6
Natalia Lach-Lachowicz / Natalia LL | "Impresje", 1973
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Wymiary
czas trwania: 3'46''
Kategoria
Opis
wideo, czas trwania: 3'46''
, zdygitalizowany zapis filmu 16 mm
ed. 1/10 + 2 AP
Przedmiotem licytacji jest jeden z 10 egzemplarzy nośnika utworu Natalii Lach-Lachowicz „Impresje” z 1973, ed.1/10 + 2AP. Nabycie obiektu nie powoduje nabycia praw autorskich do utworu. Wykorzystanie utworu w sposób przekraczający dozwolony użytek osobisty może wymagać uzyskania licencji, stosownie do przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2509).
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Natalia LL jest legendą polskiej neoawangardy, artystką o bardzo wyrazistej postawie realizowanej poprzez fotografie, filmy i działania performatywne wyrastające z tradycji konceptualizmu.
W latach 70. artystka zajmowała się sztuką performance, filmem eksperymentalnym, wideo, instalacją i rzeźbą. W 1970 założyła grupę działającą we Wrocławiu i Galerię Permafo. Jej działania były ściśle związane z ruchem konceptualnym, choć Natalia LL bardzo szybko zaczęła poszerzać ramy znaczeniowe swojej twórczości. Artystka już w połowie lat 70. została dostrzeżona przez krytykę feministyczną, a jej praca „Sztuka konsumpcyjna” (1972) była reprodukowana na zaproszeniach i plakatach „Frauen Kunst — Neue Tendenzen” w Innsbrucku w 1975. Jej postawa i zaangażowanie sprawiły, że artystka zza żelaznej kurtyny była zapraszana do udziału w wystawach, konferencjach i spotkaniach w Europie i Ameryce, przez co stała się łączniczką tych dwóch światów. Zawarła bliską przyjaźń m.in. z Valie Export i Carolee Schneemann. W Polsce artystka bez większego powodzenia starała się implementować idee, z jakimi stykała się podczas swoich podróży. Dzięki międzynarodowemu uznaniu jej prace znalazły się nie tylko we wszystkich kolekcjach muzealnych w Polsce, ale również na świecie, m.in. w Centre Georges Pompidou w Paryżu, International Center of Photography w Nowym Jorku czy w najlepszej kolekcji sztuki Europy Centralnej i Wschodniej Museum of Modern Art w Lublanie.
Wokół twórczości Natalii LL powstało wiele interpretacji stworzonych na podstawie podejścia feministycznego, podkreślających obecność w niej problematyki seksualności przeciwstawianych społecznym strukturom patriarchalnym. Sfera seksualności to w tamtych latach najważniejszy element budowania tożsamości artystycznej Natalii LL. Na początku lat 70. Natalia LL zaczęła przygotowywać filmy, a jednym z pierwszych były powstałe w 1973 „Impresje”. Jest to spojrzenie artystki na ciało, na rozkosz, którą kobieta może dać sobie sama, obcując w intymnej przestrzeni mieszkania. Pojawia się tu obecny również w „Sztuce konsumpcyjnej” element zabawy, igraszki, żartu i puszczenia oka do widza. Artystka przeciwstawia się tu popularnej wówczas fotografii artystycznej, aktowi kobiecemu stanowiącemu prezentowaną przez mężczyzn-fotografików wizję kobiecego ciała jako obiektu pobudzającego erotyczną wyobraźnię oraz odpowiadającego wizji klasycznego piękna i proporcji. „Impresje” to jednocześnie jeden z cyklu dokamerowych performansów Natalii LL, które stanowiły w tamtym okresie o oryginalności jej praktyki artystycznej wpisującej się zarazem w nurt globalnej sztuki feministycznej.
Postawa artystyczna Natalii LL, jej prace będące manifestacją kobiecej samoświadomości, a także jej obecność na forum międzynarodowym w latach 70. stanowiły swoisty łącznik pomiędzy rzeczywistością kraju komunistycznego, gdzie równouprawnienie było wciąż mitem podtrzymywanym przez władzę, a realiami krajów demokratycznych, w których miała już miejsce druga fala feminizmu. Działania Natalii LL nie były jednoznaczne, ich autorka niejednokrotnie dystansowała się do ideologii feministycznej, a ich wydźwięk często zaskakiwał ją samą.
Agnieszka Rayzacher
Description:
"Impressions", 1973
video, time: 3'46''
; , digitised recording of 16 mm film
ed. 1/10 + 2 AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
, zdygitalizowany zapis filmu 16 mm
ed. 1/10 + 2 AP
Przedmiotem licytacji jest jeden z 10 egzemplarzy nośnika utworu Natalii Lach-Lachowicz „Impresje” z 1973, ed.1/10 + 2AP. Nabycie obiektu nie powoduje nabycia praw autorskich do utworu. Wykorzystanie utworu w sposób przekraczający dozwolony użytek osobisty może wymagać uzyskania licencji, stosownie do przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2509).
