, dostęp: 27.07.2023).
Artystka rezygnuje z mimetyzmu na rzecz uchwycenia atmosfery tytułowego gorącego pocałunku. Powołuje do życia oniryczną scenę, która podobnie jak inne dzieła Karpowicz daje się sklasyfikować jako reprezentacyjna dla realizmu magicznego. W jego myśl obraz jest budowany na bazie jednocześnie elementów fantastycznych i realistycznych składających się na ezoteryczną baśniową całość. W „Red Hot Kiss” uwagę koncentruje na sobie stojąca prawie tak stabilnie jak otaczające je drzewa para. U Karpowicz realizm magiczny konstytuują łączące bohaterów relacje: „Ludzie są dla mnie najciekawszym tematem do obserwacji i do malowania. To ludzie tworzą atmosferę miejsc. Ożywiają obrazy, wprowadzając ruch i emocje” (https://galeriaart.pl/pl/karpowicz/interviews/24/wydobywanie-obrazu, dostęp: 27.07.2023).
Katarzyna Karpowicz w 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem tamtejsze Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych. Studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w pracowni profesora Grzegorza Bednarskiego oraz w pracowni profesora Leszka Misiaka. Dyplom obroniła z oceną celującą w 2010 roku. Zrealizowała 21 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, między innymi: "Maurin" (Galeriaart.pl, Warszawa, 2022), "Do widzenia, do jutra" Galeria Triada, Gdańsk, 2021), "Moment" (Galeria Wirydarz, Lublin, 2021), "Srebrzysta" (Galeria Art, Warszawa, 2020), “Małe wielkie życie” (Galeria Platon, Wrocław, 2019), “Niebieskie Szkiełko” (Galeria Art, Warszawa, 2018), “Do widzenia, do jutra” (Galeria Triada, Gdańsk, 2017), “Genius Loci” (Galeria Artemis, Kraków), “Harold and Ernest” (St.Bartolomeus, Lower Basildon, UK, 2016), “Życie obrazu” (Szép Műhely Gallery, Budapeszt, Węgry, 2014), “W drodze” (Galeria Platon, Wrocław, 2014), “Człowiek i zwierzę” (MCKiS, Galeria Elektor, Warszawa, 2013), “Przyśniło mi się” (Galeria Art, Warszawa, 2011), “Przemiany” (Galeria BWA, Zamość, 2011). Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, między innymi: "Antygrawitacja", (BWA, Tarnów, 2021), “Młode Polskie Malarstwo” (Muzeum Narodowe w Gdańsku 2019), “Sztuka teraz” (Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019), “XIV Aniversario” (Galeria de Arte Montsequi, Madryt, Hiszpania), “Realizm, dwa spojrzenia” (Galeria BWA, Bydgoszcz, 2018), “Leszek Misiak i studenci”, (Galeria Centrum, Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków, 2017), “Konfiguracje” (Bunkier Sztuki, Kraków, 2017), “Abstrakcja, figuracja, współczesne malarstwo krakowskie” (Galeria MANK, Szentendre, Węgry, 2016), “Ćwiczenia” (Galeria Platan, Budapeszt, Węgry, 2014), “Landschaft als suggestive Vision von Licht und Raum", (Steyr, Austria, 2007). Od 2014 roku Katarzyna Karpowicz jest notowana w pierwszej dziesiątce artystów nominowanych w rankingu Kompas Sztuki Młodej. Obrazy Katarzyny Karpowicz znajdują się w kolekcjach w kraju i za granicą, oraz w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Gdańsku. W 2019 zdobyła stypendium twórcze Fundacji Grazella im. Anny Marii Siemieńskiej dla wybitnych młodych twórców.
Description:
"Red Hot Kiss", 2020
oil/canvas, 120 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'KATARZYNA | KARPOWICZ | "RED HOT KISS" | 120x80 | oil on canvas 2020'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„W obrazie ważna jest atmosfera i historia. Choć nie zawsze trzeba opowiadać wszystko po kolei. Ostatnio zauważyłam, że warto obrazy redukować, bo przez to stają się mocniejsze. Bardzo lubię malować ludzi, korci mnie, żeby rysować każdą twarz. Znam mnóstwo twarzy i emocji, które chciałabym przekazać. Ważne są też relacje”.
Katarzyna Karpowicz
Katarzyna Karpowicz pochodzi z krakowskiej rodziny o artystycznych tradycjach. Od dziecka sama tworzyła i obcowała ze światem sztuki: „Wychowałam się w pracowni Olgi Boznańskiej (…) Rodzice prowadzili dom otwarty. Tato słynął ze świetnej kuchni i charyzmy, częstymi gośćmi byli prof. Szancenbach, prof. Bednarski, Adam Macedoński i wielu innych krakowskich malarzy, Alosza Awdiejew, z pisarzy – Stanisław Czycz, Jan Stoberski” (https://galeriaart.pl/pl/karpowicz/interviews/24/wydobywanie-obrazu, dostęp: 27.07.2023). Podobnie jak ojciec, Sławomir Karpowicz, ukończyła malarstwo na Akademii Sztuk Plastycznych w Krakowie. Uczęszczała do pracowni przedstawiciela figuracji krakowskiej Grzegorza Bednarskiego. Karpowicz brała udział w ponad 20 wystawach indywidualnych w Polsce, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech oraz ponad 25 wystawach grupowych, m.in. w madryckiej Galería de Arte Montsequi i Galerii Platán w Budapeszcie.
