17
Teresa Tyszkiewicz | "Epingle en huile" (Szpilka namalowana), 2002
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Teresa Tyszkiewicz (1953 - 2020)
Wymiary
135 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 135 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ' Teresa TYSZKIEWICZ | "Epingle en huile' | 2002 | [sygnatura] (135x100) cm',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„We Francji zaczęłam rozwijać pomysł, który przywiozłam z kraju, czyli komponowanie obrazów ze szpilek. One po prostu mnie ścigały. Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami”.
Teresa Tyszkiewicz
Obraz „Epingle en huile” o ekspresyjnej fakturze skłania do metaforycznych porównań i odniesień. Można tu odnaleźć oryginalną procesualność, którą tworzą zagęszczenia, załamujące się i wirujące rytmy oraz pełne wewnętrznych napięć struktury. Prezentowane dzieło jest także odzwierciedleniem rytuału Teresy Tyszkiewicz odprawianego codziennie przez wiele lat z kłującymi szpilkami, przerywanego domowymi zajęciami, pisaniem wierszy, lekcjami śpiewu i wokalizami opartymi na słowie „epingle”. Wszystkie te doświadczenia odnajdują swoje miejsce na płótnach poprzez kumulację gestu, powtarzalność oraz ciągłość, a uzyskany efekt pozwala na uzyskanie cielesnej i organicznej struktury obrazów.
Motyw szpilek był również podejmowany przez Tyszkiewicz w innej serii dzieł zatytułowanej „Epingle” realizowanej od 1982. Powstałe w ramach cyklu prace były efektem długotrwałych działań w ramach których artystka wkłuwała dziesiątki tysięcy szpilek w stawiające opór płótno. Czynność ta, nieustannie powtarzana, finalnie nabierała charakteru performatywnego. Misternie stworzone kompozycje są przepełnione niezwykłą dramaturgią, którą można odczytywać w kontekście walki artystki z materią lub sposobu istnienia na świecie. Wizualne nakłuwane potoki mogą być również odczytywane jako symbol energii witalnej człowieka, hołd oddawany prawom natury, czy też jako geneza życia wpisana w dynamikę pierwiastków i pozornie chaotycznego ładu wszechświata.
Metoda twórcza Tyszkiewicz opiera się na doświadczaniu bardzo osobistej relacji z materią. Punktem odniesienia, niezależnie od wybieranej formy, jest dla artystki ciało, które darzy szczególnym zaufaniem. Jej dzieła stanowią niezwykłą opowieść – radykalnie subiektywną, opartą na intuicji i w prekursorski sposób otwierający postrzeganie sztuki przez pryzmat refleksji o kobiecości. Tym, co łączy „Epingle en huile” z cyklem „Epingle”, jest nasycenie materii malarskiej sensualnością, erotyzmem, brutalnością, bólem oraz siłą. Sednem twórczości Tyszkiewicz jest również dialektyczne napięcie pomiędzy wczesnymi pracami artystki opartych na otulaniu się materią a niszczącym bliskość autoagresywnym rytuale podejmowanym w dalszej twórczości.
Sam proces wykorzystywania szpilek w ramach aktu twórczego był przedmiotem analiz w ramach licznych tekstów krytycznych, wśród których można zwracają uwagę słowa Zofii Machnickiej: „Niemal transowy proces wbijania szpilek stał się zrytualizowanym sposobem wyrażania siebie i swojej relacji ze światem, swoistym zapisem codziennych zmagań artystki i jednocześnie sposobem budowania osobistej przestrzeni wyrazu. Sekwencja przebijania, sama w sobie niezwykle ekspresyjna i w gruncie rzeczy brutalna, jawi się zarówno jako metafora udręki i bólu, jak i wuduistyczny rytuał przynoszący ulgę. Sensualne doświadczenie kobiecości analizowane w dokamerowych performansach i pracach fotograficznych zostaje poszerzone – dzięki codziennemu, powtarzalnemu i długotrwałemu procesowi „szpilkowania” – o próbę wyrażenia własnej kondycji poprzez fizyczne i wręcz bolesne doświadczanie, a także mierzenie się z materią” (Zofia Machnicka, Ciało, erotyzm, śruby i vagina dentata. O twórczości Teresy Tyszkiewicz [w:] Teresa Tyszkiewicz. Dzień po dniu, ms2 Muzeum Sztuki w Łodzi, 29.05-13.09.2020, s. 14-17).