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Natalia LL jest legendą polskiej neoawangardy, artystką o bardzo wyrazistej postawie realizowanej poprzez fotografie, filmy i działania performatywne wyrastające z tradycji konceptualizmu.
W latach 70. artystka zajmowała się sztuką performance, filmem eksperymentalnym, wideo, instalacją i rzeźbą. W 1970 założyła grupę działającą we Wrocławiu i Galerię Permafo. Jej działania były ściśle związane z ruchem konceptualnym, choć Natalia LL bardzo szybko zaczęła poszerzać ramy znaczeniowe swojej twórczości. Artystka już w połowie lat 70. została dostrzeżona przez krytykę feministyczną, a jej praca „Sztuka konsumpcyjna” (1972) była reprodukowana na zaproszeniach i plakatach „Frauen Kunst — Neue Tendenzen” w Innsbrucku w 1975. Jej postawa i zaangażowanie sprawiły, że artystka zza żelaznej kurtyny była zapraszana do udziału w wystawach, konferencjach i spotkaniach w Europie i Ameryce, przez co stała się łączniczką tych dwóch światów. Zawarła bliską przyjaźń m.in. z Valie Export i Carolee Schneemann. W Polsce artystka bez większego powodzenia starała się implementować idee, z jakimi stykała się podczas swoich podróży. Dzięki międzynarodowemu uznaniu jej prace znalazły się nie tylko we wszystkich kolekcjach muzealnych w Polsce, ale również na świecie, m.in. w Centre Georges Pompidou w Paryżu, International Center of Photography w Nowym Jorku czy w najlepszej kolekcji sztuki Europy Centralnej i Wschodniej Museum of Modern Art w Lublanie.
Wokół twórczości Natalii LL powstało wiele interpretacji stworzonych na podstawie podejścia feministycznego, podkreślających obecność w niej problematyki seksualności przeciwstawianych społecznym strukturom patriarchalnym. Sfera seksualności to w tamtych latach najważniejszy element budowania tożsamości artystycznej Natalii LL. Na początku lat 70. Natalia LL zaczęła przygotowywać filmy, a jednym z pierwszych były powstałe w 1973 „Impresje”. Jest to spojrzenie artystki na ciało, na rozkosz, którą kobieta może dać sobie sama, obcując w intymnej przestrzeni mieszkania. Pojawia się tu obecny również w „Sztuce konsumpcyjnej” element zabawy, igraszki, żartu i puszczenia oka do widza. Artystka przeciwstawia się tu popularnej wówczas fotografii artystycznej, aktowi kobiecemu stanowiącemu prezentowaną przez mężczyzn-fotografików wizję kobiecego ciała jako obiektu pobudzającego erotyczną wyobraźnię oraz odpowiadającego wizji klasycznego piękna i proporcji. „Impresje” to jednocześnie jeden z cyklu dokamerowych performansów Natalii LL, które stanowiły w tamtym okresie o oryginalności jej praktyki artystycznej wpisującej się zarazem w nurt globalnej sztuki feministycznej.
Postawa artystyczna Natalii LL, jej prace będące manifestacją kobiecej samoświadomości, a także jej obecność na forum międzynarodowym w latach 70. stanowiły swoisty łącznik pomiędzy rzeczywistością kraju komunistycznego, gdzie równouprawnienie było wciąż mitem podtrzymywanym przez władzę, a realiami krajów demokratycznych, w których miała już miejsce druga fala feminizmu. Działania Natalii LL nie były jednoznaczne, ich autorka niejednokrotnie dystansowała się do ideologii feministycznej, a ich wydźwięk często zaskakiwał ją samą.
Agnieszka Rayzacher
Description:
"Impressions", 1973
video, time: 3'46''
; , digitised recording of 16 mm film
ed. 1/10 + 2 AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
wideo
Wystawiany
„Body Politic: The Films of Natalia LL at Whitechapel Gallery”, Part of Kinoteka, the Polish Film Festival, marzec 2023; „Screening of works by Natalia LL”, w cyklu Revisiting Feminist Moving Image, e-flux Screening Room, Nowy Jork, 2.06.2022; Arton Review. Festival of Art Films, Fundacja Arton, Warszawa, 2020 ; International Short Film Festival Oberhausen, 13-19.05.2020; „If you don’t know me by now, you will never never never know me”, wystawa zbiorowa, Fundacja Arton, Warszawa, 23.09-30.10.2016 ;