9
Katarzyna Kozyra | "Letnia opowieść" z cyklu "W sztuce marzenia stają się rzeczywistością", 2008
Estymacja:
220,000 zł - 280,000 zł
Sprzedane
190,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Katarzyna Kozyra (1963)
Wymiary
czas trwania: 19'56''
Kategoria
Opis
wideo, czas trwania: 19'56'', jednokanałowe wideo (kolor), 16:9 PAL, dźwięk
ed. 5/5
Przedmiotem licytacji jest jeden z 5 egzemplarzy nośnika utworu Katarzyny Kozyry „Letnia opowieść” z cyklu „W sztuce marzenia stają się rzeczywistością” z 2008, ed. 5/5. Nabycie obiektu nie powoduje nabycia praw autorskich do utworu. Wykorzystanie utworu w sposób przekraczający dozwolony użytek osobisty może wymagać uzyskania licencji, stosownie do przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2509).
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Po latach gry z różnymi kliszami kulturowymi, ale także zabawy konwencjami, stylistyką, formami i formatami artystycznymi Kozyra kręci krwawy thriller ‘Letnia opowieść’, stylizując go na kolorową bajkę, w której sama gra rolę niewinnej sierotki, obiektu fascynacji grupy karliczek. Twórczynie i gospodynie idealnego w ich pojęciu świata norm i zakazów próbują wciągnąć i przystosować do niego bohaterkę filmu, lecz nie widzą już tam miejsca dla Maestra i Glorii, gdyż nie odpowiadają wyznawanym w ich świecie kryteriom normalności”.
Anda Rottenberg
„NIE PŁACZ MALEŃKA, TO TYLKO MĘŻCZYŹNI”
Bajkowo kolorowa „Letnia opowieść” Katarzyny Kozyry z 2008 nie jest bajką a historią o świecie, w którym nie ma miejsca na odmienność. Jest thrillerem, w którym czyste i gospodarne karlice, ociekając krwią, pozbywają się postaci niepasujących do wymyślonej przez nie normalności.
Film wyprodukowany w 2008 to zwieńczenie i podsumowanie cyklu, który Katarzyna Kozyra rozwijała od roku 2000.. Tak pisze o tym Anda Rottenberg: „’Letnia opowieść’ jest filmem, który zamykał wieloletni cykl Kozyry ‘W sztuce marzenia stają się rzeczywistością’ i był swoistym pożegnaniem z jego bohaterami – berlińską drag queen Glorią Viagrą oraz nauczycielem śpiewu operowego Maestro. Obydwoje pojawili się w twórczości Kozyry na wezwanie samej artystki w 2003, by nauczyć ją ‘kobiecości’. Jednak niemal w każdym z projektów tego cyklu – w filmach, performansach, wideoinstalacjach – artystka kwestionuje obiegowe przeświadczenia na temat ‘oczywistej’ dychotomii płci i wprowadza piętrowe rozróżnienia zakłócające możliwość łatwego klasyfikowania ludzi ze względu na ich drugo- i trzeciorzędne cechy płciowe. Warto dodać, iż Kozyra rozpoczęła ten dyskurs już w roku 1999 projektem ‘Łaźnia męska’, który zdobył wyróżnienie na 48 Biennale w Wenecji. Następne etapy znaczyła kolejnymi wersjami animowanej wideoinstalacji ‘Święto wiosny’ oraz ‘Lekcja tańca’ opartych na motywach choreograficznych Wacława Niżyńskiego do baletów Igora Strawińskiego” (Anda Rottenberg, tekst kuratorski do wystawy „Katarzyna Kozyra. Letnia opowieść (Summertale)”, Biurowiec Bałtyk oraz Przystań Sztuki przy Concordia Design, Poznań 2021).
Co ważne „Letnia opowieść” po latach od swojego powstania w pełni odkrywa ukryte w niej znaczenia i przedstawione przez artystkę prorocze spostrzeżenia. Film stworzony w konwencji baśni, choć – co zastrzega autorka – niewzorowany na żadnej konkretniej, przedstawia szereg ekstrawaganckich postaci: dziwna Królewna Śnieżka zrodzona z grzyba (Katarzyna Kozyra), śpiewak operowy-książę (Maestro), który zamiast obudzić księżniczkę pocałunkiem, zostaje obudzony przez księżniczkę, w której rozpoznajemy dwumetrową drag queen (Gloria Viagra), a ta zidentyfikowana jako mężczyzna musi zostać zgładzona, gdyż nie ma dla niej miejsca w przestrzeniach zajmowanych i rządzonych przez grupę krasnoludków płci żeńskiej. Dzieło Kozyry mówi o uwarunkowaniach, które właśnie teraz stały się bardzo aktualne. Artystka porusza temat kondycji kobiet i osób LGBTQIA+, mówi o różnicach płci, ciała i kultury. Otwiera przestrzeń do dyskusji o tolerancji. Przede wszystkim zwraca uwagę na to, jak przekonanie o własnej normalności i odnoszenie się do uznanych jedynie przez siebie norm może prowadzić do okrutnych i nieludzkich zachowań.
