Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 67
4
Aleksandra Waliszewska | Bez tytułu, 2001
Estymacja:
30,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Wymiary
42 x 29,5 cm
Opis
ołówek, tempera/papier, 42 x 29,5 cm

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Aleksandra Waliszewska pochodzi z artystycznej rodziny i zaczęła tworzyć kompozycje malarskie już w wieku 5 lat. Jej profesjonalna kariera nabrała rozpędu jeszcze przed ukończeniem studiów. Obraz „Bez tytułu” z 2001 pochodzi z wczesnego okresu jej twórczości. Waliszewska miała wtedy 25 lat i kończyła edukację akademicką na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dzieła z tego okresu „inspirowane były sztuką włoskiego Quattrocenta, a artystka wyraźnie podkreślała ten walor stylistyczny, malując płótna w stylu Piera della Francesca, Masaccia czy Giotta. Interesował ją kolor, nastrój i sposób kładzenia farby przez XV-wiecznych mistrzów. Ale prace Waliszewskiej z tego okresu przywodzą też na myśl dzieła Vermeera, Balthusa i wczesnego Picassa” (Ewa Gorządek, https://culture.pl/pl/tworca/aleksandra-waliszewska,dostęp: 26.07.2023). Ilustracja powstała prawdopodobnie na zlecenie jako karta świąteczna, co tłumaczyłoby, dlaczego artystka zdecydowała się na tak klasyczny temat jak Madonna z dzieciątkiem. Analogia do wczesnego okresu Picassa znajduje odzwierciedlenie w błękitno-zielonej barwie tempery, natomiast biel szat i wykreślone ołówkiem tło w oryginalny sposób podkreślają świętość Madonny z dzieciątkiem. Podobnie jak bracia Jake i Dinos Chapman artystka wprowadza widza w autorskie uniwersum, u którego podstaw stoi transgresja. Waliszewska zyskała rozpoznawalność na świecie dzięki charakterystycznemu stylowi, na jej obrazach makabra spotyka się z perwersją. Twórczość artystki można włączyć do nurtu sztuki obiektu: zerkające z ilustracji Waliszewskiej, niczym z groteskowych kolumn przywar kreatury i oskórowane hybrydy jednocześnie frapują i odstręczają. Waliszewska jest bardzo płodną artystką, która o swojej dyscyplinie i pasji do malarstwa chętnie opowiada w wywiadach: „Kiedy się dużo pracuje, jest szansa, że zrobi się coś dobrego. Ludzie pracują po osiem godzin dziennie i nikogo to nie dziwi. A kiedy ja siadam do pracy na wiele godzin, wszyscy się dziwują” (https://zwierciadlo.pl/spotkania/529154,1,aleksandra--waliszewska-artysta-jest-samotny-w-tym-co-robi-nawet-jesli-ma-duzo-fanow.read dostęp: 26.07.2023). Dorobek Waliszewskiej znajduje się w ważnych kolekcjach: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Galerii Bunkier w Krakowie, niemieckim Museum Jerke w Recklinghausen czy DESTE Foundation for Contemporary Art w Atenach. Estetyka jej prac rozpowszechniła się również za pośrednictwem reprodukcji udostępnianych w social mediach i grafik użytkowych znanych m.in. z okładek płyt, filmów, notesów czy wzorników tatuaży. „Szczerze mówiąc, nie chcę sprzedawać oryginalnych dzieł, ponieważ pieniądze nigdy ich nie zrekompensują. Nawet jeśli moja praca zostanie sprzedana, nigdy nie jestem szczęśliwa. Po prostu żałuję. Jeśli to możliwe, chcę je wszystkie zatrzymać w swoim mieszkaniu” – mówi na łamach niezależnego japońskiego magazynu Studio Journal Knock.

Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się malarstwem. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace były publikowane m.in. przez: ''Timeless Editions'', ''My Dance the Skull'', ''FUKT'', ''United Dead Artists'', ''Les Editions Du 57'', ''Drippy Bone Books'', ''Editions augummi'', a obrazy były użyte, jako okładki płyt m.in.: Chicaloyoh, Scarcity of Tanks, Mike'a Doherty oraz cyklu Populista wydawanego nakładem Bolt Records. W 2012 roku grecka reżyserką Athina Rachel Tsangari nakręciła film ''The Capsule" zainspirowany jej twórczością. Waliszewska jest jego współscenarzystką i zagrała w nim drugoplanową rolę. Premiera filmu odbyła się na dOCUMENTA 13 w Kassel. W 2013 została laureatką nagrody AECA dla najlepszej zagranicznej artystki targów sztuki ARCO w Madrycie.

Description:
Untitled, 2001
pencil, tempera/paper, 42 x 29.5 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
ołówek, tempera/papier