38
Karolina Jabłońska | Bez tytułu, 2022
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Karolina Jabłońska (1991)
Wymiary
25 x 14 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
spray/papier, 25 x 14 cm (w świetle oprawy), sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: '8/30 + 1 AP | K. Jabłońska', na odwrociu pieczątka autorska: 'KAROLINA JABŁOŃSKA'
ed. 8/30 + 1 AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Karoliny Jabłońskiej stanowi nieustanną, bezpośrednią grę z widzem. Tematem jej dzieł jest najczęściej kobieta, która kierując wzrok w stronę oglądającego, poddaje go pod swoją kontrolę. Jabłońska poprzez dobór odpowiednich skrótów i detali sama dyktuje reguły gry. Jednocześnie świadomie przeciwstawia się tradycyjnym obrazom kobiet stwarzanym przez mężczyzn. Jej obrazy wyróżniają się przesadną czułością, nadrealistycznymi i wizjonerskimi gestami, które potęgują uczucie duszności i dyskomfortu.
W późniejszych dziełach Jabłońskiej postacie coraz częściej ulegają ukryciu oraz są pozbawiane zindywidualizowanych cech. Jednocześnie artystka nie przestaje opierać swojej twórczości na obserwacji rzeczywistości. Jak sama przyznaje, jej malarstwo jest bardzo realistyczne i jednocześnie przefiltrowane przez starych mistrzów, którzy wywierają wpływ na całokształt twórczości. Z kolei Stach Szabłowski zwraca uwagę na konsekwentnie realizowaną „eSeMową” fascynację erotyką podszytą przemocą oraz rzeczywistość wymykającą się z proporcji i dodaje: „W pewnym sensie Jabłońska to malarka-populistka: daje nam to, co chcemy zobaczyć: seks, przemoc, pożądanie, ekscytację, kolorowe, sztuczne światła, noc. Ale to malarstwo nie jest już po prostu łatwe. Malować łatwe obrazy jest łatwo, ale istnieje zasadnicza różnica między sztuką łatwą i taką, która robi wrażenie (…)” (Stach Szabłowski, Najważniejsze obrazy malują artystki, źródło: https://www.dwutygodnik.com/artykul/8138-najwazniejsze-obrazy-maluja-artystki.html, dostęp: 9.08.2023).
W 2015 uzyskała dyplom krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie kształciła się w pracowni prof. Leszka Misiaka. W 2012 została współzałożycielką grupy i galerii Potencja oraz gazety Łałok w Krakowie. Była wielokrotnie nagradzana m.in. jest laureatką w konkursie Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (2016) oraz otrzymała II nagrodę w 43. Biennale Malarstwa "Bielska Jesień”(2017). Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą. W twórczości Karoliny Jabłońskiej widoczna jest tendencja do ekspresyjnego stylu, który przejawia się w przeskalowaniach, deformacjach oraz zastosowaniu intymnego, różnobarwnego światła.
Description:
Untitled, 2022
spray/paper, 25 x 14 cm (dimensions in frame); signed, dated and described in pencil on the reverse: '8/30 + 1 AP | K. Jablonska', the author's stamp on the reverse: 'KAROLINA JABLONSKA'
ed. 8/30 + 1 AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
ed. 8/30 + 1 AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Karoliny Jabłońskiej stanowi nieustanną, bezpośrednią grę z widzem. Tematem jej dzieł jest najczęściej kobieta, która kierując wzrok w stronę oglądającego, poddaje go pod swoją kontrolę. Jabłońska poprzez dobór odpowiednich skrótów i detali sama dyktuje reguły gry. Jednocześnie świadomie przeciwstawia się tradycyjnym obrazom kobiet stwarzanym przez mężczyzn. Jej obrazy wyróżniają się przesadną czułością, nadrealistycznymi i wizjonerskimi gestami, które potęgują uczucie duszności i dyskomfortu.
W późniejszych dziełach Jabłońskiej postacie coraz częściej ulegają ukryciu oraz są pozbawiane zindywidualizowanych cech. Jednocześnie artystka nie przestaje opierać swojej twórczości na obserwacji rzeczywistości. Jak sama przyznaje, jej malarstwo jest bardzo realistyczne i jednocześnie przefiltrowane przez starych mistrzów, którzy wywierają wpływ na całokształt twórczości. Z kolei Stach Szabłowski zwraca uwagę na konsekwentnie realizowaną „eSeMową” fascynację erotyką podszytą przemocą oraz rzeczywistość wymykającą się z proporcji i dodaje: „W pewnym sensie Jabłońska to malarka-populistka: daje nam to, co chcemy zobaczyć: seks, przemoc, pożądanie, ekscytację, kolorowe, sztuczne światła, noc. Ale to malarstwo nie jest już po prostu łatwe. Malować łatwe obrazy jest łatwo, ale istnieje zasadnicza różnica między sztuką łatwą i taką, która robi wrażenie (…)” (Stach Szabłowski, Najważniejsze obrazy malują artystki, źródło: https://www.dwutygodnik.com/artykul/8138-najwazniejsze-obrazy-maluja-artystki.html, dostęp: 9.08.2023).
W 2015 uzyskała dyplom krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie kształciła się w pracowni prof. Leszka Misiaka. W 2012 została współzałożycielką grupy i galerii Potencja oraz gazety Łałok w Krakowie. Była wielokrotnie nagradzana m.in. jest laureatką w konkursie Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (2016) oraz otrzymała II nagrodę w 43. Biennale Malarstwa "Bielska Jesień”(2017). Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą. W twórczości Karoliny Jabłońskiej widoczna jest tendencja do ekspresyjnego stylu, który przejawia się w przeskalowaniach, deformacjach oraz zastosowaniu intymnego, różnobarwnego światła.
Description:
Untitled, 2022
spray/paper, 25 x 14 cm (dimensions in frame); signed, dated and described in pencil on the reverse: '8/30 + 1 AP | K. Jablonska', the author's stamp on the reverse: 'KAROLINA JABLONSKA'
ed. 8/30 + 1 AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
spray/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: '8/30 + 1 AP | K. Jabłońska'
Proweniencja
Galeria Raster, Warszawa; kolekcja prywatna, Warszawa