Powrót do DESA.PL
14 of Liczba obiektów: 67
14
Ewa Partum | "Piruet" - zestaw 4 fotografii, 1984/1997
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Ewa Partum (1945)
Wymiary
75 x 50 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 75 x 50 cm (wymiary każdej pracy), sygnowany i datowany na każdej części p.d.: 'Ewa Partum 1984/97', Fotografie są pierwszymi i jedynymi odbitkami wykonanymi w 1997 roku ze slajdów dokumentujących performance w 1984 roku. Zostały wykonane z myślą o retrospektywnej wystawie Ewy Partum, która początkowo miała mieć miejsce w „Zachęcie” w Warszawie, a ostatecznie odbyła się w Karlsruhe w 2001 roku. Istnieją też dwa wideo z performance w 1984 roku - jeden egzemplarz znajduje się w kolekcji CSW Znaki Czasu w Toruniu, drugi – w kolekcji Instytutu Sztuki Wyspa. Istnieje również obiekt związany z performancem - łyżwa na lustrzanej tafli, który był pokazywany na retrospektywnej wystawie w Łodzi.

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Piruet” to seria fotografii dokumentujących performance Ewy Partum o tym samym tytule, który odbył się 23 listopada 1984 w berlińskiej Galerii Dialog. Na cykl składają się cztery ujęcia kroczącej po wnętrzu galerii nagiej artystki. Tytułowy piruet zostaje poddany reinterpretacji – ubrana wyłącznie w białe łyżwy do jazdy figurowej Partum rozbija ustawioną na podłoże taflę lustra. Jak zauważa Ewa Majewska, działanie świadomie poddawało krytyce konformistyczną postawę społeczną, propagandę sukcesu i dążenie do szczęścia upatrywanego w patriarchalnym konstrukcie płci. Rozbijając lustro, Partum pokazała swoją obojętność wobec panujących stereotypów i poddała pod wątpliwość promowane w społeczeństwie wartości. Działanie poprzedzał manifest nawołujący do autorefleksji: „Jest to osobiste doświadczenie. Pomiędzy nami istnieje w tym momencie również nasza przeszłość, którą nosimy w sobie jako przestrzeń intymną, ta kontynuacja stanowi związek, który znajdujemy pomiędzy sobą a czasem. Jest to klucz do rzeczywistości, kiedy patrzymy sami w głąb siebie, podobnie jak przy piruecie. Próbowałam zniszczyć moje uczucia. Uczucia, które dotyczą przeszłości. To, co minęło i to, co miało znaczenie, ma taki związek z nami jak odbicie w lustrze z oryginałem. Chciałabym przeżyć zniszczenie mojej przeszłości podczas piruetu” (http://artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/partum-ewa-pirouette?age18=true, dostęp: 24.07.2023). W twórczości Ewy Partum nagość wyraża jednocześnie bezradność wobec panującej hierarchizacji płci oraz aktywny protest wymierzony przeciwko traktowaniu roli kobiet jako podrzędnej. Odsłaniając nagie ciało publicznie w działaniach performatywnych, począwszy od „Samoidentyfikacji” (1980), Partum postanowiła „nagą bronią” zaznaczyć naglącą potrzebę zmiany sytuacji kobiet w świecie sztuki. Było to niespełna dziesięć lat po wygłoszeniu manifestu „Dlaczego w sztuce nie było wielkich artystek?” (1971) przez Lindę Nochlin i przełomowej dla sztuki kobiet wystawy „Womanhouse” (1972) na przedmieściach Los Angeles zorganizowanej przez Judy Chicago i Miriam Schapiro.

Performance z początku lat 80. XX wieku, którego dokumentację zamieszczono w niniejszym katalogu, inicjuje okres berlińskiej działalności przedstawicielki polskiej sztuki feministycznej. Włącza on Ewę Partum do grona eksperymentujących z formą przedstawicielek neoawangardy. Wskazywała na to Ewa Majewska w artykule „Feminist Art of Failure, Ewa Partum and the Avant-garde of the Weak”: „Dziełami ze wczesnych lat 80. XX wieku takimi jak ‘Pirouette’, ‘Stupid Woman’ i ‘Woman, marriage is against you!’ Partum uplasowała się jako pełna ironii, a nawet auto-ironii, anty-bohaterska artystka neoawangardy, opisanej przez Hala Fostera jako opozycja do tradycyjnej awangardy, która opierała się na silnej potrzebie eksperymentu i akcentowała swoją prekursorską rolę w stosunku do ewolucji następującej społeczeństwie” (https://www.pismowidok.org/en/archive/2016/16-digital-darkness/feminist-art-of-failure-ewa-partum-and-the-weak-avant-garde, dostęp: 25.07.2023).

Autorka wielu instalacji i akcji w przestrzeni publicznej, performerka, twórczyni filmów i fotografii. Tworzy poezję wizualną, konceptualną. Jako jedna z pierwszych w Polsce zaczęła się zajmować sztuką konceptualną, np.: instalacja "Obecność/Nieobecność" (Sopot, 1965), "Legalność przestrzeni" (Łódź, 1971), "Śniadanie na trawie wg E. Maneta" (Biennale Form Przestrzennych Zjazd Marzycieli Elbląg, 1971). Jej twórczość odegrała w Polsce prekursorską rolę w dziedzinie sztuki konceptualnej, body-artu, sztuki feministycznej i sztuki krytycznej. W latach 70. XX w. prowadziła w Łodzi autorską galerię "Adres" zajmująca się sztuką konceptualną. Brała udział w wielu międzynarodowych wystawach. Jej najbardziej znanym cyklem fotograficznym jest "Samoidentyfikacja" z 1980 roku. Prace Ewy Partum znajdują się m.in. w kolekcji Museum of Modern Art / MoMA / New York, TATE Modern w Londynie, a także w zbiorach muzealnych w Berlinie, Łodzi, Muzeum Narodowym i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Wrocławiu i wielu innych. Jej prace są częścią zbiorów Kolekcji VERBUND Feministyczna Awangarda w Wiedniu.

Description:
"Piruette" - set of 4 photos, 1984/1997
gelatin-silver print/photographic paper, 75 x 50 cm (dimensions of each); signed and dated on each part lower right: 'Ewa Partum 1984/97', The photographs are the first and only prints made in 1997 from slides documenting the performance in 1984. They photos developed for Ewa Partum's retrospective exhibition, which was initially supposed to take place at "Zacheta" in Warsaw, and finally took place in Karlsruhe in 2001. There are also two videos from the performance in 1984 - one copy is in the collection of CSW Znaki Czasu in Torun, the other - in the collection of the Wyspa Institute of Art. There is also an object related to performance - a skate on a mirror surface, which was shown at a retrospective exhibition in Lodz.,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany i datowany na każdej części p.d.: 'Ewa Partum 1984/97'
Wystawiany
por. „Pirouette”, Galeria Dialog Berlin, 1984; „Ewa Partum 1965-2000”, Badischer Kunsverein, Karlsruhe, 17.02-16.04.2001; Ewa Partum, „Nic nie zatrzyma idei sztuki”, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 21.11.2014-15.02.2015; „Wariatka na strychu”, wystawa zbiorowa, Galeria Ewa Opałka / Fundacja Razem Pamoja, Warszawa, 10.03-23.04.2023