15
Anna Cyronek-Kalinowska | "Drobne formy", 1983
Estymacja:
32,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
98 x 98 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 98 x 98 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Anna Cyronek Kalinowska | Poznań, 1983 wym, 0,98 x 0,98 | akryl [przekreślone] olej | "drobne formy"' oraz wskazówka montażowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Jerzy Truszkowski, pisząc o Annie Cyronek-Kalinowskiej w 2002, zauważał: „Artystka niezależna, jaką była i jest Anna Cyronek- -Kalinowska, nie została doceniona przez osoby piszące historię sztuki polskiej. Powody są oczywiste: nie była mężczyzną i pracownikiem uczelni artystycznej, ale kobietą, matką trojga dzieci, żoną aktywnego artysty, który również nie był pracownikiem jakiejkolwiek instytucji. Ich pracownia była jednocześnie mieszkaniem, miejscem wychowywania dzieci i miejscem legendarnych dyskusji do rana, w których uczestniczyli niezależni artyści i historycy sztuki” (Jerzy Truszkowski, Feministyczne abstrakcje, [w:] „Arteon”, nr 18/2002, s. 28). Nie ulega wątpliwości, że – z ogromną szkodą, artystka po dziś dzień pozostaje malarką nierozpoznaną poza środowiskiem poznańskim. Malarka rozpoczęła edukację artystyczną w wieku 31 lat w poznańskiej akademii na Wydziale Architektury Wnętrz, a dyplom z wyróżnieniem z zakresu malarstwa uzyskała pięć lat później. W latach 50. zainteresowała się możliwościami, jakie niosła sztuka informelu, następnie tworzyła prace w nurcie abstrakcji geometrycznej i op-artu. Największą popularność przyniosła jej seria prac geometrycznych z lat 60., zatytułowana „Elipsy” i nawiązująca do trajektorii ruchu planet na nieboskłonie. O tym okresie Włodzimierz Nowaczyk pisał: „Około 1965 roku Anna Cyronek-Kalinowska wybrała geometrię i czysty kolor, by za ich pomocą opowiedzieć o otaczającym ją świecie. W swym rozumieniu sztuki bliska pozostała utopii awangardy sprzed kilkudziesięciu lat, za pomocą układu barwnych kształtów i linii definiując swoją wizję” (Włodzimierz Nowaczyk, Poznań nowoczesny. O malarstwie Anny Cyronek-Kalinowskiej, [w:] „Format” nr 35/36, 2000). Dokonania poznańskiej artystki stanowią ciekawą propozycję w nurcie abstrakcji geometrycznej i zdecydowanie wpisują się w różne jej odmiany powstające w dekadach powojennych w Polsce i na Zachodzie.
Studia odbyła w poznańskiej PWSSP otrzymując dyplom w 1955 Od początku artystycznej działalności związała się z awangardą malarską zajmując się przede wszystkim abstrakcją. Wychodząc z informelu konsekwentnie dążyła do stworzenia własnej koncepcji obrazu. W latach 60-tych obracała się w kręgu abstrakcji geometrycznej, następnie zbliżając się do op-artu, by w latach 70-tych przejść do swobodnych konstrukcji, które w latach 80-tych uzyskały liryczną formę. Do 1992 zrealizowała 9 wystaw indywidualnych oraz brała udział w ważnych wystawach sztuki polskiej, m.in. Salony Marcowe w Zakopanem, Złote Grono w Zielonej Górze, Festiwale Malarstwa Współczesnego w Szczecinie.
Description:
"Tiny Forms", 1983
oil/canvas, 98 x 98 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Anna Cyronek Kalinowska | Poznan, 1983 wym, 0,98 x 0,98 | akryl [crossed] olej | "drobne formy"'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Jerzy Truszkowski, pisząc o Annie Cyronek-Kalinowskiej w 2002, zauważał: „Artystka niezależna, jaką była i jest Anna Cyronek- -Kalinowska, nie została doceniona przez osoby piszące historię sztuki polskiej. Powody są oczywiste: nie była mężczyzną i pracownikiem uczelni artystycznej, ale kobietą, matką trojga dzieci, żoną aktywnego artysty, który również nie był pracownikiem jakiejkolwiek instytucji. Ich pracownia była jednocześnie mieszkaniem, miejscem wychowywania dzieci i miejscem legendarnych dyskusji do rana, w których uczestniczyli niezależni artyści i historycy sztuki” (Jerzy Truszkowski, Feministyczne abstrakcje, [w:] „Arteon”, nr 18/2002, s. 28). Nie ulega wątpliwości, że – z ogromną szkodą, artystka po dziś dzień pozostaje malarką nierozpoznaną poza środowiskiem poznańskim. Malarka rozpoczęła edukację artystyczną w wieku 31 lat w poznańskiej akademii na Wydziale Architektury Wnętrz, a dyplom z wyróżnieniem z zakresu malarstwa uzyskała pięć lat później. W latach 50. zainteresowała się możliwościami, jakie niosła sztuka informelu, następnie tworzyła prace w nurcie abstrakcji geometrycznej i op-artu. Największą popularność przyniosła jej seria prac geometrycznych z lat 60., zatytułowana „Elipsy” i nawiązująca do trajektorii ruchu planet na nieboskłonie. O tym okresie Włodzimierz Nowaczyk pisał: „Około 1965 roku Anna Cyronek-Kalinowska wybrała geometrię i czysty kolor, by za ich pomocą opowiedzieć o otaczającym ją świecie. W swym rozumieniu sztuki bliska pozostała utopii awangardy sprzed kilkudziesięciu lat, za pomocą układu barwnych kształtów i linii definiując swoją wizję” (Włodzimierz Nowaczyk, Poznań nowoczesny. O malarstwie Anny Cyronek-Kalinowskiej, [w:] „Format” nr 35/36, 2000). Dokonania poznańskiej artystki stanowią ciekawą propozycję w nurcie abstrakcji geometrycznej i zdecydowanie wpisują się w różne jej odmiany powstające w dekadach powojennych w Polsce i na Zachodzie.
Studia odbyła w poznańskiej PWSSP otrzymując dyplom w 1955 Od początku artystycznej działalności związała się z awangardą malarską zajmując się przede wszystkim abstrakcją. Wychodząc z informelu konsekwentnie dążyła do stworzenia własnej koncepcji obrazu. W latach 60-tych obracała się w kręgu abstrakcji geometrycznej, następnie zbliżając się do op-artu, by w latach 70-tych przejść do swobodnych konstrukcji, które w latach 80-tych uzyskały liryczną formę. Do 1992 zrealizowała 9 wystaw indywidualnych oraz brała udział w ważnych wystawach sztuki polskiej, m.in. Salony Marcowe w Zakopanem, Złote Grono w Zielonej Górze, Festiwale Malarstwa Współczesnego w Szczecinie.
Description:
"Tiny Forms", 1983
oil/canvas, 98 x 98 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Anna Cyronek Kalinowska | Poznan, 1983 wym, 0,98 x 0,98 | akryl [crossed] olej | "drobne formy"'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Anna Cyronek Kalinowska | Poznań, 1983 wym, 0,98 x 0,98 | akryl [przekreślone] olej | "drobne formy"' oraz wskazówka montażowa