29
Bronisław Kierzkowski | "Kompozycja fakturowa nr 372", 1957
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
124 x 54 cm
Kategoria
Opis
asamblaż/płyta, beton, metal, 124 x 54 cm, sygnowany p.d.: 'B. KIERZKOWSKI', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BRONISŁAW | KIERZKOWSKI | KOMP. FAKTUROWA | 372/57'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pierwsze prace, gipsowe asamblaże Kierzkowskiego, powstały w 1957. Na fascynację
materią oraz fakturą wpłynęły dwa ważne wydarzenia w życiu artysty. Pierwszym
z nich było zetknięcie z Darwinem i biologią. Kierzkowski przygotowywał panneau na
wystawę i, jak sam opowiada, dostał olśnienia, docierając do biologicznych podstaw
materii. W tym zetknięciu można doszukiwać się fascynacji perforacjami oraz komórkami,
które widoczne są w formach asamblaży.
Drugim ważnym wydarzeniem w życiu młodego twórcy była podróż do Maroko w 1955.
Jak opowiada Kierzkowski: „Spostrzegłem, że tamtejsza zieleń i plener nie mają nic
wspólnego z Gaugauinem, który malował tak barwnie Polinezję. Tam w Afryce wszystko
jest spalone, zieleń szara, cały krajobraz sprawia wrażenie przysypanego piaskiem.
Ostre słońce wszystko zmienia w błyszczący metal”. (Bronisław Kierzkowski, o Bronku
Kierzkowski, [red.] Dorota Kierzkowska-Czahorowska, [w:] Bronisław Kierzkowski, Warszawa 2001, s. 2). Jak dodaje Dorota Kierzkowska-Czahorowska: „W Maroko Kierzkowski natknął się na bezimienne dzieło tubylca. Była to skóra zdjęta z jakiegoś zwierzęcia, gdzie na lewej stronie w kolorze szarozielonożółtym, powstał obraz malowany jego krwią. Zrobiło to na Kierzkowskim tak ogromne wrażenie, że nawet gdy w drodze powrotnej zatrzymał się w Paryżu i oglądał zgromadzone tam dzieła, nie mógł zapomnieć o widzianej w Maroku skórze” (O Bronku Kierzkowski, [red.] Dorota Kierzkowska-Czahorowska, [w:] Bronisław Kierzkowski, Warszawa 2001, s. 2).
Niedługo po tym wydarzeniu artysta zaczął tworzyć gipsowe dzieła. Odkryta fascynacja
naturą oraz organicznością były źródłem fascynacji materią, którą można dowolnie
kształtować. Twórca zatapiał w gipsie różnorodne elementy: kawałki blachy, skrawki
drutów, elementy metalowych siatek czy ażurowych taśm. Zdegradowane obiekty,
nierzadko znalezione na śmietniku, pod wpływem interwencji artystycznej zmieniają
swoje znaczenie oraz stają się abstrakcyjnymi znakami. Powstałe kompozycje wyrastają
z fascynacji światem przyrody, zapamiętanym krajobrazem pustynnym, oszronionymi
parkanami oraz refleksami promieni słonecznych igrającymi na przedmiotach.
Prace te zachwycają mnogością i różnorodnością surowców, przywołują, pomimo
użytych materiałów industrialnych, świat natury – tkanek, pełzających podłużnych
macek czy pęcherzyków powietrza. Dzieła należące do cyklu to unikalne obiekty
z pogranicza malarstwa oraz rzeźby, zachwycające fakturą i przestrzennością, których
charakter zmienia się w zależności od padania promieni słońca. Artysta wykorzystuje
w nich naturalne światło, szczególnie to odbijane przez czystą blachę i kolor rdzy. Te
elementy w zestawieniu z bielą gipsu oraz siatka dają fascynujące zestawienia kolorystyczne, tworząc niepowtarzalny efekt.
Studiował w latach 1946 – 47 w PWSSP w Łodzi pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego. Kontynuował studia w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa (1951 – 55). Dyplom uzyskał w 1956 roku. Uczył w niej w latach 1962 – 63, a następnie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na UMCS w Lublinie (1963 – 78). Od 1978 roku ponownie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W 1987 roku otrzymał tytuł profesora. Po okresie informel i eksperymentach z malarstwem materii, od ok. 1957 roku tworzył najbardziej dla niego charakterystyczne reliefy gipsowe. Prace artysty znajdują się w kolekcjach państwowych i prywatnych, polskich i światowych.
