Powrót do DESA.PL
33 of Liczba obiektów: 50
33
Teresa Rudowicz | Kompozycja "79/33", 1979
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
47 x 37 cm
Opis
asamblaż, kolaż, olej/płótno, 47 x 37 cm, sygnowany i opisany na odwrociu: 'T. Rudowicz | 79/33', na odwrociu nalepka DESA Kraków

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowana praca jest przykładem kolażu – techniki, którą z zainteresowaniem i zamiłowaniem uprawiała Teresa Rudowicz. Jej kolaże miały często przestrzenną, urozmaiconą formę, wtedy też stawały się właściwie asamblażami. Artystka nie realizowała ich w sposób, który pozwalałby na zauważenie estetycznego celu czy wyraźnych kompozycyjnych dążeń. Wydają się one raczej zbiorem przedmiotów pozostających śladami wyborów artystki będących pozostałościami różnych historii i zdarzeń. Krytyczka sztuki Krystyna Czerni z zachwytem wymieniała obiekty znajdujące się na pracach artystki: „[Materiałami] były głównie papiery: szczątki zetlałych mszałów pokryte drobnym szlaczkiem cyrylicy, zbierane jeszcze w latach czterdziestych w zrujnowanych cerkwiach Łemkowszczyzny; łacińskie rękopisy skupowane za grosze u włoskich antykwariuszy na Piazza [Fontanella] Borghese, wycinki archiwalnych gazet, stare afisze, puste opakowania. A także ścinki materii: adamaszki, pasmanterie, tiule, fragmenty staromodnej garderoby, skrawki żakardowych tkanin z motywem włoskiej architektury – Colosseum, Łuk Hadriana…”. Inni komentatorzy próbujący zmierzyć się z kolażami Rudowicz porównywali je do archiwum prywatnej mitologii, intymnego dziennika czy pokłosia archeologicznej pasji artystki, wykształconej niewątpliwie jeszcze podczas jej pobytu we Włoszech. Przywołana już Krystyna Czerni zwracała uwagę, że kolaże Rudowicz nie epatują przepychem i nie ograniczają się do ekspozycji unikatowych, atrakcyjnych precjozów. „Te obrazy (…) – pisze krytyczka – są (…) zamknięte jako estetyczna całość. (…) Dzięki malarskiej ‘obróbce’ następuje znacząca unifikacja, równoważność wszystkich elementów pokrytych szlachetną patyną werniksu. Tyle samo znaczą i równie są piękne: kunsztowny medalion i plastikowy guzik, misterna koronka i wytarte obicie fotela, pożółkłe listy i strzęp współczesnej gazety (…)”.
Studia rozpoczęła w latach 1948-50 w gdańskiej PWSSP, a kontynuowała pod kierunkiem Zbigniewa Pronaszki w Akademii krakowskiej w okresie 1950-54. Należała do grona współzałożycieli i członków reaktywowanej po drugiej wojnie światowej GRUPY KRAKOWSKIEJ. Najwcześniejsze prace Rudowicz to inspirowane surrealizmem akwarele i fotomontaże (1953). Dalsza jej twórczość utrzymana była w charakterze malarstwa abstrakcyjnego niekiedy metaforycznego. Na przełomie lat 50 i 60 - tych zaczęła tworzyć kolaże, w których z malarskim spoiwem łączyła drobne nieartystyczne "przedmioty gotowe".

Description:
Composition 79/33, 1979
assemblage, collage, oil/canvas, 47 x 37 cm; signed and described on the reverse: 'T. Rudowicz | 79/33', paper label from DESA in Cracow on the reverse

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
asamblaż, kolaż, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany na odwrociu: 'T. Rudowicz | 79/33'
Proweniencja
DESA Kraków, 2008; kolekcja prywatna, Warszawa