Powrót do DESA.PL
25 of Liczba obiektów: 67
25
Agnieszka Niziurska | "Matka jest tylko jedna", 1987
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Agnieszka Niziurska (1955)
Wymiary
180 x 140 cm
Opis
olej/płótno, 180 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"140X180 | MATKA JEST TYLKO JEDNA" | AGNIESZKA NIZIURSKA - | SOBCZYK | 1987 OLEJ', na odwrociu wskazówka montażowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Prezentowana praca Agnieszki Niziurskiej jest przykładem przedstawienia jednego z ważniejszych motywów w twórczości artystki – gór. Szczyty na obrazach Niziurskiej pojawiają się w roli klamry kompozycyjnej (jak na płótnie „Dziura” z 1989), ale również jako punkt odniesienia, gdzie masywy górskie stanowią tło dla przedstawionej sceny (obraz „Alpiniści” z 1989). Namalowany w technice olejnej obraz „Matka jest tylko jedna” pochodzi z podobnego okresu twórczości Niziurskiej. Centrum obrazu stanowi namalowany grubymi pociągnięciami pędzla szczyt górski w ciemnych barwach. Za pomocą gry skojarzeń widz zostaje przeniesiony jednocześnie do świata malowniczych pejzaży i w sferę relacji rodzinnych. Kompozycję można odczytać jako metaforę siły witalnej, której źródłem jest natura, nieposkromiony żywioł. Równocześnie, jak sugeruje tytuł, jest to odniesienie do figury biologicznej matki i silnych więzi emocjonalnych.
Artystyczna eksploracja motywu gór u Niziurskiej wiąże się z potrzebą wolności. Obraz został namalowany w okresie burzliwym dla Polski. Górskie wyprawy w kontekście ówczesnej sytuacji politycznej mogą być odczytane jako swoista fuga mundi, poszukiwanie ukojenia, tam, gdzie realia peerelowskiej codzienności nie obowiązują. Jak w początkach XX wieku, gdy ważne stało się sięganie do ludowości i rodzimej natury w celu poszukiwania stylu narodowego, w podobnym tonie w drugiej połowie wieku Niziurska czerpie inspiracje z górskich pejzaży.
Styl Agnieszki Niziurskiej charakteryzuje symbolizm dający się prześledzić w języku materii malarskiej. W tekście do jednej z wystaw artystki Mateusz Falkowski i Marek Sobczyk zauważają, że patrząc na jej płótna: „Czujesz rozmiar przestrzeni za obrazem, a nawet czujesz odległość, z jakiej ten akurat kadr jest wybierany czy określany. Błękity obrabiane ręką malarki i oczami patrzących. Przestrzenie ponazywane: ocean, góry, morze, ale ostatecznie pozostają tylko przestrzenie, a nawet pozostaje tylko wyobrażenie przestrzeni po jej zobaczeniu” (z katalogu wystawy Agnieszki Niziurskiej „Pomiędzy”, źródło: https://otwartapracownia.com/agnieszka-niziurska-pomiedzy/, dostęp: 27.07.2023).

W 1980 ukończyła Wydział Malarstwa na warszawskiej ASP, w pracowni J. Tarasina. W czasie stanu wojennego bojkotowała oficjalne życie kulturalne i brała udział w wystawach kościelnych. Jej malarstwo lat 80-tych zaliczane jest do nurtu tzw. "nowej ekspresji". Ulubione motywy górskie, A. Niziurska łączyła z przedstawieniami ognia i lawy : "Opowieść Łukasza" (1986),"Opowieść Pawła" (1987). Od 1995 artystka zamiast farby używa zmieszaną ze spoiwem ziemię.

Description:
"Mother is only one", 1987
oil/canvas, 180 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: '"140X180 | MATKA JEST TYLKO JEDNA" | AGNIESZKA NIZIURSKA - | SOBCZYK | 1987 OLEJ', assembly tip on the reverse,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"140X180 | MATKA JEST TYLKO JEDNA" | AGNIESZKA NIZIURSKA - | SOBCZYK | 1987 OLEJ'