Marcin Krasny w recenzji filmu w 2008 wskazuje jednak na przebłysk nadziei na pomyślne zakończenie: „Film kończy się zaklęciem rzuconym przez Kozyrę na okrutne gospodynie. Za pomocą jednego czaru wszystkie karlice zostają zamienione w wielkie muchomory. Na scenie pozostaje sama artystka, a ten sielankowo bukoliczny horror kończy się happy endem. No, prawie” (Marcin Krasny, Koniec marzeń – Katarzyna Kozyra w Berlinie, „Obieg”, 5.12.2008, https://katarzynakozyra.pl/projekty/summertale/, dostęp: 17.08.2023).
Film „Letnia opowieść” znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi i Fundacji Signum. Był prezentowany w wielu międzynarodowych muzeach i na wystawach, w tym na Biennale w Busan (2010) i Biennale w Sydney (2010).
Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, „Piramida Zwierząt” (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :”Akty anorektyczki” 1991, „Polaroidy czarno-białe” 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.
Description:
"Summertale" from "In Art Dreams Come True" series, 2008
video, time: 19'56''; , single channel video (color), 16:9 PAL, audio
ed. 5/5
The item is one of 5 copies of the carrier of work of art by Katarzyna Kozyra "Summertale" from "In Art Dreams Come True" series from 2008, ed. 5/5. The purchase of the object does not result in the acquisition of any copyrights to the work nor any license. The use of the work in a manner exceeding the permitted personal use may require a license, in accordance with the provisions of the Act of February 4, 1994 on copyright and related rights (i.e. Journal of Laws of the Republic of Poland of 2022, item 2509, as amended).,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
ed. 5/5
Przedmiotem licytacji jest jeden z 5 egzemplarzy nośnika utworu Katarzyny Kozyry „Letnia opowieść” z cyklu „W sztuce marzenia stają się rzeczywistością” z 2008, ed. 5/5. Nabycie obiektu nie powoduje nabycia praw autorskich do utworu. Wykorzystanie utworu w sposób przekraczający dozwolony użytek osobisty może wymagać uzyskania licencji, stosownie do przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2509).
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Po latach gry z różnymi kliszami kulturowymi, ale także zabawy konwencjami, stylistyką, formami i formatami artystycznymi Kozyra kręci krwawy thriller ‘Letnia opowieść’, stylizując go na kolorową bajkę, w której sama gra rolę niewinnej sierotki, obiektu fascynacji grupy karliczek. Twórczynie i gospodynie idealnego w ich pojęciu świata norm i zakazów próbują wciągnąć i przystosować do niego bohaterkę filmu, lecz nie widzą już tam miejsca dla Maestra i Glorii, gdyż nie odpowiadają wyznawanym w ich świecie kryteriom normalności”.
Anda Rottenberg
„NIE PŁACZ MALEŃKA, TO TYLKO MĘŻCZYŹNI”
Bajkowo kolorowa „Letnia opowieść” Katarzyny Kozyry z 2008 nie jest bajką a historią o świecie, w którym nie ma miejsca na odmienność. Jest thrillerem, w którym czyste i gospodarne karlice, ociekając krwią, pozbywają się postaci niepasujących do wymyślonej przez nie normalności.
Film wyprodukowany w 2008 to zwieńczenie i podsumowanie cyklu, który Katarzyna Kozyra rozwijała od roku 2000.. Tak pisze o tym Anda Rottenberg: „’Letnia opowieść’ jest filmem, który zamykał wieloletni cykl Kozyry ‘W sztuce marzenia stają się rzeczywistością’ i był swoistym pożegnaniem z jego bohaterami – berlińską drag queen Glorią Viagrą oraz nauczycielem śpiewu operowego Maestro. Obydwoje pojawili się w twórczości Kozyry na wezwanie samej artystki w 2003, by nauczyć ją ‘kobiecości’. Jednak niemal w każdym z projektów tego cyklu – w filmach, performansach, wideoinstalacjach – artystka kwestionuje obiegowe przeświadczenia na temat ‘oczywistej’ dychotomii płci i wprowadza piętrowe rozróżnienia zakłócające możliwość łatwego klasyfikowania ludzi ze względu na ich drugo- i trzeciorzędne cechy płciowe. Warto dodać, iż Kozyra rozpoczęła ten dyskurs już w roku 1999 projektem ‘Łaźnia męska’, który zdobył wyróżnienie na 48 Biennale w Wenecji. Następne etapy znaczyła kolejnymi wersjami animowanej wideoinstalacji ‘Święto wiosny’ oraz ‘Lekcja tańca’ opartych na motywach choreograficznych Wacława Niżyńskiego do baletów Igora Strawińskiego” (Anda Rottenberg, tekst kuratorski do wystawy „Katarzyna Kozyra. Letnia opowieść (Summertale)”, Biurowiec Bałtyk oraz Przystań Sztuki przy Concordia Design, Poznań 2021).
