Powrót do DESA.PL
1204 of Liczba obiektów: 26
Obiekt jest zamknięty Ed (Edwin) Mieczkowski (1929 - 2017) | "Monoframe", 1966
Ed (Edwin) Mieczkowski (1929 - 2017) | "Monoframe", 1966 - 1Ed (Edwin) Mieczkowski (1929 - 2017) | "Monoframe", 1966 - 2Ed (Edwin) Mieczkowski (1929 - 2017) | "Monoframe", 1966 - 3Ed (Edwin) Mieczkowski (1929 - 2017) | "Monoframe", 1966 - 4Ed (Edwin) Mieczkowski (1929 - 2017) | "Monoframe", 1966 - 5Ed (Edwin) Mieczkowski (1929 - 2017) | "Monoframe", 1966 - 6Ed (Edwin) Mieczkowski (1929 - 2017) | "Monoframe", 1966 - 7
1204
Ed (Edwin) Mieczkowski (1929 - 2017) | "Monoframe", 1966
Estymacja:
160,000 zł - 200,000 zł
Sprzedane
130,000 zł
Aukcja online
Op-art i abstrakcja geometryczna
Wymiary
91 x 91 cm
Opis
akryl/płyta, 91 x 91 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Property of Baldwin-Wallace College | […] | Return to Department of Art | "MONOFRAME" | E. MIECZKOWSKI | DECEMBER 1966 | 5-3-1-67',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W KRĘGU ANONIMA GROUP

W 1966 roku w przestrzeniach stołecznej Galerii Foksal odbyła się niecodzienna wystawa o tytule „Obrazy czarno-białe i szare”, która prezentowała twórczość artystów skupionych wokół grupy Anonima. Należeli do niej Ernst Benkert, Francis Hewitt i Edwin Mieczkowski. Artyści wywodzili się z Ohio, żywego wówczas ośrodka nowoczesnej twórczości, skupiającej się głównie wokół zagadnienia sztuki optycznej. Twórcy sprzeciwiali się skrajnemu konsumeryzmowi oraz dostosowywaniu się artystów i ich sztuki do potrzeb widza. Celem ich twórczości było precyzyjne śledzenie naukowych fenomenów oraz psychologii percepcji optycznej. Jako kolektyw działali w sposób bardzo usystematyzowany: występowali jedynie grupowo, pozostawali poza obiegiem rynkowym i mocno trzymali się opracowanego wspólnie credo artystycznego. Jako grupa działali do 1971 roku. Działalności malarskiej towarzyszyła także aktywność pisarska w postaci programów, projektów i manifestów. W swoim oświadczeniu pisali:

„Anonima oznacza anonimowość swoich członków wobec świata. Anonimowość niekoniecznie musi być sama w sobie cnotą ani stanem idealnym, do którego wypada dążyć. Musi być jednak podstawą każdej grupy, która wyżej sobie ceni rezultaty współpracy, niż indywidualne wyróżnienia współpracujących.

Anonima wobec świata ma ten cel, by niweczyć wszelkie próby sprowadzania na manowce, zniekształcania lub wypaczania jej poczynań (…). Członkowie Anonima zgodzili się wystawiać wyłącznie jako grupa. Aby to uczynić i urzeczywistnić swoje grupowe zamysły, założyli w Nowym Jorku galerię i pracownie. Choć służy ona im przede wszystkim, Anonima oferuje swoją galerię jako miejsce wystaw innym grupom oraz pracom powstałym we współdziałaniu z innymi grupami. W obecnym systemie galerii-muzeów nie jest możliwa konfrontacja artystów, porównywanie rezultatów pracy indywidualnej i zespołowej, ani swobodna dyskusja o wszystkim, co tej pracy dotyczy (…)” („Anonima wobec świata” [w:] Obrazy czarno-białe i szare, katalog wystawy, Galeria Foksal, Warszawa 1966, s. 6).