Description:
"Factural composition no. 372", 1957
assemblage/board, porcelain, metal, 124 x 54 cm; signed lower right: 'B. KIERZKOWSKI' , signed, dated and described on the reverse: 'BRONISLAW | KIERZKOWSKI | KOMP. FAKTUROWA | 372/57 R.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pierwsze prace, gipsowe asamblaże Kierzkowskiego, powstały w 1957. Na fascynację
materią oraz fakturą wpłynęły dwa ważne wydarzenia w życiu artysty. Pierwszym
z nich było zetknięcie z Darwinem i biologią. Kierzkowski przygotowywał panneau na
wystawę i, jak sam opowiada, dostał olśnienia, docierając do biologicznych podstaw
materii. W tym zetknięciu można doszukiwać się fascynacji perforacjami oraz komórkami,
które widoczne są w formach asamblaży.
Drugim ważnym wydarzeniem w życiu młodego twórcy była podróż do Maroko w 1955.
Jak opowiada Kierzkowski: „Spostrzegłem, że tamtejsza zieleń i plener nie mają nic
wspólnego z Gaugauinem, który malował tak barwnie Polinezję. Tam w Afryce wszystko
jest spalone, zieleń szara, cały krajobraz sprawia wrażenie przysypanego piaskiem.
Ostre słońce wszystko zmienia w błyszczący metal”. (Bronisław Kierzkowski, o Bronku
Kierzkowski, [red.] Dorota Kierzkowska-Czahorowska, [w:] Bronisław Kierzkowski, Warszawa 2001, s. 2). Jak dodaje Dorota Kierzkowska-Czahorowska: „W Maroko Kierzkowski natknął się na bezimienne dzieło tubylca. Była to skóra zdjęta z jakiegoś zwierzęcia, gdzie na lewej stronie w kolorze szarozielonożółtym, powstał obraz malowany jego krwią. Zrobiło to na Kierzkowskim tak ogromne wrażenie, że nawet gdy w drodze powrotnej zatrzymał się w Paryżu i oglądał zgromadzone tam dzieła, nie mógł zapomnieć o widzianej w Maroku skórze” (O Bronku Kierzkowski, [red.] Dorota Kierzkowska-Czahorowska, [w:] Bronisław Kierzkowski, Warszawa 2001, s. 2).
Niedługo po tym wydarzeniu artysta zaczął tworzyć gipsowe dzieła. Odkryta fascynacja
naturą oraz organicznością były źródłem fascynacji materią, którą można dowolnie
kształtować. Twórca zatapiał w gipsie różnorodne elementy: kawałki blachy, skrawki
drutów, elementy metalowych siatek czy ażurowych taśm. Zdegradowane obiekty,
nierzadko znalezione na śmietniku, pod wpływem interwencji artystycznej zmieniają
swoje znaczenie oraz stają się abstrakcyjnymi znakami. Powstałe kompozycje wyrastają
z fascynacji światem przyrody, zapamiętanym krajobrazem pustynnym, oszronionymi
parkanami oraz refleksami promieni słonecznych igrającymi na przedmiotach.
Prace te zachwycają mnogością i różnorodnością surowców, przywołują, pomimo
użytych materiałów industrialnych, świat natury – tkanek, pełzających podłużnych
macek czy pęcherzyków powietrza. Dzieła należące do cyklu to unikalne obiekty
z pogranicza malarstwa oraz rzeźby, zachwycające fakturą i przestrzennością, których
charakter zmienia się w zależności od padania promieni słońca. Artysta wykorzystuje
w nich naturalne światło, szczególnie to odbijane przez czystą blachę i kolor rdzy. Te
elementy w zestawieniu z bielą gipsu oraz siatka dają fascynujące zestawienia kolorystyczne, tworząc niepowtarzalny efekt.
Studiował w latach 1946 – 47 w PWSSP w Łodzi pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego. Kontynuował studia w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa (1951 – 55). Dyplom uzyskał w 1956 roku. Uczył w niej w latach 1962 – 63, a następnie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na UMCS w Lublinie (1963 – 78). Od 1978 roku ponownie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W 1987 roku otrzymał tytuł profesora. Po okresie informel i eksperymentach z malarstwem materii, od ok. 1957 roku tworzył najbardziej dla niego charakterystyczne reliefy gipsowe. Prace artysty znajdują się w kolekcjach państwowych i prywatnych, polskich i światowych.
Description:
"Factural composition no. 372", 1957
assemblage/board, porcelain, metal, 124 x 54 cm; signed lower right: 'B. KIERZKOWSKI' , signed, dated and described on the reverse: 'BRONISLAW | KIERZKOWSKI | KOMP. FAKTUROWA | 372/57 R.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
asamblaż/płyta, beton, metal
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'B. KIERZKOWSKI'
Proweniencja
kolekcja Wojciecha Fibaka; kolekcja prywatna, Warszawa