Obraz „Red Hot Kiss” przedstawia dwie czule obejmujące się sylwetki. Podobnie jak na secesyjnym obrazie „Pocałunek” Gustava Klimta postacie są wyizolowane z tła. Na płótnie Karpowicz scena rozgrywa się w lesie tworzącym ornamentalną ramę dla głównego tematu. Wydłużone konary drzew w stonowanych odcieniach czerwieni budują poczucie trójwymiarowości, nadając przedstawieniu nastrojowości. O wrażeniu, które wywołują płótna Karpowicz, piszą Małgorzata Czyńska i Wojciech Tuleya: „W malarstwie Katarzyny Karpowicz uczucia i marzenia, literatura i kino, rzeczywistość i nierzeczywistość łączą się ze sobą w uwodzicielskiej narracji, pełnej subtelnego dowcipu i lekkiej nostalgii” (Małgorzata Czyńska i Wojciech Tuleya, katalog wystawy „Maurin”, https://galeriaart.pl/prints/pdf/cover_karpowicz_89.pdf, dostęp: 27.07.2023).
Artystka rezygnuje z mimetyzmu na rzecz uchwycenia atmosfery tytułowego gorącego pocałunku. Powołuje do życia oniryczną scenę, która podobnie jak inne dzieła Karpowicz daje się sklasyfikować jako reprezentacyjna dla realizmu magicznego. W jego myśl obraz jest budowany na bazie jednocześnie elementów fantastycznych i realistycznych składających się na ezoteryczną baśniową całość. W „Red Hot Kiss” uwagę koncentruje na sobie stojąca prawie tak stabilnie jak otaczające je drzewa para. U Karpowicz realizm magiczny konstytuują łączące bohaterów relacje: „Ludzie są dla mnie najciekawszym tematem do obserwacji i do malowania. To ludzie tworzą atmosferę miejsc. Ożywiają obrazy, wprowadzając ruch i emocje” (https://galeriaart.pl/pl/karpowicz/interviews/24/wydobywanie-obrazu, dostęp: 27.07.2023).
Katarzyna Karpowicz w 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem tamtejsze Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych. Studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w pracowni profesora Grzegorza Bednarskiego oraz w pracowni profesora Leszka Misiaka. Dyplom obroniła z oceną celującą w 2010 roku. Zrealizowała 21 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, między innymi: "Maurin" (Galeriaart.pl, Warszawa, 2022), "Do widzenia, do jutra" Galeria Triada, Gdańsk, 2021), "Moment" (Galeria Wirydarz, Lublin, 2021), "Srebrzysta" (Galeria Art, Warszawa, 2020), “Małe wielkie życie” (Galeria Platon, Wrocław, 2019), “Niebieskie Szkiełko” (Galeria Art, Warszawa, 2018), “Do widzenia, do jutra” (Galeria Triada, Gdańsk, 2017), “Genius Loci” (Galeria Artemis, Kraków), “Harold and Ernest” (St.Bartolomeus, Lower Basildon, UK, 2016), “Życie obrazu” (Szép Műhely Gallery, Budapeszt, Węgry, 2014), “W drodze” (Galeria Platon, Wrocław, 2014), “Człowiek i zwierzę” (MCKiS, Galeria Elektor, Warszawa, 2013), “Przyśniło mi się” (Galeria Art, Warszawa, 2011), “Przemiany” (Galeria BWA, Zamość, 2011). Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, między innymi: "Antygrawitacja", (BWA, Tarnów, 2021), “Młode Polskie Malarstwo” (Muzeum Narodowe w Gdańsku 2019), “Sztuka teraz” (Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019), “XIV Aniversario” (Galeria de Arte Montsequi, Madryt, Hiszpania), “Realizm, dwa spojrzenia” (Galeria BWA, Bydgoszcz, 2018), “Leszek Misiak i studenci”, (Galeria Centrum, Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków, 2017), “Konfiguracje” (Bunkier Sztuki, Kraków, 2017), “Abstrakcja, figuracja, współczesne malarstwo krakowskie” (Galeria MANK, Szentendre, Węgry, 2016), “Ćwiczenia” (Galeria Platan, Budapeszt, Węgry, 2014), “Landschaft als suggestive Vision von Licht und Raum", (Steyr, Austria, 2007). Od 2014 roku Katarzyna Karpowicz jest notowana w pierwszej dziesiątce artystów nominowanych w rankingu Kompas Sztuki Młodej. Obrazy Katarzyny Karpowicz znajdują się w kolekcjach w kraju i za granicą, oraz w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Gdańsku. W 2019 zdobyła stypendium twórcze Fundacji Grazella im. Anny Marii Siemieńskiej dla wybitnych młodych twórców.
Description:
"Red Hot Kiss", 2020
oil/canvas, 120 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'KATARZYNA | KARPOWICZ | "RED HOT KISS" | 120x80 | oil on canvas 2020'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KATARZYNA | KARPOWICZ | "RED HOT KISS" | 120x80 | oil on canvas 2020'