Prace członków grupy Anonima były tworzone według przyjętych przez nich zasad. Dowód na to możemy znaleźć w opisach niektórych dzieł. Edwin Mieczkowski oznaczał swoje prace, dodając do tytułów słowo „ISO”, będące skrótem od International Organization for Standardization – Międzynarodowej Organizacji Standaryzacji. Mieczkowski, Hewitt i Benkert tworzyli prace utrzymane w duchu monochromatycznej awangardy geometrycznej, wykorzystując głównie różnorodne odcienie trzech kolorów: czerni, szarości i bieli. Prezentowane w niniejszym katalogu prace: „Foksal II” i „Model for Color Bloc #2” Eda Mieczkowskiego, „Warszawa 5” Ernsta Benkerta oraz „Treasure Trove” Francisa Hewitta doskonale oddają założenia kolektywu artystycznego, którego twórczość była odpowiedzią na fenomeny naukowe oraz założenia psychologii percepcji optycznej. Ich metoda twórcza polegała między innymi na budowaniu kompozycji płótna na trzech neutralnych kolorach, równomiernym rozmieszczeniu płaszczyzn barwnych i dzieleniu ich siatką równoległych linii.

Przy okazji ekspozycji w Programie wydanym przez Galerię Foksal można było znaleźć notatkę Mariusza Tchorka, podsumowującą pokaz. Podsumowując swój wywód autor pisał o Anonimie: „Z jednej strony stara się być ‘anonimowością wobec świata’, mówić ‘NIE komercyjnym galeriom, biennalom, konkursom, nagrodom, komisjom, masowej reklamie, krytykom i architektom’, z drugiej – nie uciec w ‘pracownię’, w idealną prywatność, co, ich zdaniem, możliwe jest przez stworzenie, do klasztoru trochę podobnego, grupowego mikrokosmosu, który ‘uwolni artystów od struktury narzuconej przez świat sztuki, zastępując ją strukturą zbudowaną przez nich samych’. Reguła Anonima nie zabrania swoim adeptom kontaktów ze światem, ale każde się im wystrzegać próżności, nie zabrania, z pewnością nawet poleca, ‘wystawę’, lecz nie zezwala na wystawy stawiane gdzieś blisko centrum dzisiejszego rynku artystycznego. Decydując się na wystawę w Warszawie, Anonima miała podstawy sądzić, że od tego centrum rynkowego znajdzie się w odpowiedniej odległości – ‘z dala od wrzawy i zgiełku’ (Mariusz Tchorek, Anonima w Warszawie [w:] Program Galerii Foksal, Warszawa 1966, s. 15).
Artysta zaliczany jest do twórców op-artu, chociaż sam nigdy nie lubił tego terminu. W swoich pracach badał wizualne i psychologiczne oddziaływania kolorów, kształtów i wzorów.
W 1957 roku ukończył Cleveland Institute of Art, BFA oraz w 1959 roku Carnegie Tech. MFA. Od 1959 roku wykładał na Faculty Cleveland Institute of Art, a od 1963 roku na Western Reserve University.
W 1960 roku Mieczkowski wraz z Ernstem Benkertem oraz Francisem Hewittem założył grupę artystyczną Anonima Group (1960-71). Sprzeciwiali się oni skrajnemu konsumeryzmowi oraz dostosowywaniu się artystów i ich sztuki do potrzeb widza. Celem ich twórczości było precyzyjne śledztwo naukowych fenomenów oraz psychologii percepcji optycznej. Działalności malarskiej towarzyszyła także aktywności pisarska, w postaci propozycji, projektów i manifestów.
W 1966 roku prace artystów z Anonima Group zostały wystawione w warszawskiej Galerii Foksal na wystawie "Obrazy czarno-białe i szare". Prezentowana praca pochodzi właśnie z tej wystawy. Prezentująca w komunistycznej Polsce tak radykalne wystawy Galeria Foksal, uważana była za jedno z najważniejszych miejsc sztuki awangardowej na świecie.

Description:
"Monoframe", 1966
acrylic/board, 91 x 91 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Property of Baldwin-Wallace College | […] | Return to Department of Art | "MONOFRAME" | E. MIECZKOWSKI | DECEMBER 1966 | 5-3-1-67', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Stan zachowania
0
Technika
akryl/płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Property of Baldwin-Wallace College | […] | Return to Department of Art | "MONOFRAME" | E. MIECZKOWSKI | DECEMBER 1966 | 5-3-1-67'
Proweniencja
Baldwin-Wallace College, Berea, Ohio; Rachel Davis Fine Arts, Cleveland, Ohio, 2009; D. Wigmore Fine Art, Inc., Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska (zakup w 2012)
Literatura
0
Wystawiany
0