Co ważne „Letnia opowieść” po latach od swojego powstania w pełni odkrywa ukryte w niej znaczenia i przedstawione przez artystkę prorocze spostrzeżenia. Film stworzony w konwencji baśni, choć – co zastrzega autorka – niewzorowany na żadnej konkretniej, przedstawia szereg ekstrawaganckich postaci: dziwna Królewna Śnieżka zrodzona z grzyba (Katarzyna Kozyra), śpiewak operowy-książę (Maestro), który zamiast obudzić księżniczkę pocałunkiem, zostaje obudzony przez księżniczkę, w której rozpoznajemy dwumetrową drag queen (Gloria Viagra), a ta zidentyfikowana jako mężczyzna musi zostać zgładzona, gdyż nie ma dla niej miejsca w przestrzeniach zajmowanych i rządzonych przez grupę krasnoludków płci żeńskiej. Dzieło Kozyry mówi o uwarunkowaniach, które właśnie teraz stały się bardzo aktualne. Artystka porusza temat kondycji kobiet i osób LGBTQIA+, mówi o różnicach płci, ciała i kultury. Otwiera przestrzeń do dyskusji o tolerancji. Przede wszystkim zwraca uwagę na to, jak przekonanie o własnej normalności i odnoszenie się do uznanych jedynie przez siebie norm może prowadzić do okrutnych i nieludzkich zachowań.
Marcin Krasny w recenzji filmu w 2008 wskazuje jednak na przebłysk nadziei na pomyślne zakończenie: „Film kończy się zaklęciem rzuconym przez Kozyrę na okrutne gospodynie. Za pomocą jednego czaru wszystkie karlice zostają zamienione w wielkie muchomory. Na scenie pozostaje sama artystka, a ten sielankowo bukoliczny horror kończy się happy endem. No, prawie” (Marcin Krasny, Koniec marzeń – Katarzyna Kozyra w Berlinie, „Obieg”, 5.12.2008, https://katarzynakozyra.pl/projekty/summertale/, dostęp: 17.08.2023).
Film „Letnia opowieść” znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi i Fundacji Signum. Był prezentowany w wielu międzynarodowych muzeach i na wystawach, w tym na Biennale w Busan (2010) i Biennale w Sydney (2010).
Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, „Piramida Zwierząt” (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :”Akty anorektyczki” 1991, „Polaroidy czarno-białe” 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.
Description:
"Summertale" from "In Art Dreams Come True" series, 2008
video, time: 19'56''; , single channel video (color), 16:9 PAL, audio
ed. 5/5
The item is one of 5 copies of the carrier of work of art by Katarzyna Kozyra "Summertale" from "In Art Dreams Come True" series from 2008, ed. 5/5. The purchase of the object does not result in the acquisition of any copyrights to the work nor any license. The use of the work in a manner exceeding the permitted personal use may require a license, in accordance with the provisions of the Act of February 4, 1994 on copyright and related rights (i.e. Journal of Laws of the Republic of Poland of 2022, item 2509, as amended).,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
wideo
Literatura
Anna Saciuk-Gąsowska (red.), Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki, Łódź 2013, s. 82; Maryla Sitkowska i Hanna Wróblewska (red.), Katarzyna Kozyra. Casting, katalog wystawy, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010
Wystawiany
Katarzyna Kozyra, Solo Exhibition, Three Shadows Photography Art Center, Pekin, 16.07-13.08.2016; IV Biennale Sztuki Nowoczesnej w Odessie, pokaz filmowy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Odessie, Odessa, 11.09-11.10.2015; „Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych”, wystawa zbiorowa, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 13.12.2013-2.03.2014; Katarzyna Kozyra, „Casting”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 3.12.2010-13.02.2011; Katarzyna Kozyra. Opowieść letnia/Summertale, pokaz filmowy, eSeL REZEPTION, MQ Schauräume, Museumsquartier Wien MQ, 11, 13-14.11.2010; 17. Biennale of Sydney, Sydney, 12.05-1.08.2010; Busan Biennale 2010, Busan, 11.09-20.11.2010; „Pod prysznicem – Katarzyna Kozyra. Letnia Opowieść”, pokaz filmowy, CSW Łaźnia, Gdańsk, 18.11.2009; 9. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, pokaz filmowy, Wrocław, 23.07-2.08.2009; pokaz filmowy, BWA w Jeleniej Górze, Jelenia Góra, 16.06.2009; „Katarzyna Kozyra. Summertale”, Galeria Żak/Branicka, Berlin, 31.10-10.12.2008;