8
Katarzyna Kozyra | "Sierotka", 2008/2020
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Katarzyna Kozyra (1963)
Wymiary
170 x 115 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, dibond, 170 x 115 cm, sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu: 'Katarzyna Kozyra | "Sierotka" | 2008/2020 | 3/3', ed. 3/3
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Praca artystyczna sama w sobie jest poza czasem. Natomiast jej odbiór jest mocno zakorzeniony i w czasie, i w miejscu, gdzie się odbywa. Temat pracy Katarzyny Kozyry 10 lat temu funkcjonował jako prowokacja, dziś traktowany jest jak tabu”.
Asia Tsisar
Portret Katarzyny Kozyry jako „Sierotki” z filmu „Letnia opowieść” został wykonany w 2008. Po latach od powstania wizerunek trzymanej w piwnicy, związanej i zakneblowanej Sierotki stał się portretem współczesnej kobiety. To ikoniczny obraz kobiet w obliczu postępującej erozji ich praw, w Polsce i na świecie. Podczas proaborcyjnych demonstracji w 2020 i 2021 aktywiści i miłośnicy sztuki często wykorzystywali go w mediach społecznościowych jako symbol swoich protestów. Dzięki tej pracy widać jak sugestywna jest siła sztuki oraz to, że potrafi ona zamknąć sens złożonych sytuacji w jednym obrazie.
W czerwcu 2021 wielkoformatowy wydruk „Sierotki” stał się częścią interwencji artystycznej Katarzyny Kozyry w Poznaniu. Praca zawisła na elewacji biurowca Bałtyk. Na ponad 600 mkw. zewnętrznej ściany budynku można było zobaczyć Katarzynę Kozyrę jako bajkową postać kobiety „związanej” symbolicznie normami kulturowymi dotyczącymi płci. Powstałą w 2008 pracą Kozyra dyskutuje o tym, co to znaczy być kobietą dzisiaj. Pokaz na poznańskim biurowcu był elementem pierwszej indywidualnej wystawy artystki w tym mieście.
Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, „Piramida Zwierząt” (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :”Akty anorektyczki” 1991, „Polaroidy czarno-białe” 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.
Description:
"Orphan girl", 2008/2020
pigment print/archival paper, dibond, 170 x 115 cm; signed, dated, numbered and described on the reverse: 'Katarzyna Kozyra | "Sierotka" | 2008/2020 | 3/3', ed. 3/3,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Praca artystyczna sama w sobie jest poza czasem. Natomiast jej odbiór jest mocno zakorzeniony i w czasie, i w miejscu, gdzie się odbywa. Temat pracy Katarzyny Kozyry 10 lat temu funkcjonował jako prowokacja, dziś traktowany jest jak tabu”.
Asia Tsisar
Portret Katarzyny Kozyry jako „Sierotki” z filmu „Letnia opowieść” został wykonany w 2008. Po latach od powstania wizerunek trzymanej w piwnicy, związanej i zakneblowanej Sierotki stał się portretem współczesnej kobiety. To ikoniczny obraz kobiet w obliczu postępującej erozji ich praw, w Polsce i na świecie. Podczas proaborcyjnych demonstracji w 2020 i 2021 aktywiści i miłośnicy sztuki często wykorzystywali go w mediach społecznościowych jako symbol swoich protestów. Dzięki tej pracy widać jak sugestywna jest siła sztuki oraz to, że potrafi ona zamknąć sens złożonych sytuacji w jednym obrazie.
W czerwcu 2021 wielkoformatowy wydruk „Sierotki” stał się częścią interwencji artystycznej Katarzyny Kozyry w Poznaniu. Praca zawisła na elewacji biurowca Bałtyk. Na ponad 600 mkw. zewnętrznej ściany budynku można było zobaczyć Katarzynę Kozyrę jako bajkową postać kobiety „związanej” symbolicznie normami kulturowymi dotyczącymi płci. Powstałą w 2008 pracą Kozyra dyskutuje o tym, co to znaczy być kobietą dzisiaj. Pokaz na poznańskim biurowcu był elementem pierwszej indywidualnej wystawy artystki w tym mieście.
Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, „Piramida Zwierząt” (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :”Akty anorektyczki” 1991, „Polaroidy czarno-białe” 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.
Description:
"Orphan girl", 2008/2020
pigment print/archival paper, dibond, 170 x 115 cm; signed, dated, numbered and described on the reverse: 'Katarzyna Kozyra | "Sierotka" | 2008/2020 | 3/3', ed. 3/3,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, dibond
Sygnatura
sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu: 'Katarzyna Kozyra | "Sierotka" | 2008/2020 | 3/3'
Wystawiany
Katarzyna Kozyra. „Letnia opowieść”, Biurowiec Bałtyk i Przystań Sztuki w ramach Concordia Design, Poznań, 17.06-18.07.2021; por. Katarzyna Kozyra, Solo Exhibition, Three Shadows Photography Art Center, Pekin, 16.07-13.08.2016; por. IV Biennale Sztuki Nowoczesnej w Odessie, pokaz filmowy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Odessie, Odessa, 11.09-11.10.2015; por. „Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych”, wystawa zbiorowa, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 13.12.2013-2.03.2014; por. Katarzyna Kozyra, „Casting”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 3.12.2010-13.02.2011; por. Katarzyna Kozyra. Opowieść letnia/Summertale, pokaz filmowy, eSeL REZEPTION, MQ Schauräume, Museumsquartier Wien MQ, 11, 13-14.11.2010; por. „Pod prysznicem – Katarzyna Kozyra. Letnia Opowieść”, pokaz filmowy, CSW Łaźnia, Gdańsk, 18.11.2009; por. 9. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, pokaz filmowy, Wrocław, 23.07-2.08.2009; por. pokaz filmowy, BWA w Jeleniej Górze, Jelenia Góra, 16.06.2009; por. „Katarzyna Kozyra. Summertale”, Galeria Żak/Branicka, Berlin, 31.10-10.12.2008;