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Epingle en huile" (The Painted Pin), 2002
oil/canvas, 135 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: ' Teresa TYSZKIEWICZ | "Epingle en huile' | 2002 | [sygnatura] (135x100) cm', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„We Francji zaczęłam rozwijać pomysł, który przywiozłam z kraju, czyli komponowanie obrazów ze szpilek. One po prostu mnie ścigały. Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami”.
Teresa Tyszkiewicz
Obraz „Epingle en huile” o ekspresyjnej fakturze skłania do metaforycznych porównań i odniesień. Można tu odnaleźć oryginalną procesualność, którą tworzą zagęszczenia, załamujące się i wirujące rytmy oraz pełne wewnętrznych napięć struktury. Prezentowane dzieło jest także odzwierciedleniem rytuału Teresy Tyszkiewicz odprawianego codziennie przez wiele lat z kłującymi szpilkami, przerywanego domowymi zajęciami, pisaniem wierszy, lekcjami śpiewu i wokalizami opartymi na słowie „epingle”. Wszystkie te doświadczenia odnajdują swoje miejsce na płótnach poprzez kumulację gestu, powtarzalność oraz ciągłość, a uzyskany efekt pozwala na uzyskanie cielesnej i organicznej struktury obrazów.
Motyw szpilek był również podejmowany przez Tyszkiewicz w innej serii dzieł zatytułowanej „Epingle” realizowanej od 1982. Powstałe w ramach cyklu prace były efektem długotrwałych działań w ramach których artystka wkłuwała dziesiątki tysięcy szpilek w stawiające opór płótno. Czynność ta, nieustannie powtarzana, finalnie nabierała charakteru performatywnego. Misternie stworzone kompozycje są przepełnione niezwykłą dramaturgią, którą można odczytywać w kontekście walki artystki z materią lub sposobu istnienia na świecie. Wizualne nakłuwane potoki mogą być również odczytywane jako symbol energii witalnej człowieka, hołd oddawany prawom natury, czy też jako geneza życia wpisana w dynamikę pierwiastków i pozornie chaotycznego ładu wszechświata.
Metoda twórcza Tyszkiewicz opiera się na doświadczaniu bardzo osobistej relacji z materią. Punktem odniesienia, niezależnie od wybieranej formy, jest dla artystki ciało, które darzy szczególnym zaufaniem. Jej dzieła stanowią niezwykłą opowieść – radykalnie subiektywną, opartą na intuicji i w prekursorski sposób otwierający postrzeganie sztuki przez pryzmat refleksji o kobiecości. Tym, co łączy „Epingle en huile” z cyklem „Epingle”, jest nasycenie materii malarskiej sensualnością, erotyzmem, brutalnością, bólem oraz siłą. Sednem twórczości Tyszkiewicz jest również dialektyczne napięcie pomiędzy wczesnymi pracami artystki opartych na otulaniu się materią a niszczącym bliskość autoagresywnym rytuale podejmowanym w dalszej twórczości.
Sam proces wykorzystywania szpilek w ramach aktu twórczego był przedmiotem analiz w ramach licznych tekstów krytycznych, wśród których można zwracają uwagę słowa Zofii Machnickiej: „Niemal transowy proces wbijania szpilek stał się zrytualizowanym sposobem wyrażania siebie i swojej relacji ze światem, swoistym zapisem codziennych zmagań artystki i jednocześnie sposobem budowania osobistej przestrzeni wyrazu. Sekwencja przebijania, sama w sobie niezwykle ekspresyjna i w gruncie rzeczy brutalna, jawi się zarówno jako metafora udręki i bólu, jak i wuduistyczny rytuał przynoszący ulgę. Sensualne doświadczenie kobiecości analizowane w dokamerowych performansach i pracach fotograficznych zostaje poszerzone – dzięki codziennemu, powtarzalnemu i długotrwałemu procesowi „szpilkowania” – o próbę wyrażenia własnej kondycji poprzez fizyczne i wręcz bolesne doświadczanie, a także mierzenie się z materią” (Zofia Machnicka, Ciało, erotyzm, śruby i vagina dentata. O twórczości Teresy Tyszkiewicz [w:] Teresa Tyszkiewicz. Dzień po dniu, ms2 Muzeum Sztuki w Łodzi, 29.05-13.09.2020, s. 14-17).
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Epingle en huile" (The Painted Pin), 2002
oil/canvas, 135 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: ' Teresa TYSZKIEWICZ | "Epingle en huile' | 2002 | [sygnatura] (135x100) cm', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ' Teresa TYSZKIEWICZ | "Epingle en huile' | 2002 | [sygnatura] (135x100) cm'