1622
Włodzimierz Terlikowski | Kościół Inwalidów w Paryżu, 1923
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja online
École de Paris
Wymiary
60 x 45 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 60 x 45 cm, sygnowany i datowany trzonkiem pędzla l.d.: 'W. de Terlikowski | 1923', na krośnie malarskim oraz na ramie nalepki aukcyjne, na ramie nalepka pracowni ramiarskiej
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Włodzimierz Terlikowski łączył w swojej twórczości bogate doświadczenia poprzedników z modernistycznymi trendami. Pozostał jednak na zawsze wierny utwierdzonym przez wieki tematom – martwej naturze i pejzażowi. Artysta utrwalił na swych płótnach wiele widoków Paryża, który od 1911 roku stał się jego domem. Obok majestatycznej, gotyckiej sylwety katedry Notre Dame równie chętnie odtwarzał struktury tamtejszych mostów. Most jako taki często pojawia się na płótnach Terlikowskiego często. Twórca wielokrotnie studiuje jego budowę i odtwarza mieniącą się i połyskującą niezliczonymi odcieniami barw taflę wody. Paryż poprzez zupełne zasymilowanie go z rzeką to miejsce znakomite do takich studiów. Île de la Cité – serce miasta, oblewana jest z obu stron rwącym nurtem Sekwany. Przerzucone przez rzekę mosty łączą ze sobą przeciwległe brzegi. Pont Neuf to najstarszy z nich. Jego początki sięgają końca XVI wieku.
Tak jak zostało to już wcześniej wspomniane, Terlikowskiego interesowały także majestatyczne sylwety świątyń. Te o wiele częściej spotykamy na jego studiach pejzażowych z Wenecji. To w mieście dożów malarza pochłonęła fascynująca, sakralna architektura i jej piękno. Nie stronił on jednak od takiej tematyki także i na paryskim gruncie. Zdecydowanie najczęściej na jego płótnach przewija się katedra Notre Dame, ale pojawiają się w jego twórczości także struktury innych kościołów. Dobrym przykładem jest tutaj przedstawienie Le dôme des Invalides – monumentalnej świątyni wzniesionej na początku XVIII stulecia w stylu baroku klasycyzującego. Terlikowski znakomicie oddał charakter owej budowli. Ukazując ją na wprost podtrzymał wrażenie ścisłej symetrii założone już przez samego projektanta. Widz patrząc na piętrzącą się ku górze formę nakrytą olbrzymią kopułą ulega wrażeniu, iż patrzy na budowlę w pełni wyjątkową. Wszystko to, w zestawieniu z charakterystyczną dla Terlikowskiego impastową techniką tworzy obraz niebywale interesujący zarówno pod względem artystycznym, jak i historycznym.
Na formację artysty wpłynęły liczne podróże, m.in. do Anglii, Hiszpanii, Francji i Włoszech, lecz także do Indii, Australii, Nowej Zelandii czy północnej Afryki. Kształcił się w Monachium i paryskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jean-Paula Laurensa. W 1911 roku zamieszkał na stałe w Paryżu, stając się ważną postacią w życiu polskiej kolonii artystycznej nad Sekwaną. Prace artysty cieszyły się epoce znacznym powodzeniem. Eksponowano je na licznych wystawach indywidualnych, przede wszystkim w prestiżowej paryskiej Galerie Bernheim-Jeune, a także zbiorowych – we Francji, Włoszech, Belgii czy Polsce. Malarstwo Terlikowskiego charakteryzuje się silnymi, nasyconymi kolorami oraz grubą fakturą nakładaną szpachlą. Malował pejzaże, portrety i przeważające w jego dorobku martwe natury. Prace artysty znajdują się licznych kolekcjach publicznych we Francji.
Description:
The dome church of Les Invalides in Paris, 1923
oil/canvas, 60 x 45 cm; signed and dated lower left by a brush handle: 'W. de Terlikowski | 1923', on the stretcher and on the frame auction labels, on the frame a label of framing studio,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Włodzimierz Terlikowski łączył w swojej twórczości bogate doświadczenia poprzedników z modernistycznymi trendami. Pozostał jednak na zawsze wierny utwierdzonym przez wieki tematom – martwej naturze i pejzażowi. Artysta utrwalił na swych płótnach wiele widoków Paryża, który od 1911 roku stał się jego domem. Obok majestatycznej, gotyckiej sylwety katedry Notre Dame równie chętnie odtwarzał struktury tamtejszych mostów. Most jako taki często pojawia się na płótnach Terlikowskiego często. Twórca wielokrotnie studiuje jego budowę i odtwarza mieniącą się i połyskującą niezliczonymi odcieniami barw taflę wody. Paryż poprzez zupełne zasymilowanie go z rzeką to miejsce znakomite do takich studiów. Île de la Cité – serce miasta, oblewana jest z obu stron rwącym nurtem Sekwany. Przerzucone przez rzekę mosty łączą ze sobą przeciwległe brzegi. Pont Neuf to najstarszy z nich. Jego początki sięgają końca XVI wieku.
Tak jak zostało to już wcześniej wspomniane, Terlikowskiego interesowały także majestatyczne sylwety świątyń. Te o wiele częściej spotykamy na jego studiach pejzażowych z Wenecji. To w mieście dożów malarza pochłonęła fascynująca, sakralna architektura i jej piękno. Nie stronił on jednak od takiej tematyki także i na paryskim gruncie. Zdecydowanie najczęściej na jego płótnach przewija się katedra Notre Dame, ale pojawiają się w jego twórczości także struktury innych kościołów. Dobrym przykładem jest tutaj przedstawienie Le dôme des Invalides – monumentalnej świątyni wzniesionej na początku XVIII stulecia w stylu baroku klasycyzującego. Terlikowski znakomicie oddał charakter owej budowli. Ukazując ją na wprost podtrzymał wrażenie ścisłej symetrii założone już przez samego projektanta. Widz patrząc na piętrzącą się ku górze formę nakrytą olbrzymią kopułą ulega wrażeniu, iż patrzy na budowlę w pełni wyjątkową. Wszystko to, w zestawieniu z charakterystyczną dla Terlikowskiego impastową techniką tworzy obraz niebywale interesujący zarówno pod względem artystycznym, jak i historycznym.
Na formację artysty wpłynęły liczne podróże, m.in. do Anglii, Hiszpanii, Francji i Włoszech, lecz także do Indii, Australii, Nowej Zelandii czy północnej Afryki. Kształcił się w Monachium i paryskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jean-Paula Laurensa. W 1911 roku zamieszkał na stałe w Paryżu, stając się ważną postacią w życiu polskiej kolonii artystycznej nad Sekwaną. Prace artysty cieszyły się epoce znacznym powodzeniem. Eksponowano je na licznych wystawach indywidualnych, przede wszystkim w prestiżowej paryskiej Galerie Bernheim-Jeune, a także zbiorowych – we Francji, Włoszech, Belgii czy Polsce. Malarstwo Terlikowskiego charakteryzuje się silnymi, nasyconymi kolorami oraz grubą fakturą nakładaną szpachlą. Malował pejzaże, portrety i przeważające w jego dorobku martwe natury. Prace artysty znajdują się licznych kolekcjach publicznych we Francji.
Description:
The dome church of Les Invalides in Paris, 1923
oil/canvas, 60 x 45 cm; signed and dated lower left by a brush handle: 'W. de Terlikowski | 1923', on the stretcher and on the frame auction labels, on the frame a label of framing studio,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany trzonkiem pędzla l.d.: 'W. de Terlikowski | 1923'
Proweniencja
spuścizna po artyście; kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone; kolekcja prywatna, Polska