Powrót do DESA.PL
13 of Liczba obiektów: 67
13
Ewa Juszkiewicz | Bez tytułu (45), 2013
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Ewa Juszkiewicz (1984)
Wymiary
30 x 23,5 cm
Opis
kolaż/papier, 30 x 23,5 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„W twórczości Juszkiewicz pojawia się też bardzo istotny problem relacji dzieła oryginalnego z jego reinterpretacją. W epoce cytatu i zapożyczenia artystka posuwa się znacznie dalej, niejako wcielając się w rolę dawnych mistrzów, autorów obrazów będących jej inspiracją. Miano kopistki w przypadku Ewy Juszkiewicz nie jest obraźliwe, bo tworzenie kopii jest bardzo istotnym elementem jej pracy. Przywiązuje do niego taką samą wagę jak do momentu kreacji – dodawania szczegółów, zmieniania motywów i przede wszystkim przekształcania górnej części portretu, gdzie w miejscu głowy przedstawianej postaci pojawiają się twory wyobraźni artystki”.
Agnieszka Rayzacher

Ewa Juszkiewicz w tworzeniu kolaży na papierze, podobnie jak w pracach malarskich, wykorzystuje znane z historii sztuki przestawienia kobiet. W dziele prezentowanym na aukcji Juszkiewicz wzięła na warsztat „Portret Królowej Konstancji Austriaczki”, którego autorem miał być Peter Danckerts de Rij. Wybór postaci królowej nie był przypadkowy. Konstancja Habsburżanka była drugą żoną Zygmunta III Wazy. To królewskie małżeństwo początkowo wywołało niemały skandal. Konstancja była bowiem młodszą siostrą pierwszej żony Zygmunta III – Anny. Szlachta polska zarzucała królowi kazirodztwo z racji ożenku z siostrą zmarłej żony. Konstancja stała się królową w 1605– najpierw miał miejsce ślub per procura w 1605 w Grazu, a dopiero pod koniec roku uroczystość została potwierdzona w katedrze na Wawelu. Choć nie była lubiana przez swoich poddanych, zyskała szacunek i miłość króla. Zygmunt III korzystał z doradztwa żony w kwestiach rządzenia krajem. Pozostawała w cieniu, jednak miała wpływ na królewskie decyzje.
Konstancja Habsburżanka to kolejna kobieta istniejąca w historii Polski, której twarz zasłoniła Juszkiewicz. Odebranie tożsamości przez przesłonięcie wizerunku portretowanej to powtarzający się zabieg w twórczości artystki. Namalowane różnego rodzaju tkaniny, pukle włosów, roślinność czy doklejone fragmenty zdjęć innych przedmiotów – jak w prezentowanej pracy – to paradoksalnie zwrócenie uwagi na tę schowaną postać. Zakrycie twarzy, założenie maski, wiąże się z pozbawieniem podmiotowości danej kobiety, a także kobiet w ogóle. W przypadku artystek odbywa się to przez lekceważenie ich dokonań, usuwanie z kanonu historii sztuki.

Ewa Juszkiewicz (1984) jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorat uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest laureatką m.in. nagrody pisma Format na III Festiwalu Sztuki Młodych w Szczecinie Przeciąg, Grand Prix na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix w konkursie TheOneMinutes oraz III Nagrody na Multimedia Szajna Festiwal 2010. Jest stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego (2014) oraz uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pienków. Twórczość Ewy Juszkiewicz na wystawach indywidualnych i solowych prezentowały instytucje takie jak Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (Nowy Jork, 2019), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie’s Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Jej prace znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.

Description:
Untitled (45), 2013
collage/paper, 30 x 23.5 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
kolaż/papier
Literatura
Agnieszka Rayzacher, Ewa Juszkiewicz. Upadek Kusi, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2015, s. 90, 93 (il.)
Wystawiany
Ewa Juszkiewicz, „Upadek kusi”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 4.09-11.10.2015; Ewa Juszkiewicz, „Pukle”, lokal_30, Warszawa, 21.11.2013-25.01.2014